hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمان| دردسر 70 کیلومتری

کرمان| دردسر 70 کیلومتری

 از سال 1373 کلنگ راه‌آهن زاهدان - بم - کرمان به زمین زده شد اما به دلیل تخصیص نیافتن به‌موقع اعتبارات این خط آهن در سال 1389 به بهره‌برداری رسید و مسافران توانستند با استفاده از ظرفیت ریلی به جنوب شرق کشور سفر کنند اما ازآنجایی‌که مسیر این خط آهن از کویر لوت می‌گذرد در قسمتی از این مسیر ریز گردها به‌عنوان معضلی همیشگی وجود دارند به‌طوری‌که به گفته مسافران هنگام عبور از این منطقه گردوخاک فضای کوپه‌ها را در برمی‌گیرد. 70 کیلومتر از مسیر خط آهن زاهدان - بم در منطقه ماسه گیر قرار دارد که 20 کیلومتر آن در حدفاصل ایستگاه شوره گز تا رود شور بحرانی‌ترین نقطه در این مسیر است و همیشه مشکلات فراوانی را برای مسافران، کارکنان و مسئولان راه‌آهن ایجاد می‌کند.


علاوه بر این زمان وزش توفان در این منطقه به دلیل حجم بالای شن و ماسه قسمتی از این محور مسدود می‌شود و حرکت قطار با تأخیر و کندی صورت می‌گیرد به‌طوری‌که در چند روز گذشته نیز شاهد انسداد این مسیر و سرگردانی 10 ساعته قطار زاهدان - تهران بودیم.

ساخت تونل مصنوعی یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با این مشکل بود که در سال 95 به پیشنهاد راه‌آهن جنوب شرق مطرح و تائید شد اما به دلیل نبود پیمانکار با رتبه موردنیاز این طرح عملیاتی نشد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق کشور گفت: وجود شن‌های روان و ماسه‌های بادی یکی از مشکلات همیشگی در حوزه شوره گز و رودشور است که به‌خصوص در زمان وزش باد شدت یافته و فعالیت کارکنان راه‌آهن را چند برابر می‌کند.

مجید ارجونی افزود: 70 کیلومتر از مسیر خط آهن زاهدان- بم در منطقه ماسه گیر قرار دارد که 20 کیلومتر آن در حدفاصل ایستگاه شوره گز تا رود شور بحرانی‌ترین نقطه در این مسیر است.

او با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مهار شن‌ها و ماسه‌های روان گفت: تاکنون اقداماتی مانند مالچ پاشی، درخت‌کاری و ایجاد موانع بر سر راه شن‌ها در محدوده خط آهن در دستور کار راه‌آهن قرارگرفته است اما هیچ‌یک از این راهکارها تاکنون مثمر نبوده است و مشکل شن‌های روان همچنان وجود دارد.

ارجونی تصریح کرد: طرح ایجاد تونل مصنوعی یا به‌اصطلاح گالوری به‌عنوان یک طرح جدید برای مهار دائمی شن‌ها و ماسه‌های روان در منطقه بحرانی از طرف راه‌آهن کشور ارائه و در سال 95 برای تعیین پیمانکار به مناقصه گذاشته شد اما فقط یک پیمانکار برای انجام این طرح داوطلب بود.

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق کشور ادامه داد: بااین‌حال از پیمانکار متقاضی دعوت کردیم تا مدارک و سوابق خود را ارائه دهد اما متأسفانه این پیمانکار رتبه لازم برای انجام طرح تونل مصنوعی را نداشت به همین دلیل از همان زمان این طرح متوقف شد.

او با بیان اینکه پیشنهاد برگزاری مجدد مناقصه را مطرح کردیم، خاطرنشان کرد: در این طرح به‌صورت آزمایشی برای 800 متر از 20 کیلومتر منطقه بحرانی تونل مصنوعی ساخته می‌شود.

ارجونی با اشاره به هزینه‌بر بودن این طرح تصریح کرد: هزینه پیش‌بینی‌شده برای ساخت 800 متر تونل مصنوعی حدود 12 میلیارد تومان است.

او به هزینه‌های تعمیر و نگهداری خطوط آهن میر جاوه- زاهدان- شوره گز اشاره کرد و گفت: راه‌آهن ماهیانه 900 میلیون تا یک میلیارد تومان برای تعمیر و نگهداری 324 کیلومتر خطوط آهن در این محور هزینه می‌کند که با شرایط موجود اقتصادی و اعتباری هزینه‌ای کمرشکن است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد