hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > بومی‌سازی محصول خاص صنعت برق در ایران

بومی‌سازی محصول خاص صنعت برق در ایران

چند تن از جوانان در اصفهان توانسته‌اند با ذوق و نبوغ خود دستگاه‌هایی را تولید کنند که یکی از نیازهای اصلی صنعت برق را برطرف می‌کند.

احمدرضا منزه: این روزها و با افزایش تحریم‌های اقتصادی کشور، لزوم توجه و تکیه بر توان داخلی برای رفع برخی از مشکلات اقتصادی احساس می‌شود، با توجه به اینکه سال جاری به نام «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری شده یکی از راه‌های کمک به اقتصاد کشور در این شرایط کمک به تولیدکنندگان داخلی برای تولید محصولات باکیفیت و رفع نیاز کشور به واردات بسیاری از کالاها است.

در همین ارتباط شاهد فعالیت بسیاری از جوانان و نخبگان کشور هستیم که با حداقل امکانات در جهت رفع نیازهای کشور و قطع وابستگی به بیگانگان در تلاش هستند.

چند تن از این جوانان در اصفهان توانسته‌اند با ذوق و نبوغ خود دستگاه‌هایی را تولید کنند که یکی از نیازهای اصلی صنعت برق را برطرف می‌کند.

به گفتگو با معبود حسینی رئیس هیئت‌مدیره شرکت «طرح و صنعت راحت» پرداختیم تا از روند تولید محصولی مهم و البته خاص به دست متخصصان توانمند و جوان کشور برایمان بگوید.

*استقبال چشمگیر از محصولات ایرانی

معبود حسینی
 

او در ابتدا با بیان تاریخچه کوتاهی از روند تولید دستگاه فنرزن سیم‌کشی اظهار کرد: شرکت راحت در سال ١٣٩٥ ابتدا واردکننده این محصولات و نماینده رسمی شركت زایتلر سوئیس بود.

حسینی ادامه داد: پس از استقبال از محصولات این شركت توسط فعالان صنعت برق و برق‌کاران و بخصوص صنعت ساختمان، به دلیل گران بودن محصولات شركت زایتلر برای مصرف‌کننده داخلی، این مجموعه بر آن شد تا با پشتكار و تكیه بر دانش و تلاش بومی، تولید ملی این دستگاه را كلید بزند. با مهندسی معکوسی که شکل گرفت، پس از طراحی و ساخت نمونه اولیه دستگاه طبق نمونه سوئیسی در اواخر سال ١٣٩٥ و آزمون موفقیت‌آمیز دستگاه، آخرین مدل طراحی شده در خرداد ١٣٩٦ به بازار عرضه شد.

او افزود: محصولات بومی‌سازی شده توسط جوانان اصفهان با استقبال بسیار خوبی در سراسر کشور روبرو شده است، زیرا کیفیت این محصولات بسیار بالا است، به‌قدری به توان و کیفیت محصولات ایمان داریم که آنها را تا دو سال ضمانت تعویض کرده‌ایم، این موضوع نشان‌دهنده توانمندی بالای جوانان ایرانی در تولید محصولات خاص است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت طرح و صنعت راحت تصریح کرد: دستگاه فنرزن برقی سیم‌کشی راحت، محصولی است که با تلاش جوانان کشور و با توانمندی‌های بیشتری نسبت به نمونه خارجی آن ساخته شده و این امکان را دارد که در ضخامت‌های 20 تا 110 میلی‌متر فعالیت کند. نمونه خارجی این محصول در حال حاضر حدود 24 میلیون تومان قیمت دارد در حالی که محصول ایرانی تنها یک‌میلیون و 650 هزار تومان است.

 


*صرفه‌جویی ارزی حدود یک‌میلیون و 600 هزار دلاری در سال

حسینی اضافه کرد: محصول دیگری که توسط متخصصان جوان ایرانی در کشور تولید شد، دستگاه راحت فیبر نام دارد که برای میکرو داکت‌ها و ضخامت‌های 4 میلی‌متر به کار می‌رود، نمونه خارجی این محصول 45 میلیون تومان قیمت دارد درحالی‌که محصول ایرانی 5/4 میلیون تومان است.

او اضافه کرد: تا پیش از تولید این محصولات، عملیات انتقال کابل‌های برق و فیبر نوری به‌صورت دستی انجام می‌شد که هم وقت زیادی به خود اختصاص می‌داد و هم نیروی انسانی بیشتری می‌خواست اما با استفاده از این دستگاه‌ها شرایط به‌گونه‌ای است که در زمان، هزینه و نیروی انسانی صرفه‌جویی می‌شود.

این کارآفرین اضافه کرد: با بومی‌سازی این محصولات زمینه ایجاد اشتغال برای حدود 15 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است، به‌طورقطع تلاش می‌کنیم در زمینه كیفیت محصولات در طراحی، ساخت و مواد اولیه مورد استفاده روند رو به رشد موجود را ادامه دهیم تا رضایت مشتریان بیش‌ازپیش افزایش و فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را در میان مردم گسترش یابد.

او گفت: هدف ما این است که با ارائه خدمات و محصولات باکیفیت در جهت تولید و رشد اقتصاد كشور نقش هرچند كوچك ولی مؤثری داشته باشیم. خوشبختانه با تولید پیوسته و عرضه مستقیم محصولات ایرانی به مشتریان، سالانه حدود یک‌میلیون و 600 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی برای كشور ایجاد می‌شود و از این موضوع بسیار خوشحال هستیم.

  

*حمایت از کالای ایرانی با حمایت از تولیدکننده ایرانی

حسینی تصریح کرد: جوانان و متخصصان داخلی نیاز به حمایت دارند، به‌طورقطع اگر به توان جوانان توانمند کشور اعتماد و به آنها میدان داده شود، بسیاری از مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

او بیان کرد: ما با سرمایه شخصی و با تکیه بر فعالیت جمعی کار خود را آغاز کردیم و با قدرت و جدیت به فعالیت ادامه می‌دهیم، اما برخی مشکلات بر سر راه صنعت و تولید وجود دارند که نیاز به رسیدگی مسئولان است، امروز نوسانات نرخ ارز، تمامی جامعه صنعت و تولید را با خود درگیر کرده و قیمت مواد اولیه را به شدت افزایش داده است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت طرح و صنعت راحت اضافه کرد: نیاز است شرایطی فراهم شود تا زمینه صادرات محصولات با کیفیت داخلی فراهم شود تا این‌گونه هم زمینه ایجاد اشتغال برای تعداد بیشتری از جوانان فراهم شود و هم ارزآوری مناسبی برای کشور شکل گیرد، امروز بسیاری از تولیدکنندگان داخلی محصولاتی به‌مراتب با کیفیت‌تر از محصولات خارجی تولید می‌کنند که نیاز به حمایت و مشوق دارند تا این کالاها را به خارج از کشور نیز صادر کنند.

درهرصورت نکته مشخص این است که جوانان توانمند و خلاق در کشور کم نیستند، نخبگانی که به حمایت نیاز دارند تا بتوانند در شرایط سخت جنگ اقتصادی به کمک اقتصاد کشور بشتابند؛ به‌طورقطع یکی از مؤلفه‌های اصلی «حمایت از کالای ایرانی» حمایت از «تولیدکننده ایرانی» است که کمک می‌کند شاهد توسعه بازار و استقبال از این محصولات با کیفیت داخلی باشیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد