hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > البرز| ظرفیت‌تکمیل مدارس

البرز| ظرفیت‌تکمیل مدارس

کمالشهر در بخش مرکزی شهرستان کرج قرار دارد. این شهر در شمال غربی شهرستان کرج و غرب منطقه حصارک واقع‌شده است و این شهر تا قبل از سال ۷۵ و احداث شهرداری، دهستانی به نام کمال‌آباد بوده است. بر اساس نقشه جمعیت شهری تا سال 95 باید 50 هزار نفر در کمالشهر ساکن می‌شدند اما جمعیت این شهر امسال از مرز 170 هزار نفر هم گذشته است و رشد بی‌رویه جمعیت باعث شده که کمالشهر از لحاظ سرانه فضای آموزشی و مدرسه دچار کمبود شود.


معضل فضای آموزشی تنها با برگزاری جلسه حل نمی‌شود

شهردار کمالشهر در نشست مشترک با مدیران مدارس و اعضای شورای شهر کمالشهر اظهار کرد: حل بعضی از معضلات جزء وظایف شهرداری نیست اما نمی‌توان نسبت به برخی مسائل چون مسائل فرهنگی بی‌تفاوت بود. مهرداد ترابیان افزود: شهرداری کمالشهر هیچ‌گاه خود را از آموزش‌وپرورش جدا نمی‌داند چون تعلیم و تربیت فرزندان ما بر عهده آموزش‌وپرورش است و درواقع مدرسه به همه ما تعلق دارد. ترابیان گفت: علاوه بر کمبود فضای آموزشی، بسیاری از مدارس این شهر نیز دارای بافت فرسوده هستند و باید تخریب شوند، مدرسه‌ای که 22 سال از ساخت آن می‌گذرد از لحاظ استحکام اصلا قابل‌اطمینان نیست و اگر حادثه‌ای مثل زلزله پیش بیاید چگونه می‌خواهیم امنیت دانش‌آموزان را حفظ کنیم؟

او گفت: حل این مشکل به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست و مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به کمالشهر داشته باشند؛ اگر بخواهیم همه مسئولیت را بر عهده آموزش‌وپرورش یا سازمان نوسازی مدارس بگذاریم کاری از پیش نمی‌رود.

شهردار کمالشهر تصریح کرد: شهرداری این شهر نیز باوجود داشتن محدودیت‌های بودجه‌ای هرسال نگاه ویژه‌ای به مدارس داشته و در حوزه‌هایی از قبیل رنگ‌آمیزی مدارس، تعمیر سرویس‌های بهداشتی، هوشمند سازی مدارس و تأمین فضای سبز مدارس همکاری کرده است. این مسئول اضافه کرد: همچنین طبق تبصره سه ماده 101 قانون شهرداری‌ها، شهرداری 25 درصد از اراضی موردتوافق را برای تأمین سرانه فضاهای عمومی و خدماتی که مهم‌ترین آن فضاهای آموزشی است تملک می‌کند تا نسبت به احداث فضاهای آموزشی و خدماتی موردنیاز اقدام شود که شهرداری کمالشهر نیز در این خصوص اقداماتی انجام داده است.

ترابیان گفت: معضل فضای آموزشی این شهر تنها با برگزاری جلسه حل نمی‌شود و مسئولان ذی‌ربط باید پیگیر موضوع باشند و مصوبات جلسات را به جد پیگیری کنند.

سرانه فضای آموزشی متناسب با رشد جمعیت توسعه پیدا نکرده است

مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه 4 کرج نیز گفت: دانش‌آموزان وقت زیادی را در مدرسه سپری می‌کنند بنابراین باید امکانات لازم را برای آن‌ها فراهم کنیم، چرا مدرسه‌ای که 500 دانش‌آموز دارد فقط 5 چشمه سرویس بهداشتی دارد که آن‌هم به علت خرابی و شکستگی نمی‌توان از همه آن‌ها استفاده کرد.

قاسم پوستین‌دوز اظهار کرد: کمالشهر 25 هزار دانش‌آموز دارد اما به علت کمبود مدرسه 10 درصد از جمعیت دانش‌آموزی این شهر برای تحصیل به مناطق دیگر شهر کرج می‌روند.

او افزود: در حال حاضر 19 هزار دانش‌آموز در مدارس این شهر تحصیل می‌کنند که از این تعداد 13 هزار دانش‌آموز لازم التعلیم و 6000 دانش‌آموز در مقطع پیش‌دبستانی و بزرگسال هستند. این مسئول به کمبود فضای آموزشی در کمالشهر اشاره کرد و گفت: این شهر مهاجرپذیر است و روزبه‌روز هم جمعیتش بیشتر می‌شود اما متأسفانه سرانه فضای آموزشی آن متناسب با رشد جمعیت توسعه پیدا نکرده است و این عدم تناسب باعث شده که امروز 82 درصد مدارس این شهر دو نوبت باشند. پوستین‌دوز تأکید کرد: تعداد بالای دانش‌آموزان در این شهر باعث شده که کلاس‌های درسی از استاندارد تعیین‌شده خارج شود، طبق آمار در سایر مناطق کرج هر کلاس درسی حداکثر 35 دانش‌آموز دارد اما در کمالشهر امسال در برخی از مدارس پایه اول تا چهارم تعداد دانش آموزان از 50 نفر هم بیشتر است. مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه چهار کرج تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال در منطقه مثل خرمدشت که 60 هزار نفر جمعیت دارد به علت کمبود فضای آموزشی، مدرسه‌ای که باید با ظرفیت 300 دانش‌آموز اداره شود، 500 دانش‌آموز دارد.

او گفت: قطعاً کمبود فضای آموزشی و تعداد اضافه دانش‌آموزان در کلاس‌های درسی بر روند آموزش‌وپرورش و کیفیت تدریس معلمان اثر منفی می‌گذارد. این مسئول، کمبود سرویس بهداشتی، نبود فضای سبز، بافت فرسوده مدارس، کمبود نیمکت درسی و نداشتن تجهیزات را از دیگر مشکلات مدارس این شهر عنوان کرد و گفت: دانش‌آموزان وقت زیادی را در مدرسه سپری می‌کنند بنابراین باید امکانات لازم را برای آن‌ها فراهم کنیم. دانش‌آموز کمالشهری چه گناهی دارد که باید در چنین شرایط و فضایی تحصیل کند، این دانش‌آموزان فرزندان ما و آینده‌سازان این مرزوبوم هستند نباید نسبت به وضعیت آن‌ها بی‌تفاوت باشیم.

او گفت: بهترین راه این است که خیرین به این حوزه ورود کنند و شهرداری هم همکاری لازم را انجام دهد؛ در برخی از مناطق کمالشهر زمین‌های کوچکی وجود دارد مثلا زمین‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری که قطعاً مناسب فضاهای آموزشی نیست با کمک نهادهای محلی و شهرداری باید در تأمین زمین برای مدارس و خرید زمین‌های مجاور مدارس اقدام کنیم در غیر این صورت‌وضعیت تغییری نمی‌کند و روزبه‌روز هم بدتر می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد