hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > استیضاح و پاس گل طلایی به ظریف

استیضاح و پاس گل طلایی به ظریف

مجلس دهم به لحاظ بروز برخی رویدادهای درون‌پارلمانی و مناسبات سیاسی خاص، در تاریخ سیاسی معاصر ایران ماندگار خواهد بود؛ مورد استیضاح «محمدجواد ظریف» ـ که برای نخستین‌بار است که وزیر امور خارجه زیر تیغ استیضاح می‌رود ـ را در زمره مناسبات سیاسی و چالش‌های فراکسیونی درون پارلمانی ارزیابی می‌کنند

مجلس دهم به لحاظ بروز برخی رویدادهای درون‌پارلمانی و مناسبات سیاسی خاص، در تاریخ سیاسی معاصر ایران ماندگار خواهد بود؛ مورد استیضاح «محمدجواد ظریف» ـ که برای نخستین‌بار است که وزیر امور خارجه زیر تیغ استیضاح می‌رود ـ را در زمره مناسبات سیاسی و چالش‌های فراکسیونی درون پارلمانی ارزیابی می‌کنند. به همین دلیل است که می‌توان از آن به‌ عنوان یکی از پر سروصداترین استیضاح‌های تاریخ پارلمان در ایران تعبیر کرد؛ در شرایط حساس کنونی که جنگ دیپلماتیک، اقتصادی و روانی دشمنان علیه دولت و ملت در جریان است، توسل به تضعیف عناصر حوزه سیاست خارجی و فراهم‌کردن انزوای سیاسی مرد شماره یک دستگاه دیپلماتیک را می‌توان حرکتی نامتوازن در روند مربوط به منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی علیه کشور قلمداد کرد. روی این اصل طراحان استیضاح که پروژه‌ای را در قالب استیضاح وزیر امور خارجه کلید زده‌اند، در عرصه عمومی جامعه بیشتر از خود محمدجواد ظریف سوژه شده‌اند؛ چرا که ادله‌ای برای اقدام خود رو نکرده‌اند. تحلیلگران سیاسی در تأویل و تفسیر خود در مورد استیضاح‌کنندگان، بهره‌برداری سیاسی و راه‌اندازی یک پروپاگاندای تبلیغاتی را دو عامل برای انگیزه طراحان استیضاح در نظر گرفته‌اند. تحلیلگران همچنین اعتقاد دارند که هدف طراحان استیضاح در مقیاس کلان، سرگرم‌کردن دولت و مجلس به مسائل حاشیه‌ای و زیر سوال‌بردن کارآمدی دستگاه‌ها است تا از این معبر موجی از ناامیدی در میان مردم ایجاد کنند و در کارزار انتخابات آتی از این فضا بهره‌برداری کنند. این در حالی است که به اعتراف بسیاری از چهره‌های برجسته جریانات سیاسی موافق و مخالف، ظریف نماد رویکرد اعتدالی دولتی است که طی دو دوره، مهمترین دستور کار خود را سیاست خارجی و بازگشت سرافرازانه به جامعه بین‌المللی قرار داده و باور غالب کماکان بر این اصل استوار است که یکی از اصلی‌ترین راهکارها جهت برون‌رفت کشور از مشکلات جاری، دیپلماسی فعالی است که به‌رغم همه موانع ساختاری موجود، همچنان کانال گفت‌وگو و تعامل با جامعه جهانی را حفظ کرده است. شکل‌گیری مثلث شوم آمریکا، اسراییل و عربستان که در اقداماتی گسترده به دنبال ناکارآمدکردن دیپلماسی فعال ایران هستند، بدون تردید تضعیف دستگاه دیپلماسی به ‌عنوان کانون اصلی جنگ سیاسی‌ـ‌دیپلماتیک علیه دشمنان ایران اقدامی است که دقیقا در راستای روغن‌کاری چرخ‌های خودرو ضد ایرانی این مثلث شوم تلقی خواهد شد. واکنش‌های صورت‌گرفته به استیضاح ظریف توسط سیاسیون از میان جریان‌های موافق و مخالف و نمایندگان مجلس به روشن‌شدن اهداف و امیال طراحان استیضاح کمک خواهد کرد.
تقابل امیدی‌ها
موضع‌گیری‌های صورت‌گرفته توسط «امیدی‌ها» در قبال مسأله استیضاح ظریف به دلیل همگرایی سیاسی در زمره مخالفان شدید استیضاح به حساب می‌آیند. سخنان محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود که «حضور ظریف در رأس دستگاه دیپلماسی کشور که باعث عزت ایران در مجامع بین‌المللی شده، طرح استیضاح او در شرایط فعلی به هیچ‌وجه پسندیده نیست.» همزمان یک عضو دیگر فراکسیون امید با اشاره به طرح استیضاح وزیر امور خارجه می‌گوید:   «ظریف یکی از فرماندهان ارشد کشور در جنگ اقتصادی با آمریکاست و استیضاح وزیر در چنین شرایطی صحیح نیست.» حمید گرمابی با اشاره به توانایی‌ها و نوع سیاست‌ورزی مبتنی بر عقل‌گرایانه ظریف بیان کرد که «ظریف یکی از زبده‌ترین و باتوان‌ترین دیپلمات‌های ایران در سطح جهانی است و دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی هم به این مسأله اذعان داشته‌اند، حتی آقای ترامپ در توییتی درباره ظریف نوشت نخستین‌باری که آن مرد را در یک برنامه دیدم گفتم امکان ندارد کری بتواند از پس مذاکره با این مرد برآید، بعدا دیدیم که همین‌طور هم شد.»
سیاسیون اصلاح‌طلب و فرصت افشای باندهای پولشویی
رویکرد سیاسیون اصلاح‌طلب در موضع‌گیری‌های خود در قبال مسأله استیضاح مطابق با اصلاح‌طلبان پارلمانی است. یک عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در مورد مناسبات سیاسی حول محور استیضاح می‌گوید: «پیش‌بینی من این است که استیضاح ظریف به احتمال زیاد با مدیریت آقای لاریجانی از دستور کار خارج خواهد شد؛ ولی اگر استیضاح شکل بگیرد، فرصت بسیار خوبی است که آقای ظریف مسائل زیادی را درباره برجام مطرح کند مانند پولشویی که جامعه هنوز اطلاعی از آن ندارند.» عبدالله ناصری با اشاره به طرح استیضاح محمدجواد ظریف و احتمال تکرار تنش‌های داخلی دوران مذاکرات هسته‌ای و برجام گفت:   «امضاکنندگان طرح دقیقا همان کسانی هستند که با امضای برجام مخالف بودند. بنابراین روند رو به جلوی دولت آقای روحانی که در سیاست خارجه تحت مدیریت آقای ظریف شکل گرفته و دنبال می‌شود، قطعا با تنش‌زایی که از آغاز در دستور کار برخی جریان‌ها بوده، تطابق ندارد.» همزمان یک عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به طرح استیضاح ظریف می‌گوید: «اگر صورت مسأله درست ترسیم می‌شد، نه‌تنها باید از حرف‌های آقای ظریف استقبال می‌شد، بلکه همه باید پشت‌سر او قرار می‌گرفتند و از وی حمایت می‌کردند تا دست‌های ناپاک از اقتصاد کشور قطع شده و باندهای فاسدی که وضع اقتصادی و مالی مملکت را به این روز کشاندند، متلاشی و به محاکمه سپرده شوند.»
اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز در رابطه با استیضاح و با بیان این‌که «بهترین سند برای اثبات سخنان ظریف نظام بانکی کشور است»، گفته است: «هرکس در هر بانکی می‌تواند هر مقدار پولی که می‌خواهد را منتقل کند، بدون آن‌که از منبع این پول از او سوالی شود، آیا این پولشویی نیست؟ مخالفان اظهارات وزیر امور خارجه پاسخ دهند، اگر شخصی تقاضای انتقال پول داشت آیا از او درمورد منشأ پول‌ها سوالی می‌شود؟»
گرای اصولگرایان
سیاسی‌کاری‌های «پایداری» به اندازه‌ای است که حتی عقبه سیاسی اصولگرایان درون و بیرون پارلمان نیز فرصت حمله را به این فرقه سیاسی از دست ندادند. در این راستا، یک نماینده اصولگرای مجلس می‌گوید: «آقای ظریف صحبت نادرستی نکرد که حالا از او آدرس خواسته‌اند. من می‌توانم آدرس همه پولشویی‌ها را به نمایندگان بدهم؛ اسامی همه قاچاقچیانی که میلیاردها پول کثیف در این کشور مبادله می‌کنند. کسی وجود دارد که بگوید این پول‌ها کثیف نیست؟» عزت‌الله یوسفیان‌ملا درخصوص استیضاح وزیر امورخارجه گفت: «در وضع فعلی کشور کسی نمی‌تواند جایگزین جواد ظریف شود. در شرایطی که اروپا و آمریکا دنبال تقویت وزرای خارجه خود هستند، ما ظریف را تخریب می‌کنیم.» ناصر ایمانی از فعالان سیاسی اصولگرا نیز در مورد استیضاح ظریف معتقد است: «تصور نمی‎کنم که چهره شاخصی از اصولگرایان با استیضاح آقای ظریف موافق باشد.» سردبیر پیشین روزنامه کیهان با اشاره به این‌که حیات تندروها در جنجال‌‌آفرینی است، گفت: «در این شرایط حس می‎کنند که در کشور همیشه جنجال است و یکسری درحال کوبیدن دولت هستند و جنگ داخلی وجود دارد. بسیاری از اصولگرایان در مجلس با این رویه مخالف هستند. به‌عنوان نمونه همین سه وزیری که اخیرا از مجلس رأی آورده‎اند، چه کسانی به این افراد رأی داده‎اند؟ اگر مجموعه اصولگرایان قرار بودند که با هدف اذیت دولت رأی ندهند، این افراد رأی می‎آوردند؟ قطعا نه. پس اصولگرایان می‎خواستند به دولت کمک کنند.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد