hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > امروز زمان مناسبي براي انتقاد از تیم ملی نیست

امروز زمان مناسبي براي انتقاد از تیم ملی نیست

تیم ملی ایران، فاصله زیادی تا آغاز جام ملت‌های آسیا ندارد. شاید این آخرین تورنمنتی باشد که ایران و کی‌روش در کنار هم خواهند بود اما مهم‌تر از این مساله، موفقیت یا عدم موفقیت تیم ملی در جام ملت‌های آسیاست. فوتبال ایران در قهرمانی قاره، یک بار هت تریک کرده و پس از آن، دیگر مدال طلایی روی گردن فوتبالیست‌های کشورمان دیده نشد. سال‌های 1968، 1972 و 1976، سه دوره پیاپی هستند که ایران آقایی خودش را در آسیا ثابت کرد اما پس از آن، تیم ایران در هیچ فینالی حاضر نشد.
                 

تیم ملی ایران، فاصله زیادی تا آغاز جام ملت‌های آسیا ندارد. شاید این آخرین تورنمنتی باشد که ایران و کی‌روش در کنار هم خواهند بود اما مهم‌تر از این مساله، موفقیت یا عدم موفقیت تیم ملی در جام ملت‌های آسیاست. فوتبال ایران در قهرمانی قاره، یک بار هت تریک کرده و پس از آن، دیگر مدال طلایی روی گردن فوتبالیست‌های کشورمان دیده نشد. سال‌های 1968، 1972 و 1976، سه دوره پیاپی هستند که ایران آقایی خودش را در آسیا ثابت کرد اما پس از آن، تیم ایران در هیچ فینالی حاضر نشد. آخرین مقام ایران در این تورنمنت نیز، مقام سومی در سال2004 محسوب می‌شود. تیم ملی ما یک‌بار با کی‌روش در جام ملت‌ها شرکت کرد که با بدشانسی و شاید ناداوری در مرحله يک چهارم نهایی مقابل عراق، شکست خوردیم و حذف شدیم. به همین خاطر امسال، سال سرنوشت‌سازی برای تیم ایران و سرمربی پرتغالی آن خواهد بود. ایران سال‌هاست که جامی را بالای سر نبرده و شاید کاسه صبر هواداران تیم ملی در حال لبریز شدن باشد. به همین خاطر با مرتضی محصص، مدرس سرشناس فیفا و رییس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال ایران، گفت‌وگو کردیم تا نظراتش را در مورد تیم ملی و بازی در جام ملت‌های آسیا جویا شویم.

ایران در راه جام ملت‌ها با تیم‌هایی بازی تدارکاتی برگزار کرد که درسطح خودش نیستند و همین مساله انتقادات زیادی را به همراه داشت. آیا بازی با این تیم‌ها از نظر شما می‌تواند مفید باشد؟

کیفیت بازی مقابل تیم‌های قدر و قوی دنیا همیشه خیلی مهم است اما مهم‌تر از آن استفاده مربی از برنامه‌ای است که برای حضور در یک رویداد بزرگ مانند جام ملت‌ها یا جام جهانی دارد. به نظر من کی‌روش کارش را خیلی خوب انجام می‌دهد و از این حریفانی که انتخاب می‌شوند، استفاده خوبی دارد. قرار نیست ما حتما و همیشه با برزیل و آلمان بازی کنیم. ما باید حریفان‌مان را با روش و سسیستم بازی خودمان انتخاب کنیم. این مساله برای موفقیت در تورنمنت‌ها، به ما کمک بزرگی خواهد کرد. به موفقیت در جام ملت‌ها خیلی امیدوار هستم. ما برای بازی در جام ملت‌ها، یک تیم جوان و پر انگیزه داریم. مشکلات برای همه تیم‌ها وجود دارد و ما نیز از این قائده مستثنی نیستیم. یک تیم مشکل مالی دارد، یک تیم مشکل مصدومیت دارد، یک تیم بازیکنان مطرحش از فرم خارج هستند اما من فکر می‌کنم در كل صاحب تیم خوبی هستیم و کادرفنی خوبی داریم. کی روش ثابت کرده در میادین بزرگ می‌تواند خیلی خوب نتیجه بگیرد.

به نظر شما، ما می‌توانیم در این دوره از بازی‌ها به جمع چهارتیم یا حتی فینال برسیم یا کار بسیار سختی خواهیم داشت؟

وقتی تیم فیلیپین را می بینید که اریکسون معروف را استخدام کرده یا زاکارونی که در امارات است، مشخص می‌شود که این جام می‌تواند جام متفاوتی باشد. به نظر من این جام، جام شگفتی‌ها خواهد بود. پیش‌بینی من این است که تیم هایی مانند استرالیا و ژاپن، اگر هرکدام از حریفان را دست کم بگیرند به مشکل می‌خورند. من در کشور ویتنام کلاس داشتم و به تازگی از این کشور بازگشته‌ام. ویتنام بسیار تیم خوبی دارد. یا اینکه یمن درگیر جنگ است اما اگر فکر کنیم که تیم ضعیفی است و با عدم آمادگی پا به این مسابقات می‌گذارد، به هیچ عنوان پیش بینی درستی نداشته‌ایم. بنابراین باید خیلی هوشیارانه بازی کنیم. من خیلی امیدوارم تیم ما در فینال بازی کند و مقام اول را به دست بیاورد. اما با این‌حال فکر می‌کنم جام ملت‌ها برای تیم‌های مطرح آسیا، جام سختی خواهد بود.

یعنی می‌توانیم بگوییم در جام ملت‌ها، مدل کوچکی از جام‌جهانی را خواهیم دید که تیم‌های درجه دو وحتی درجه سه، عرض اندام‌می‌کنند.

برای من مسلم است که تیم‌های ضعیف در این جام شگفتی خلق می‌کنند.

آیا برای این شگفتی‌سازی، دلیل خاصی‌دارید؟

دلیل آن خیلی واضح است. پس از سال‌ها با تشکیل کلاس‌های آموزشی و علاقه‌ای که خود مربیان داشتند، امروز هیچ‌گونه رمز و مورد کوچینگی نیست که شما بتوانید در خفا آن را انجام بدهید. همه مربیان آنالیز خیلی خوبی از هم دارند. بازیکنان از نظر تغذیه وآمادگی روانی، نسبت به مسابقات چهارسال پیش، خیلی خیلی در سطح بالاتری قرار دارند. البته این را نیز باید یادآوری کنم که ما در دوره قبل، واقعا بدشانسی آوردیم. پیش از بازی‌ها ما عراق را شکست داده بودیم اما در بازی یک چهارم نهایی، تصمیم داور استرالیایی و اخراج بازیکن ما به ما خیلی ضرر زد. درکل، امیدوارم تیم ما در این دوره، با تجربه‌ای که کی‌روش دارد، به عنوان قهرمانی برسد.

انتقادات زیادی به تیم ملی و سرمربی آن وارد می‌شود. نظر شما در مورد این انتقادها‌چیست؟

هرکسی این حق را دارد که در مورد تیم ملی و کی روش صحبت کند اما نگاه من همیشه مثبت بوده است چون کی‌روش را یک مربی تاثیرگذار در فوتبال‌مان می‌دانم. من برای مربیان تاثیرگذار، نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا احترام قايلم. کی روش ما را صاحب سبک و صاحب فکر در حین بازی کرده است. مهم‌ترین لحظه در زمان بازی، زمانی است که شما توپ را از دست می‌دهید و حالا ما وقتی توپ را از دست می‌دهیم برنامه داریم. اینکه حریفان ما چه تیم‌هایی بودند یا مشکلات وزارت ورزش، مشکلات فدراسیون و... چه بودند، در مورد همه این‌ها می‌توانیم بعد از جام ملت‌ها نیز صحبت کنیم. الان ما یعنی جامعه فوتبال باید به این تیم روحیه بدهیم. الان زمان انتقاد از کی‌روش و بازیکنان و فدراسیون نیست. ما همه این‌ها را می‌توانیم بعد از جام ملت‌ها بررسی کنیم. الان زمان روحیه است. البته منظور من از روحیه، تعریف و تمجید بیخودی نیست. این تیم باید با آرامش رو به جلو برود. فکر نمی‌کنم شرایط بدتری از کشورهایی مانند اردن، سوریه و... داشته باشیم. امیدوارم آرامش این تیم حفظ شود. ما بازیکنان بسیار خوبی در سطح آسیا داريم و به همین دلیل، به نتیجه‌گیری تیم خوشبین هستم.

صحبت‌هایی در مورد جدایی ایران و کی‌روش پس از جام ملت‌ها می‌شود و نگرانی‌هایی در مورد جانشین سرمربی تیم ملی وجود دارد. بسیاری از هواداران تیم ملی نگرانند که آیا پس از کی‌روش، سرمربی تیم می‌تواند کار او را ارتقا دهد یا اینکه تیم ما به دوران گذشته باز می‌گردد؟

من نیز فکر می‌کنم نگرانی‌های زیادی در مورد پیدا کردن یک مربی در سطح کی‌روش وجود دارد. من هم موافقم که به هرحال روزی کی‌روش از فوتبال ایران خواهد رفت. پیدا کردن جانشین برای او می‌تواند کار خیلی سختی باشد. کاری که احتیاج به مطالعه و بررسی دارد. در حال حاضر مربیان زیادی چه در داخل و چه بیرون از کشور، بیکار هستند اما این گروهی که کی روش انتخاب کرده، بعد‌ها 50درصد اسکلت تیم ملی را تشکیل می‌دهند و کار کردن با آن‌ها، کار هر مربی نخواهد بود. من هم نگران هستم و امیدوارم کی‌روش کارش را در ایران ادامه بدهد اما همیشه این مساله وجود دارد که مربیان روزی تیم را ترک می‌کنند.

در روزهای اخیر بحث کنار رفتن ريیس فدراسیون فوتبال بسیار داغ شده و از طرفی گفته می‌شود فیفا ممکن است به این خاطر فوتبال مارا تعلیق کند. با توجه به ارتباط شما با سازمان فیفا، آیا بند احترام به قوانین داخلی کشورها از سوی فیفا استفاده خواهد شد یا اینکه واکنش منفی در قبال این موضوع خواهیم دید؟

کار من فنی است. در فیفا مدرس هستم و در زمینه آموزشی می‌توانم صحبت کنم. اطلاعات زیادی در مورد استفاده از قوانین ندارم اما یادم هست که چندین سال پیش برای برگزاری کلاس، در کویت بودم و فیفا فدراسیون فوتبال این کشور را تعلیق کرد. برای همه روشن است که فیفا نه تنها در ایران بلکه در کشورهای سراسرجهان، وقتی می بیند در کارشان دخالت شده، تعلیق کرده است. یک بار این اتفاق برای ما افتاده و نیازی نیست در مورد آن صحبت شود. کاملا مشخص است که فیفا چه موضعی دارد. حالا وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال چه تصمیمی خواهند گرفت، باید منتظر بمانیم. اما در مورد دخالت در کار فدراسیون تا این اندازه می‌دانم که فیفا این اجازه را نمی‌دهد و فقط مجمع است که باید تصمیم بگیرد. در کشورما حتی چندسال پیش کمیته انتقالی تشکیل شد. در کل امیدوارم مشکلی را که ما یک‌بار تجربه کرده‌ایم، دوباره دچارش نشویم.

                    
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد