hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ایست! دورهمی ممنوع/ کرونا همچنان در کمین است

ایست! دورهمی ممنوع/ کرونا همچنان در کمین است

برگزاری دورهمی ها این روزها به دغدغه ای برای مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای افزایش تعداد مبتلایان، بستری ها و فوتی های ناشی از کرونا تبدیل شده است.
از اواخر اسفند ماه سال گذشته با افزایش ترددها به منظور خرید عید و شلوغی بازارها مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار افزایش تعداد مبتلایان کرونا با توجه به کاهش رعایت دستور العمل ها از سوی شهروندان را می‌دانند.
هر روز که به اواخر اسفند و فرا رسیدن نوروز نزدیک تر می‌شدیم این هشدارها افزایش می‌یافت اما گوش شنوایی نبود که تا توجهی به این اعلام خطرها داشته باشد. با فرارسیدن نوروز و تصمیم اشتباه ستاد ملی کرونا برای عدم اعلام محدودیت‌های ترددی شاهد سرازیر شدن مسافران از همه نقاط کشور به استان گیلان بودیم به گونه‌ای میزان ترددها نسبت به روزهای مشابه سال گذشته چندین برابر افزایش یافته بود و اکثر هتل‌ها، مسافر کاشانه‌ها و مراکز اقامتی پر شد بود از مسافر.
در این زمان نیز باز مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار داده و اعلام خطر کردند که شهروندان گیلانی با توجه به حضور زیاد مسافران در اماکن عمومی، تفریحی و محل‌های خرید تردد نکرده و بیشتر در خانه بماند و حتی از برگزاری دورهمی های خانوادگی نیز جدا خودداری کنند اما باز گوش شنوایی پیدا نشد تا زمانی که کم کم کرونا دوباره روی خبیث خود را به نمایش گذاشت و هر روز آمارهای ابتلاء، بستری و فوتی‌ها پله‌های نردبان را طی کرده و وضعیت استان گیلان و بسیاری از نقاط دیگر وخیم و هر لحظه و هر ساعت رنگ بندی کرونایی را جا به جا کرد.
هنوز تعطیلات تمام نشده بود که گیلان دوباره به شرایط روزهای ابتدایی شیوع این ویروس در اسفند سال ۹۹ بازگشت و هر روز تعداد مبتلایان و بستری‌ها و از سوی دیگر فوتی‌ها بالا و بالاتر رفت اما این بار با روزهای ابتدایی ورود کرونا به کشور و گیلان متفاوت بود زیرا ویروس امروز دیگر ویروس ووهان نبود بلکه با تغییر ماهیت و جهش به ویروس انگلیسی تبدیل شده بود که هم خطرناک‌تر و هم سرعت سرایت و انتقال آن چندین برابر ویروس چینی بود.
امروز به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان اکثر مبتلایان و بستری‌های کرونایی در استان گیلان از نوع ویروس انگیسی هستند و آمار جوانان و نوجوانان و حتی کودکان مبتلا به این ویروس نیز چندین برابر افزایش یافته و افراد با حال وخیم‌تر در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. اما جدای همه رعایت نکردن‌ها برگزاری دورهمی ها امروز به یک معضل برای مسئولان این حوزه تبدیل شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد ابتلاها خانوادگی است و اکثراً مبتلایان نیز در دورهمی های خانوادگی شرکت کرده اند. با توجه به ماه مبارک رمضان و سنت حسنه صله رحم این بار نگرانی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزاری دورهمی و دادن افطاری است که از همان آغاز این ماه مبارک از طرف مختلف بارها و بارها نسبت به انجام و برگزاری دورهمی ها هشدار داده اند.
ظرفیت بیمارستان‌های گیلان با توجه به بستری بیش از ۱۰۰۰ بیمار کرونایی رو به تکمیل است و امروز پیدا کردن تخت هم در بخش کرونایی و هم بخش مراقبت‌های ویژه برای مسئولان بیمارستان‌ها و خانواده مبتلایان سخت شده و از سوی دیگر کادر درمان و پرستارانی که بیش از یک سال است در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور دارند خسته شده و توان خدمات رسانی بیشتر را ندارند.

تصور عدم ابتلای جوانان و نوجوانان به کرونا غلط است
حسن رخشاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه متأسفانه تعداد بیماران کرونایی در استان گیلان همچنان بالا است، اظهار کرد: با توجه به روزهای پایانی هفته و احتمال برگزاری دورهمی ها نگران از انتشار و انتقال بیشتر کرونا دغدغه مسئولان حوزه بهداشت و درمان گیلان است.
وی با بیان اینکه احتمال پر رنگ شدن برگزاری دورهمی ها و مهمانی‌ها از سوی خانواده وجود دارد، افزود: بسیاری از جوانان و افراد سنین پایین متصور هستند که به کرونا مبتلا نمی‌شود اما این تصور اشتباه است.
مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان با اشاره به بستری تعداد زیادی از افراد سنین پایین در بیمارستان‌های استان، گفت: متأسفانه استفاده از ماسک در میان جوانان کمتر بوده که این بسیار خطرناک و احتمال انتقال ویروس به میانسالان و سالمندان را تشدید می‌کند.
وی با توجه به اینکه پیک بیماری ایام نوروز تمام شده و انتظار می‌رود شهروندان با رعایت دستور العمل ها و استفاده از ماسک به کاهش بیماری در استان گیلان کمک کنند، اضافه کرد: قطعاً افزایش میزان رعایت دستور العمل های بهداشتی به کنترل این بیماری و رسیدن به وضعیت قبل از اسفند ماه بسیار تأثیر گذار خواهد بود.
رخشاد با اشاره به بستری هزار و ۴۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان گیلان، ادامه داد: از این تعداد ۱۹۰ نفر طی شبانه روز گذشته بستری شده‌اند که نشان دهنده این است که بیماری همچنان در فعال است.
وی با بیان اینکه تعداد بیماران بد حال نیز در استان گیلان وضعیت خوبی ندارد، گفت: در بسیاری از شهرستان‌ها شاهد افزایش تعداد بیماران بد حال هستیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد