hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا/ چند دوز واکسن تاکنون وارد و تزریق شده است؟

آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا/ چند دوز واکسن تاکنون وارد و تزریق شده است؟

واکسن‌های ایرانی کرونا شامل برکت، رازی کووپارس، فخرا و پاستور مراحل تست انسانی را طی می‌کنند و به زودی تولید مشترک واکسن روسی آغاز می‌شود.
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت تنها راه مقابله با ویروس منحوس کروناس واکسیناسیون است، چرا که واکسن افراد را در برابر بیماری ایمن می‌کند و خطر مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا کاهش پیدا می‌کند.

آخرین وضعیت واکسن های وارداتی به ایران

در ایران واکسیناسیون کرونا از ۲۱ بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و تا پایان بهار واکسیناسیون فاز یک و دو با واکسن‌های وارداتی انجام می‌شود، تا به امروز آنچه که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته یک میلیون و ۹۹۵ هزار دوز است و امروز هم ۱۰۰ هزار دوز به این تعداد افزوده خواهد شد، حدود یک میلیون و صد هزار دوز در نیمه دوم فروردین ماه وارد کشور شده است.
تاکنون ۵۲۰ هزار دوز اسپوتنیک‌وی، ۶۵۰ هزار دوز واکسن چینی، ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا و ۱۲۵ هزار دوز واکسن بهارات هند وارد کشور شده است. به طور کلی کوواکس قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به ما بدهد، اما فعلا فقط ۷۰۰ هزار دوز به ایران ارسال شده است، بهارات هند قرار بود طبق قرارداد به ایران ۲.۵ میلیون دوز واکسن دهند، اما فقط ۱۲۵ هزار دوز ارسال شد همچنین روسیه از قرارداد ۱۰ میلیونی واکسن اسپوتنیک وی ۲ میلیون دوز را نهایی کرد که تاکنون ۵۲۰ هزار دوز را تاکنون به ارسال شده است البته امروز هم ۱۰۰ هزار دوز دیگر از این واکسن وارد ایران می‌شود.

موانعی که واردات واکسن را با چالش مواجه کرد

البته کندی واردات واکسن دلایل مختلفی دارد و با توجه به کمبود واکسن در دنیا شاید اگر سال قبل زودتر از زمان اقدامی، شروع به خرید واکسن می کردیم واکنون با سرعت بیشتری واکسیناسیون را ادامه می دادیم، هر چند قیمت واکسن در آغاز  پیش فروش ها بالاتر بود و شاید اگر صبر نمی کردیم تا قیمت واکسن ها کاهش پیدا کند با توجه به موانعی مانند تحریم و نقل و انتقال پول اکنون تعداد واکسن های وارداتی به ایران بیش از اینها بود.
به هر حال در نهایت با تصمیم مسئولان در قرارداد کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خرید کردیم که قرار بود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز تا پایان سال قبل به ما بدهند اما در نهایت با تاخیر ۳ هفته‌ای به ما ۷۰۰ هزار دوز از سهمیه کوواکس واکسن دادند.
رییس جمهور درباره علت کندی واردات واکسن به ایران گفت: بحث واکسن تقریبا از پاییز پارسال مطرح بود. اول بنا بود واکسن هایی را خریداری کنیم که برای وزارت بهداشت مورد اطمینان نبود. چون سازمان بهداشت جهانی آنها را تایید نمی کرد و دوره های قانونی خود را طی نکرده بودند. افرادی هم بودند که واکسن هایی که سازمان بهداشت جهانی تایید نمی کرد و وزارت بهداشت درباره آنها تردید داشت پیشنهاد می کردند.
روحانی یادآور شد:ما هم زیر نظر سازمان بهداشت جهانی ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز خریداری کردیم، اما وقتی خواستیم پول آن را پرداخت کنیم به خاطر تحریم ها نشد و هی امروز و فردا و از این حساب به آن حساب صورت گرفت و اگر تحریم نبود سهمیه کوواکس به ما در اسفند وارد می شد. ما برای پرداخت ۵۳ میلیون دلار پول واکسن سراغ هر کشور و حساب و سفیری رفتیم نشد اما به هر حال پرداخت کردیم. حالا کواکس قاضی عادل شده و به این دلیل که دیرتر پول را پرداخت کردیم نوبت ما را عقب انداخته است.

آخرین وضعیت واکسن کوو ایران برکت؛ واکسن چه زمانی مجوز مصرف عمومی می‌گیرد؟

از دیروز فاز سوم واکسن برکت کلید خورده است، در این مرحله واکسیناسیون برای اثربخشی واکسن انجام می شود. این واکسن با استفاده از روش ویروس غیرفعال شده(Inactivated virus) تولید شده است. در روش سنتی تولید واکسن‌ علیه بیماری‌های ویروسی معمولا از ویروس ضعیف یا کشته شده آن برای تحریک سیستم ایمنی بدن انسان استفاده می‌شود. سپس وقتی بدن برای دفعه بعدی با آن ویروس خاص مواجه می‌شود، پادتن(آنتی‌بادی) خاصی تولید می‌کند، درست شبیه نحوه ایمن‌سازی بدن در مقابل بیماری فلج اطفال.
حسینی مدیرکارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از هفته آینده فاز سوم واکسن برکت آغاز می‌شود، ما در فاز سه ۲۰ هزار نفر را واکسینه می‌کنیم و برنامه ریزی کرده ایم که دو ماه بعد در نیمه فاز سه داده‌ها را به سازمان غذا و دارو ارسال و درخواست مجوز مصرف اضطراری کنیم.
مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: در فاز سه ۲۰ هزار نفر داوطلب واکسیناسیون می‌شوند و اگر واکسنی بخواهد در شرایط عادی مجوز مصرف بگیرد این تعداد داوطلب باید یکسال پیگیری شوند، اما در دوران کرونا قوانین تسریع شده اند تا اگر داوطلبان ۲ ماه پیگیری شدند مجوز مصرف اضطراری برای تزریق واکسن صادر می‌شوند و با داده‌های ۱۰ هزار نفر اول که وارد مطالعه می‌شوند، این شانس را داریم که مجوز مصرف اضطراری را با این تعداد پایان خرداد بگیریم و پس از مجوز از تیرماه تزریق عمومی با واکسن کوو ایران برکت انجام خواهد شد.

تولید بیش از ۱۰ میلیون دوز در ماه  از تیرماه

وی ادامه داد: ما اکنون تولید نیمه صنعتی را دنبال می‌کنیم و شرکت اکنون توان تولید یک میلیون دوز واکسن در ماه را دارد و امیدواریم تا پایان خرداد که نتایج اولیه فاز سه را به سازمان غذا و دارو می‌دهیم، تولید صنعتی به بیش از ۱۰ میلیون دوز در ماه برسد.
حسینی بیان کرد: ما در فاز دو واکسن را به ٢٠٠ نفر بین ١٨ تا ۵٠ سال و ٨٠ نفر ۵١ تا ٧۵ سال تزریق کردیم. برای فاز نخست برای انتخاب ۵۶ نفر حدود ۱۲۰ هزار نفر ثبت نام کرده بودند، اما چون مطالعه در شهر‌های دیگر هم قرار است انجام شود فراخوان مجدد ثبت نام اعلام کردیم.
مدیرکارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت با اشاره به نحوه شرکت افراد در مطالعه فاز سوم بیان کرد: مطالعه فاز سوم در ۶ شهر تهران، بوشهر، شیراز، کرج، مشهد و اصفهان انجام می‌شود، ثبت نام از امروز آغاز شده است و در این فاز غربالگری افراد آسان‌تر صورت می‌گیرد و تنها آزمایشات اولیه صورت می‌گیرد و حتی افراد با وجود ابتلا به دیابت و فشار خون در صورتی که بیماری شان کنترل شده باشد می‌توانند در مطالعه شرکت کنند. علاقه مندان می‌توانند با تماس با سامانه ۴۰۳۰ و از طریق اپلیکیشن آی گپ ثبت نام کنند.

آخرین وضعیت واکسن رازی کووپارس؛ آغاز فاز دوم از خرداد ماه

واکسن تولید شده موسسه رازی برای اولین بار در کشور با شبیه سازی یک زیرواحد (Subunit) از پروتیئن نیزه ای (Spike) ویروس کرونا (پروتئین عامل اتصال ویروس به سلول های انسانی) طراحی شده و پس از طراحی به صورت نوترکیب در آزمایشگاه بدون دخالت ویروس زنده تولید شده است. این واکسن که Razi Cov Pars نام گذاری شده اولین واکسن تزریقی- استنشاقی جهان است و در انواع حیوانات آزمایشگاهی که شباهت ساختاری و عملکردی با انسان دارند (از جمله موش، خرگوش، خوکچه هندی و میمون سبز افریقایی) مورد آزمایش قرار گرفته است.
قدرت ایمنی زایی این واکسن در بدن این حیوانات (به ویژه در میمون) قویا اثبات شده است. همچنین بررسی عوارض تزریق این واکسن بر روی سلامت حیوانات ذکر شده نشان داده است که عوارض این واکسن در بدن تعداد معدودی از حیوانات دریافت کننده واکسن بسیار نادر و آنهم به شکل خفیف بوده است، این واکسن در دو نوبت تزریق خواهد شد که نوبت دوم ۲۱ روز پس از نوبت اول خواهد بود. سپس یک نوبت استنشاقی (اسپری داخل بینی) یک ماه بعد از نوبت دوم تجویز می شود.
محمد حسن فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: دوز اول واکسن رازی کوو پارس به ۱۳۳ داوطلب مرحله اول تست انسانی، تزریق شده و بیش از ۹۰ داوطلب هم دوز دوم واکسن را دریافت کردند. پیش بینی می‌کنیم تا چند روز آینده مابقی داوطلبان هم دوز دوم واکسن دریافت می‌کنند و ۱۳۳ داوطلب مرحله اول تست انسانی پس از دریافت دوز‌های تزریقی، باید دوز استنشاقی را هم دریافت کنند و دیروز هم تزریق دوز استنشاقی کلید خورد.
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: ما فاز دوم را به زودی شروع می‌کنیم و بیش از ۵ هزار نفر برای فاز یک و دو از تهران و البرز ثبت نام کردند و برنامه ریزی کردیم که اوایل خرداد ماه تزریق فاز دوم را شروع خواهیم کرد و باید ۵۰۰ نفر را برای فاز دوم غربالگری کنیم و افراد در دو نوبت صبح و بعدازظهر در ماه رمضان غربالگری می‌شوند، در فاز اول ۱۸-۵۵ ساله ها وارد مطالعه شدند، اما در فاز دوم سن افزایش می‌یابد به این صورت که افراد ۱۸-۷۰ ساله می‌توانند داوطلب شوند البته امکان ورود داوطلبان با فشار خون و دیابت کنترل شده هم ممکن خواهد بود و ما این افراد را در مطالعه قرار خواهیم داد .
فلاح مهرآبادی بیان کرد: تزریق به داوطلبان در فاز دوم نیمه خرداد‌ ماه به اتمام می‌رسد و به طور کلی حدود ۵۰ روز فاز دوم بر اساس پیش بینی‌ها زمان خواهد برد. هر فاز در شرایط عادی یکسال طول می‌کشد، اما در دوران پاندمی آنالیز هر فاز بین یک و نیم تا ۲ ماه طول می‌کشد و اگر فاز سه را تیرماه شروع کنیم یک و نیم تا ۲ ماه بعد فاز سوم به اتمام می‌رسد.
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درباره تولید صنعتی واکسن گفت: قرارداد خرید تجهیزات و کلین روم (اتاق تمیز) را پایان سال قبل منعقد کردیم و کلین روم در حال احداث است و پیش بینی می‌کنیم هم زمان با ورود به فاز سوم، صنعتی سازی و ورود تولید انبوه آغاز شود و میزان تولید ماهیانه پایان دوز دوم مشخص می‌شود، زیرا دوز موثر در این زمان مشخص خواهد شد.

آخرین وضعیت واکسن پاستور؛  تزریق واکسن به ۲۴ هزار نفر در 

انستیتو پاستور ایران در تعامل با انستیتو فینلای کشور کوبا، که از موسسات پیشرو واکسن سازی محسوب می شود، واکسن کرونای کنژوگه را برای بیماری کرونا در دست توسعه و تولید دارد. مراحل اول و دوم این بررسی در کشور کوبا بر روی بیش از یک هزار نفر انجام شده است و پس از تایید مرحله سوم ارزیابی این واکسن، که به طور مشترک در ایران و کوبا انجام می شود، این واکسن به طور مشترک در هر دو انستیتو تولید خواهد شد. در حال حاضر، کارآزمایی بالینی فاز سه  این واکسن بر روی جمعیت حدود ۲۴ هزار نفر در ایران و جمعیت ۴۴ هزار نفر در کوبا انجام می پذیرد. 
علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: در فاز نهایی یا فاز سوم کار آزمایی بالینی ۲۴ هزار نفر در سراسر کشور در ۸ دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، زنجان و همدان وارد مطالعه خواهند شد و هر دانشگاهی سه هزار نفر داوطلب را می‌تواند پذیرش کند.
وی افزود: هموطنان عزیز اگر شرایط لازم را داشته باشند پذیرش می‌شوند و وارد مرحله کارآزمایی بالینی خواهند شد، لذا واکسن تزریق خواهد شد و در پنج استان افراد دو دوز از واکسن را دریافت خواهند کرد و کار تمام خواهد شد و در دو استان یزد و زنجان علاوه بر دو دوز واکسن یادآور تزریق می‌شود تا مقایسه صورت بگیرد.
بیگلری اظهار کرد: افرادی که به کرونا مبتلا شده اند می‌توانند یک دوز از واکسن را دریافت کنند البته باید کار مطالعاتی بر روی این موضوع صورت بگیرد.
رئیس انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: افرادی که یک بار کرونا گرفته اند با دریافت یادآور واکسن مشترک ایران و کوبا احتمالا در برابر کرونا کاملا مصون خواهند شد.

آخرین وضعیت واکسن فخرا؛ پایان تزریق دوز اول به داوطلبان واکسن

روند تحقیق و توسعه واکسن کووید ۱۹ فخرا از اول فروردین ۹۹ با حمایت شهید محسن فخری زاده آغاز شد و در پایان خرداد ماه اولین کاندید واکسن کووید ۱۹ از نوع کشته شده، تست های خود را با موفقیت طی کرد و وارد تولید آزمایشی شد .به موازات، فرایند تست های حیوانی بر ۴ گونه مختلف آغاز و تا پایان شهریور ماه به اتمام رسید.موفقیت واکسن فخرا در طی کردن کلیه ارزیابی های کیفی و تکمیل تست های پیش بالینی در اسفند ۹۹ منجر به دریافت کد اخلاق در پژوهش از کمیته ملی واکسن شد.
واکسن فخرا از نوع ویروس کشته شده بوده و تولید آن از تهیه بذر واکسن از نمونه بیماران ایرانی آغاز شده سپس وارد فرایند کشت ویروس می شود.در ادامه جمع آوری ویروس تکثیریافته، تخلیص و غیر فعالسازی ماده موثره صورت می گیرد و پس از طی کردن تست های کنترل کیفی وارد فورمولاسیون و سپس پرکنی ویال های تزریقی می شود.
محمد کریمی نیا عضو کارآزمایی بالینی واکسن فخرا بیان کرد: سه شنبه ۲۴ فروردین دوز اول به آخرین نفر در فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن فخرا تزریق شد و بر این اساس تاکنون ۱۳۵ نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده اند.
وی با بیان اینکه در فاز نخست ۱۳۵ داوطلب، واکسن فخرا را دریافت خواهند کرد اظهار داشت: پس از ۳۵ روز از این مرحله وارد فاز دوم تزریق واکسن فخرا به داوطلبان خواهیم شد.
کریمی نیا صریح کرد: فاز دوم تزریق نیازمند دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو است و پس از تایید این سازمان اقدامات و ساز و کار‌های تزریق مرحله دوم نیز آغاز خواهد شد.
عضو کارآزمایی بالینی واکسن فخرا بیان کرد: زیرساخت‌های تولید واکسن فخرا تا پایان اردیبهشت تکمیل می‌شود و اگر مراحل بالینی این واکسن به خوبی پیش برود و مجوز‌ها توسط وزارت بهداشت ارائه شود این واکسن مرداد به تولید انبوه خواهد رسید.

دو واکسن ایرانی دیگر در مسیر اخذ مجوز تست انسانی

تاکنون واکسن‌های کوو ایران برکت، رازی کوو پارس، فخرا  و پاستور مجوز کارآزمایی بالینی اخذ کرده اند و روند تولید انبوه نیز همزمان با روند کارآزمایی بالینی دنبال می‌شود. دو واکسن ایرانی کرونا هم در مسیر اخذ مجوز کمیته اخلاق برای آغاز کارآزمایی بالینی و تست انسانی هستند.
واکسن دانشگاه بقیه‌الله یک واکسن نوترکیبی بوده و آماده است تا چند هفته آینده مجوز کمیته اخلاق بگیرد، واکسن پایا فن یاخته البرز مشترک با داروسازی اسوه هم تا مهرماه مجوز کمیته اخلاق می گیرد.

آخرین خبرها از تولید واکسن های مشترک در ایران؛ آغاز تولید انبوه اسپوتنیک وی تا دو هفته آینده

مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا  به واکسن های تولید مشترک ایران با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: واکسن پاستور مشترک ایران و کوبا، واکسن سیناژن مشترک با استرالیا، واکسن گامالیا مشترک با روسیه و واکسن اسپوتنیک وی واکسن‌های مشترکی هستند که امید می‌رود تا مهرماه تولیدات وارد بازار شوند و اگر سه تولید کننده قبلی با این چهار واکسن مشترک را در نظر بگیریم واکسن حدود هفت شرکت ایرانی در مهرماه آماده عرضه در بازار خواهند بود.
قانعی بیان کرد: در مجموع با یک سبد از ۹ واکسن ها در مهرماه روبرور هستیم و امیدواریم جمع این تولید کنندگان بتوانند ۱۲۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز کشور را تامین کنند و با توجه به ظرفیت روزانه واکسیناسیون، انتظار داریم تا اسفند یا قبل از آن واکسیناسیون را انجام داد.
سعید نمکی وزیر بهداشت بیان کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که تا دو هفته آینده تولید مشترک واکسن کرونای اسپوتنیک وی با روسیه در استان البرز راه اندازی می‌شود و همه اقدامات لازم هم انجام شده است و به جرات می‌گویم که در پایان بهار امسال، البرز به یکی از صادرکنندگان خوب واکسن کرونا در جهان تبدیل می‌شود.

آخرین خبرها از روند واکسیناسیون در ایران

جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه قطعا واکسن کرونا در ایران رایگان خواهد بود، گفت: از نیمه دوم اردیبهشت فاز دو محقق خواهد شد، سالمندانی که سن بالای ۶۴ سال دارند و کسانیکه بیماری‌های زمینه‌ای دارند واکسیناسیون خواهند شد لذا ۸۰ تا ۸۵ درصد بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند جزو گروه سالمندان هستند لذا هم‌پوشانی در این گروه صورت گرفته است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند افزود: دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های مزمن دیگر اعلام خواهد شد، انشاالله به تدریج اطلاع رسانی انجام می‌شود و این واکسیناسیون در فصل بهار انجام خواهد شد، در حالت خوش بینانه تا پایان فصل بهار و ابتدای تابستان فاز دو را تمام خواهیم کرد، امیدواریم ضریب تحقق تامین واکسن بهتر از روز‌ها و هفته‌های قبل باشد.در تابستان فاز ۳ و در پاییز فاز ۴ را انجام خواهیم داد، امیدواریم ۷۰ درصد جمعیت را بتوانیم واکسن بزنیم تا ایمنی جمعی ایجاد شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد