hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گیلان| آغاز زودهنگام فصل صید ماهیان استخوانی از دریای خزر

گیلان| آغاز زودهنگام فصل صید ماهیان استخوانی از دریای خزر

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به تکثیر و رهاسازی ۱۱۵ میلیون قطعه بچه ماهی در دریای خزر برای ترمیم ذخایر، گفت: آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس اولویت مهم شیلات است. اسحاق شعبانی با اشاره به آغاز زودهنگام فصل صید ماهیان استخوانی از دریای خزر، اظهار کرد: این تصمیم در راستای استفاده بیشتر صیادان از شرایط مساعد آب‌وهوا از سوی شیلات گیلان پیشنهادشده و مورد موافقت قرار گرفت.


او افزود: شروع زودهنگام فصل صید ماهیان استخوانی سبب افزایش میزان صید ماهی شده که در حال حاضر ۵۸۰ کیلوگرم ماهی در حوزه استان گیلان صیدشده است.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به افزایش ۷۱ درصدی صید نسبت به سال گذشته، بیان کرد: در سال گذشته در این مدت ۳۳۵ کیلوگرم انواع ماهیان استخوانی صیدشده بود. کفال بیشترین ماهی صیدشده در این مدت است. شرایط مساعد جوی یکی از عوامل مؤثر در افزایش میزان صید است. شعبانی با اشاره به اینکه صید ماهی یکی از عوامل کاهش ذخایر دریای خزر بوده که باید با استفاده از تولید و تکثیر طبیعی و یا مصنوعی ترمیم شود، افزود: تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی با توجه به شرایط رودخانه‌ها تقریبا صفر است. او تکثیر مصنوعی ذخایر دریای خزر را تنها راهکار حفظ ذخایر دریا و تأمین منابع درآمدی صیادان دانست و گفت: سه مرکز تکثیر مصنوعی ذخایر ماهی استخوانی و خاویاری در شهرک صنعتی رشت، سنگر و سیاهکل در گیلان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه از این تعداد دو مرکز در زمینه تکثیر ماهیان استخوانی و یک مرکز نیز به تکثیر ماهیان خاویاری می‌پردازد، بیان کرد: وجود ماهی مولد یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی است که متأسفانه در سال گذشته در این زمینه شرایط مناسبی در دریا وجود نداشت. او کاهش بارش باران و عدم مهاجرت ماهیان به دریای خزر را ازجمله عوامل این موضوع دانست و اظهار کرد: به همین دلیل شیلات گیلان درمجموع ۱۱۵ میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی و خاویاری را تکثیر و در دریای خزر رهاسازی کرد. این میزان در سال گذشته حدود ۱۳۰ میلیون قطعه بوده است. شعبانی در ادامه به موضوع بیمه صیادان و دغدغه آن‌ها و مسئولان در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: توان مالی پایین صیادان سبب شده که تنها ۵۰ درصد آن‌ها خود را بیمه کنند. او با اشاره به سفر استانی دولت در سال ۸۷ به استان گیلان، افزود: یکی از مصوبات این سفر کاهش ۱۰ درصدی حق بیمه صیادان بود که بر اساس این مصوبه مقرر شد از ۲۷ درصد حق بیمه ۱۰ درصد از سوی دولت و ۱۷ درصد از سوی صیادان پرداخت شود. مدیرکل شیلات گیلان همچنین یادآور شد: مقرر شد دولت ۱۰ درصد را از محل درآمد اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کند که متأسفانه به دلیل عدم تحقق این درآمد این مصوبه تا امسال ابتر مانده و صیادان نتوانستند از آن بهره‌مند شوند.

او با اشاره به پیگیری‌ مسئولان شیلات و جامعه صیادان درباره اجرایی کردن این مصوبه، افزود: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته این مصوبه از آبان ماه سال جاری قابلیت اجرایی یافته و صیادان از مزایای آن استفاده می‌کنند. تاکنون از لیست ۳ هزار صیاد اعلام‌شده ۱۰۰۰ صیاد از این تخفیفات بهره‌مند شده‌اند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد