hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > پوتین محاصره بن‌سلمان را شکست

پوتین محاصره بن‌سلمان را شکست

نشست گروه ٢٠ در بوینس‌آیرس آرژانتین به وضوح تحت ‌تأثیر محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان‌ سعودی، قرار گرفته است.

نشست گروه ٢٠ در بوینس‌آیرس آرژانتین به وضوح تحت ‌تأثیر محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان‌ سعودی، قرار گرفته است. او که متهم به آمریت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول است، برای شرکت در این نشست به آرژانتین رفت؛ اما روایت‌ها از این نشست حاکی از انزوای او در میان رهبران جهان است.
رفتارهای متزلزل ولیعهد عربستان از همان لحظات اولیه و گرفتن عکس یادگاری در کنار دیگر رهبران کشورها مشخص بود و او عجله زیادی برای ترک سکویی داشت که رهبران گروه ٢٠ در آن‌جا عکس یادگاری می‌انداختند، به همین علت به‌ عنوان نخستین نفر سکو را ترک کرد. قبل از آغاز نشست افتتاحیه، محمد‌بن‌سلمان از سوی رئیس‌جمهوری آرژانتین مورد استقبال قرار گرفت. تصاویر رسمی این خوش‌وبش نشان‌دهنده سیگنال خاصی نبود؛ چرا که رئیس‌جمهوری آرژانتین پیش از این گفته بود که در نشست سران گروه ٢٠ موضوع شکایت‌ها و اتهامات مرتبط با محمدبن‌سلمان در زمینه نقض حقوق بشر و جنایت‌های جنگی و پرونده جمال خاشقجی را مطرح خواهد کرد.
محمد‌بن‌سلمان همچنین گفت‌وگوی کوتاهی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، داشت و وی در این گفت‌وگو پیام جدی پاریس در خصوص دو پرونده جمال خاشقجی و اوضاع یمن را به اطلاع ولیعهد عربستان رساند. مکرون همچنین به بن سلمان ابلاغ کرد که ترجیح می‌دهد کارشناسان بین‌المللی در تحقیقات صورت‌گرفته در زمینه ترور خاشقجی حضور داشته باشند. مکرون همچنین از بن‌سلمان انتقاد کرده که به حرف وی گوش نمی‌دهد. بن‌سلمان اما گفته همیشه به حرف مکرون گوش می‌دهد. مکرون به او گفته حقیقتا نگران است اما بن‌سلمان گفته جایی برای نگرانی وجود ندارد.
بن‌سلمان همچنین در تصاویر گرفته‌شده از رهبران گروه ٢٠ در منتهی‌الیه تصویر در ردیف دوم قرار گرفت تا رهبران کشورهای مختلف را به علت حضور در کنار وی به دردسر نیندازد. حتی بیشتر رهبران و سران کشورهای مختلف حاضر به دست‌دادن با وی نیز نشدند. یکی از خبرنگاران در توصیف قرارگرفتن محمد‌بن‌سلمان در تصاویر مربوط به گروه ٢٠ می‌نویسد که این موضوع نشان‌دهنده شرایط سیاسی وی در دنیا است؛ چرا که به وی به‌ عنوان یک فرد ضد عدالت و آزادی بیان نگاه می‌شود.
در حالی که رسانه‌های عربستان از دیدار دوستانه رئیس‌جمهوری آمریکا و ولیعهد سعودی خبر می‌دهند، ترامپ اعلام کرد که گفت‌وگویی میان دو طرف صورت نگرفته است. در این میان تنها دست‌دادن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با شاهزاده محاصره‌شده در نشست گروه ٢٠، گرم و صمیمی بود و خود را به گونه‌ای نشان داد که گویا این دو فرد، فارغ از جایگاه و اختلاف سنی و وزنه سیاسی که هر کدام از کشورها دارند، دو دوست قدیمی هستند. پوتین با دیدن بن‌سلمان گل از گلش شکفت و دست خود را بالا آورد و به شیوه دوستان بسیار صمیمی با او دست داد. البته عبور رجب طیب اردوغان و ترزا می،‌ نخست‌وزیر انگلیس از مقابل بن‌سلمان و بی‌اعتنایی به او از دیگر مواردی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
همزمان تدابیر امنیتی شدیدی در بوینس‌آیرس، پایتخت آرژانتین، وضع شده است و به همین علت روز جمعه تعطیل رسمی اعلام شده بود و همه فروشگاه‌های مرکز تجاری این شهر بسته بود. در همین حال، معترضان خشمگین آرژانتینی که مخالف صرف صدها‌ هزار دلار برای برپایی این اجلاس بودند، در محوطه بیرونی نشست تجمع کردند. آنها می‌گویند در حالی ‌که آرژانتین برای مواجهه با رکود اقتصادی سیاست‌های ریاضتی جدیدی وضع کرده، میزبانی پرهزینه این اجلاس اشتباه بوده است. دولت آرژانتین برای حفظ امنیت این اجلاس تقریبا پایتخت این کشور را تعطیل کرده است. خطوط مترو و اتوبوسرانی تعطیل شده‌اند و هیچ خودرویی حق ندارد، وارد مرکز شهر شود. بیش از ٢٥‌هزار نیروی پلیس وظیفه حفظ امنیت این نشست را برعهده دارند.
١٩ کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، بریتانیا و آمریکا در این نشست شرکت دارند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد