hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > دلار در سراشیبی

دلار در سراشیبی

دلار تا ١١‌هزار تومان عقب نشینی کرد. این اتفاق بازار طلا را هم بی نصیب نگذاشت و سکه که در اوج تنش‌های بازار ارز تا مرز ٥‌میلیون تومان پیشروی کرده بود، در هفته گذشته به ٣,٥‌میلیون تومان عقبگرد کرد.

دلار تا ١١‌هزار تومان عقب نشینی کرد. این اتفاق بازار طلا را هم بی نصیب نگذاشت و سکه که در اوج تنش‌های بازار ارز تا مرز ٥‌میلیون تومان پیشروی کرده بود، در هفته گذشته به ٣,٥‌میلیون تومان عقبگرد کرد. کاهش قیمت طلا و دلار اما باعث نشد که نگرانی ایرانی‌ها نسبت به این بازار چندان رفع شود. بسیاری از آنها در فضای مجازی نوشتند که احتمال می‌دهند قیمت‌ها دوباره بالا رود، اما این نگرانی خلاف آن چیزی است که مدیران بانک مرکزی می‌گویند. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی که به تازگی بخشنامه سختگیرانه دیگری برای صادرکنندگان ابلاغ کرده، معتقد است قیمت دلار کاهشی خواهد بود، البته اگر فعالان بازار اراده کنند! او می‌گوید صادرکنندگان را ملزم کرده‌اند که ارزهایشان را به سامانه نیما تحویل دهند. این اتفاق موجب می‌شود که ارز بیشتری به بازار تزریق شود و قیمت‌ها کاهش داشته باشد.
البته کارشناسان بازار ارز هم نظر چندان متفاوتی ندارند. میثم رادپور، کارشناس بازار ارز به «شهروند» می‌گوید: «قیمت‌هایی مثل دلار ١٦‌هزار تومانی که بازار به خود دید، قیمت‌های نامتعارفی بودند و به نظر نمی‌رسد قیمت دلار دیگر افزایش چندانی داشته باشد و احتمال این‌که دلار تا قیمت ١٠‌هزار تومان کاهش داشته باشد، وجود دارد.»
او البته تأکید می‌کند:«تعداد زیادی از خریداران دلار هنوز به آینده اطمینان ندارند و دلارهایی را  که گران‌تر از ١١‌هزار تومان خریده‌اند، به بازار عرضه نمی‌کنند اما منطق اقتصادی قیمت‌های بالاتر را برای دلار تأیید نمی‌کند.»
صادرکنندگان مخالف بخشنامه جدید
دلار که پس از رد کردن گلوگاه ١٣ آبان رفتار هیجانی از خود نشان نداده بود و روی قیمت ١٣ تا ١٤‌هزار تومان نوسان می‌کرد، در هفته گذشته  تا ١١‌هزار تومان عقب نشست اما چه اتفاقی در بازار افتاده بود؟ خلاصه ماجرا این بود که بانک مرکزی با سختگیری بیشتری صادرکنندگان را مجبور کرد که ارزشان را به سامانه نیما بدهند و آن را به صورت آزاد در بازار نفروشند تا جلوی سوءاستفاده دلالان را بگیرند. این تأکید هر چند مخالفت برخی صادرکنندگان را در پی داشت. اسدالله عسگرداولادی، صادر‌کننده
 با سابقه و عضو اتاق بازرگانی به خبرآنلاین گفته است این روند می‌تواند موجبات صفر شدن صادرات غیرنفتی را به همراه بیاورد، اما بانک مرکزی تأکید دارد از اجرای این سیاست عقب نخواهد نشست.
در عین حال لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات هم گفته است دولت می‌خواهد ارز حاصل از صادرات را رصد کند و آنها هم  معتقدند اکنون شرایطی حاکم است که دولت باید این کار را انجام دهد؛ چراکه این ارز نباید در خروج سرمایه و قاچاق به کار گرفته شود.
صرافی‌های بازار که از ابتدای‌سال ٩٧ با کمبود عرضه دلار به بازار مواجه شده بودند، با این اتفاق توانستند دلار بیشتری دریافت کنند و همین موضوع به کاهش قیمت‌ها دامن زد. علاوه بر این برخی از صرافی‌ها می‌گفتند که با ریزش قیمت دلار بخشی از خریداران نیز نگران شده و به بازار آمدند تا دلارهایشان را بفروشند و جلوی زیان بیشتر را بگیرند.
این موضوع درحالی رخ داد که مسئولان اقتصادی به رسانه‌ها گفتند که دلار بیشتر از این کاهش قیمت خواهد داشت.
واکنش همتی به ریزش قیمت دلار
عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی البته واکنش جالبی درباره تداوم ریزش قیمت دلار در بازار آزاد نشان داد. از رئیس‌کل بانک مرکزی سوال شد که روند ریزش قیمت دلار در بازار آزاد تا کی ادامه دارد؟ که او  در پاسخ گفت: « تا هرکجاکه فعالان بازار اراده کنند.»
او البته توضیح داد:«عرضه ارز افزایش یافته و با تعادل بین عرضه و تقاضا، نرخ ارز باید به سمت تعادل حرکت کند و درحال حاضر روند حرکتی رضایت بخش است.»
همتی در پاسخ به این پرسش که قیمت واقعی دلار از نظر دولت و بانک مرکزی چقدر است؟ گفت: «نمی‌دانم. بگذارید بازار خودش تصمیم بگیرد و با روند جدیدی که در کاهش نرخ تورم و ارز داریم، خیلی امیدوارم که وضع بهتر شود.»
البته به نظر می‌رسد بخشنامه بانک مرکزی، این نهاد را با صادرکنندگان سرشاخ کند چرا که آنها در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف از اعتراض به نامه جدید بانک مرکزی خبر می‌دهند. با این حال باید منتظر ماند و دید بازار ارز و سکه در روزهای آینده به کدام سمت و سو می‌رود؟

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد