hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > پیاده راه انقلاب اقدامی ارزنده در قلب تپنده قم

پیاده راه انقلاب اقدامی ارزنده در قلب تپنده قم

پیاده راه انقلاب که از زمان بهره برداری رسمی آن بیش از دوماه نمی گذرد، انقلابی در زمینه پیاده سازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) محسوب می شود که در عین رضایتمندی کسبه نگرانی کسادی رونق اقتصادی را هم به دنبال دارد


رویداد ایران_سمانه سادات فقیه سبزواری- پیاده راه انقلاب؛ پروژه ای که از سال 96 پس از گذشت بیش از 5 سال از ایجاد باغ راه بهار در دستور کار شهرداری قرار گرفت و برای اجرای این طرح در ابتدا مبادی های ورودی خیابان چهارمردان یا انقلاب بسته شد تا مطالعات اجرایی این پروژه به پایان برسد.

برای اجرای این طرح باید مطالعات تخصصی صورت می گرفت و پس از آن جابجایی تاسیسات و آماده‌سازی اذهان عمومی برای اجرای این پروژه انجام می شد. این پروژه حد فاصل خیابان ارم تا تقاطع عمار یاسر قرار دارد که مطالعات و ایجاد زیرساخت های این طرح حدود 3 سال زمان برد.

پاییز سال گذشته بود که مرتضی سقائیان نژاد از اجرای آرام‌سازی خیابان انقلاب در دو 1398 در دو شیفت کاری و با اعتبار اولیه‌ای بالغ‌بر 4.5 میلیارد تومان در آخرین روزهای آذرماه  سال خبر داد.

مسگری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم،یکی از مهمترین علل اجرای پروژه پیاده ‌راه‌سازی خیابان انقلاب را ساماندهی خیابان‌های اطراف حرم ذکر کرد و گفت: باتوجه به ثبت بالای تردد عابران پیاده در خیابان‌های اطراف حرم و لزوم افزایش ایمنی عابران، این طرح در قم به اجرا رسید.

آخرین روزهای سال 1399 همزمان با مبعث نبی مکرم اسلام این پروژه به بهره برداری رسید و فضایی زیبا و دل انگیز را برای زائران و مجاوران ایجاد کرد. فضایی سنگ فرش و پاکیزه که موجب رونق پیاده روی در این مسیر شد.

حلوایی زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری قم نیز با اشاره به اجرای موفقیت آمیز این طرح اشاره کرد و گفت: مبلمان شهری و روشنایی در این پروژه انجام شد و اکنون این پروژه به مساحت ۱۳ هزار و 100  مترمربع در حدفاصل خیابان ارم تا خیابان انقلاب به اتمام رسید و جهت استفاده عموم در اختیار مردم گذاشته شده است.

بنا به گفته کارشناسان شهری پیاده راه ‌سازی این مسیر به منظور آرام‌سازی ترافیکی و هویت بخشی به این معبر از حدفاصل سه راه شیخان تا چهار راه عماریاسر که توسط شهرداری قم انجام شده است، گامی ارزشمند برای کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر و اطراف حرم حضرت معصومه (س) به شمار می رود.





در این راستا به سراغ کسبه قدیمی و ساکنان بومی این منطقه رفتیم و با آنان گپ و گفتی انجام دادیم.

از سمت حرم حضرت معصومه (س) به سمت خیابان چهارمردان یا پیاده راه (انقلاب) روانه شدیم و با محمد احمدی که یکی از کسبه قدیمی این محدوده که 25 سالی می شود مشغول فروش کفش است، سر صحبت را باز کردیم.

وی ضمن تقدیر از پاکیزه شدن این محدوده گفت: تا پیش از اجرای این طرح؛ ترافیک و سرو صدا آزارمان می داد اما با جلوگیری از حضور خودروها و سنگ فرش شدن این محدوده شاهد نظم و آرامش و پاکیزگی در  این فضا هستیم.

این کسبه پیاده راه انقلاب با تاکید براینکه مسوولان در کنار آرام سازی این فضا باید فکری برای رونق کاسبی مردم داشته باشند، گفت: شاید بخشی از این مشکل به شیوع ویروس کرونا هم ارتباط داشته باشد اما لازم است به نوعی حمایت از کسبه این منطقه انجام شود.

صبوری که 20 سالی می شود در این خیابان عطاری دارد، عنوان کرد: نسل در نسل در این خیابان مشغول کار بوده ایم و 70 سالی می شود که مسافرخانه ما نیز در همین مکان قرار دارد.

وی اضافه کرد: ما از شهرداری به دلیل اجرای این طرح بسیار سپاسگذاریم زیرا امنیت و آرامش را به کسبه و ساکنین این منطقه هدیه داد.

این کاسب قدیمی با اشاره به اینکه پیش از اجرای پیاده راه؛ این خیابان شلوغ و پرترافیک بود، تصریح کرد: گرچه اجرای این طرح مصادف شده با شیوع ویروس کرونا و کسادی کسب و کار را به دنبال دارد اما با تمام شدن این ویروس شاهد رونق اقتصادی در این منطقه و حضور زائران هستیم.

صبوری با عنوان اینکه باید شهرداری خودروهای زائربر برای زائران در این محدوده در نظر بگیرد، گفت: در صورتی که این رخداد صورت بگیرد رفت و آمد تسهیل می شود.

محمد آقاجانی از دیگر کسبه ای است که 20 سالی می شود در یکی از کبابی های این خیابان مشغول کار است با تقدیر از زحمات شهرداری در اجرای این پروژه گفت: این خیابان از نظر بصری زیبایی خاصی را پیدا کرده است و پیش از اجرای این طرح خیابان آلودگی بسیاری داشت و نگرانی برای مشتریان ایجاد می کرد که این آلودگی روی مواد غذایی تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه از شهرداری درخواست داریم که این محدوده را به حال خود رها نکند، گفت: علی رغم اینکه از بهره برداری این پروژه چندان نمی گذرد اما بخش هایی از این پیاده راه تاریک است و باید به روشنایی آن توجه جدی شود.

 

حرکت پیاده یکی از اولین و اساسی ترین نیاز های انسان ها به شمار می رود و امروزه با توجه به شهرنشینی و افزایش روزافزون جمعیت، پیاده روی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. حرکت سریع به تدریج نقش اولویت دادن به عابر پیاده و فضاهای پیاده محور در شهرها وفضاهای شهری کمرنگ شده و از کیفیت فضاهای شهری به ویژه پیاده راه ها کاسته است. 

 

حسین محمدی یکی از ساکنان خیابان چهارمردان که به شغل مهر و تسبیح فروشی در اطراف حرم اهتمام دارد، با بیان اینکه نمونه اجرای این طرح را در اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) قابل مشاهده است، تصریح کرد: زائران و مجاوران به پیاده روی در صحن ها و اطراف حرم امام هشتم عادت کرده اند و مشهدی ها از اجرای این طرح نارضایتی ندارند.

وی اضافه کرد: در تهران هم مردم به پیاده روی عادت دارند و از ایستگاه مترو تا مقصد مورد نظرشان باید صدها متر پیاده راه بروند اما در قم مردم تا حدودی عادت کرده اند که تا مقابل مغازه ای که قصد خرید دارند، با خودرو بروند که با اجرای پیاده راه در هسته مرکزی شهر این فرهنگ نهادینه می شود. اما باید شهرداری نیز بر جذابیت های بصری در این پیاده راه بیافزاید.

سید کاظم بکائی پیرمردی خیاط است که 50 سالی می شود به دوخت و دوز کت و شلوار مردانه در این خیابان مشغول است. 

وی با اشاره به وضعیت پیاده راه انقلاب گفت: ما از خدمات شهرداری در ایجاد فضایی پاکیزه که در این خیابان بوجود آمده است سپاسگذاریم اما بسته شدن راه ها و نبود مسافران کسادی کسب و کار را به دنبال داشته است و لازم است شهرداری در این زمینه نیز به صورت جدی اندیشه کند.

فاصله گرفتن شهرها و فضاهای شهری از ابعاد و ارزش های انسانی و نیازهای عابرین پیاده از معضلات پیش رو در جامعه کنونی است اما برای تشویق مردم به حضور در پیاده راه ها لازم است تمهیداتی اندیشیده شود و ازسوی دیگر نیاز به داشتن محیط هایی با ابعاد انسانی، به دور از هیاهوی ماشینی و توجه به فرهنگ و هنر و پیشینه انسان ها بیش از پیش مهم جلوه میکند که این مسئله باید مورد توجه شهرداری قرار بگیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد