hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چرا میوه‌های دولتی روی دست ستاد تنظیم اصفهان بازار ماند؟

چرا میوه‌های دولتی روی دست ستاد تنظیم اصفهان بازار ماند؟

از قدیم گفته اند، «رخت بعد از عید، به درد گِل مُنار می‌خورد»... این حکایت میوه هایی است که قرار بود شب عید با نرخ دولتی در بازار اصفهان توزیع شود، اما این اتفاق نیفتاد و امروز میزان بالایی از این میوه ها حتی با قیمتی پایین در اصفهان، خواهان ندارد.
بیست و پنجم اسفند سال گذشته معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، از توزیع ۲۵۰۰ تن میوه شب عید شامل ۲ هزار تن پرتقال و ۵۰۰ تن سیب درختی سفید و قرمز در استان خبر داد. اسماعیل نادری به ایرنا گفته بود که میوه شب عید از چهارشنبه ۲۸ اسفند، با نرخ دولتی در ۳۰ نقطه کلانشهر اصفهان از جمله بازارهای روز شهرداری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های دولتی توزیع می‌شود.
به گفته این مقام مسئول، پرتقال توزیعی در بازار با قیمت ۱۱ هزار تومان و سیب قرمز و سفید با نرخ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار شهروندان در بازار شب عید قرار می گیرد و توزیع این میوه ها با هدف کنترل فراوانی میوه و تنظیم بازار انجام می‌شود و توزیع میوه‌های دولتی طبق روال سال‌های گذشته در نقاط مختلف استان تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دارد.
نادری در آن مصاحبه اعلام کرده بود که سهمیه میوه ایام عید منطبق با نیاز مردم است و در صورت تقاضای بیشتر، امکان تهیه و عرضه میوه وجود دارد و توزیع این میوه‌ها با قیمت مصوب و یکسان، نقش مهمی در کاهش و تعادل قیمت سایر میوه‌ها خواهد داشت.
اگرچه این میزان میوه در اصفهان با نرخ دولتی توزیع شد، اما در عمل قیمت پرتقال و سیب در اصفهان نه تنها کاهش نیافت، بلکه اصفهانی ها این میوه را در نقاط مختلف شهر با قیمت های متفاوت بین ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان خریداری کردند و گویی میوه های دولتی نه تنها به دست شهروندان نرسید، بلکه تاثیری در کاهش قیمت میوه شب عید اصفهانی ها نداشت، نکته مهم اینکه بعد از عید مشخص شد، حجم زیادی از میوه های دولتی در اصفهان همچنان در اختیار مباشر است و خواهانی برای خرید جهت عرضه در سطح شهر ندارد.
فعالان بازار میوه اصفهان می گویند اگرچه قرار بود برای شب عید ۲۵۰۰ تن پرتقال و سیب دولتی در اصفهان جهت تنظیم بازار توزیع شود و این میزان براساس اعلام نیاز، به استان اصفهان آمد، اما ستاد تنظیم بازار استان، در زمانی نامناسب و از ۲۷ اسفند ماه توزیع میوه با نرخ دولتی را در اصفهان آغاز کردند.
اگرچه مسئولان ستاد تنظیم بازار و مدیریت استان همواره بر توزیع میوه های تنظیم بازاری تاکید داشتند، اما در سطح شهر شاهد عرضه این میوه ها نبودیم و در شرایطی که به دلیل گسترش کرونا مردم را به پرهیز از هر گونه تجمع هشدار می دهند، این میوه ها در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ و کوثرها توزیع شد که بازخوردی جز صف نداشت.
میوه های دولتی را مویرگی توزیع نکردند
یکی از فعالان بازار میوه اصفهان به ایسنا، گفت: اگر ستاد تنظیم بازار استان توزیع میوه های تنظیم بازاری را از ۲۰ اسفند ماه به صورت گسترده و مویرگی در سطح شهر آغاز کرده بود، میوه های تنظیم بازار روی دست ستاد تنظیم بازار اصفهان، بدون خواهان و مشتری نمی ماند.
در جلسات مختلف ستاد تنظیم بازار میوه شب عید قرار بود، میوه های دولتی در اصفهان طی دو مرحله از ۲۷ اسفند ماه تا یکم فروردین ماه و از سوم تا پنجم فروردین ماه توزیع شود، اما بعد از این تاریخ حدود ۱۰۰۰ تن پرتقال و نزدیک ۱۰۰ تن سیب دولتی، بدون مشتری در اصفهان به نوعی روی دست ستاد تنظیم بازار بلاتکلیف ماند و در سطح عرضه از سوی واحدهای صنفی مشتری نداشت، چراکه واحدهای صنفی با توجه به میزان پایین تقاضای مردم در خرید میوه به دلیل شیوع کرونا و کم بودن رفت و آمدها، حاضر به خرید میوه های دولتی از ستاد تنظیم بازار نشدند.
یکی از میوه فروشان سطح خرده فروشی در اصفهان، در این باره به ایسنا، گفت: بزرگترین ایراد ستاد تنظیم بازار در توزیع میوه های دولتی شب، زمان نادرست توزیع این میوه ها بود؛ دوم اینکه توزیع میوه ها در فروشگاه های کوثر و بزرگ انجام شد و توزیع مویرگی میوه دولتی در سطح شهر نداشتیم، در این شرایط نه تنها میوه های تنظیم بازار به دست مردم نرسید، بلکه اصفهانی ها در سطح مغازه ها پرتقال را بین ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان خرید کردند.
او اضافه کرد که قرار بود با توزیع میوه های دولتی، مردم با قیمت کمتری پرتقال و سیب را از بازار خرید کنند، اما به دلیل این ایرادات، نه تنها پرتقال ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی و سیب ۱۰ هزار تومانی به دست مردم نرسید و این میوه ها را با قیمتی بالاتر خرید کردند، بلکه امروز که حجم زیادی از پرتقال دولتی روی دست ستاد تنظیم بازار اصفهان مانده و از کیفیت آن کاسته شده است. در ابتدا همین پرتقال را با کاهش قیمت به مغازه داران ۸۵۰۰ تومان پیشنهاد کردند و با توجه به اینکه مشتری برای آن نیست، امروز ستاد تنظیم بازار اصفهان برای نجات میوه های دولتی نرخ ۶۵۰۰ تومان را برای پرتقال های ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی شب عید تعیین کرده، در حالیکه در ایام نوروز پرتقال با قیمت ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان به دست مردم رسید.
مردم از میوه های تنظیم بازار استقبال نکردند
رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان در این باره به ایسنا، گفت: سه روز پیش حدود ۷۰ تن سیب درختی و ۴۰ تن پرتقال تنظیم بازار همچنان در اصفهان بلاتکلیف بود.
ناصر اطرج با بیان اینکه هر ساله به طور معمول از ۲۵ اسفند ماه مردم شروع به خرید میوه شب عید خود می کنند که در همان مقطع زمانی نیز پرتقال های تنظیم بازاری در اصفهان توزیع شد، افزود: اما نکته اصلی اینکه امسال بار زیاد بود و همچنین شهرستان ها سهمیه ای برای میوه دولتی تقاضا کرده بودند، اما در نهایت و متاسفانه از خرید میوه های تنظیم بازاری استقبال نکردند که شاید یکی از دلایل آن کرونا و کم شدن دید و بازدیدها بود.
وی با بیان اینکه برای نوروز امسال برای استان اصفهان ۵۰۰ تن سیب درختی و ۲۰۰۰ تن پرتقال پیش بینی شد، اظهار کرد: البته نوروز سال گذشته میوه های تنظیم بازار در اصفهان دو برابر این میزان بود، اما امسال با توجه به محدودیت های کرونا و کم بودن دید و بازدیدها و کاهش مصرف مردم، میزان درخواست برای سهمیه میوه های تنظیم بازاری برای استان را نسبت به سال گذشته به نصف رساندیم، با این حال به دلیل زیاد بودن بار پرتقال در اصفهان، از پرتقال های نرخ دولتی استقبال نشد.
رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان گفت: اگرچه دستور توزیع میوه های تنظیم بازار از ۲۵ اسفند ماه صادر شد، اما مردم آن چنان از خرید این میوه ها استقبال نکردند، با این وجود با توجه به اینکه هدف توزیع میوه های تنظیم بازار، جلوگیری از گران شدن میوه بود، میوه های دولتی توزیع و مانع افزایش شدید نرخ سیب و پرتقال شد.
فروشگاه های کوثر در توزیع میوه دولتی کوتاهی کردند
وی درباره انتقاد از نحوه توزیع میوه های تنظیم بازار در فروشگاه های زنجیره ای، توضیح داد: در ابتدا فروشگاه های کوثر استقبال خوبی برای توزیع میوه های دولتی شب عید کردند، اما در عمل فروشگاه های کوثر در جریان عرضه و فروش میوه های دولتی کوتاهی کردند.
اطرج درباره اینکه چرا بخشی از توزیع میوه های تنظیم بازار به بعد از عید موکول شد در حالیکه به طور معمول تقاضا برای خرید میوه، قبل از عید است، گفت: سال های گذشته فروش پرتقال های تنظیم بازار تا ۱۵ فروردین ماه ادامه داشت، اما امسال شاید به نوعی پیش بینی شرایط کرونا و کاهش تقاضا از سوی مردم در برهه بعد از را عید نکرده بودیم.
وی درباره اینکه چرا میوه های تنظیم بازار تنها در فروشگاه های زنجیره ای و کوثر توزیع شد که خود عاملی برای گسترش کرونا است، تاکید کرد: سال گذشته در توزیع میوه های تنظیم بازار در برخی واحدهای صنفی مشکلاتی ایجاد شده بود و با توجه به این مسائل و همچنین سهمیه نصف میوه های تنظیم بازار نسبت به پارسال، فروشگاه های کوثر اعلام آمادگی کردند که تمام سهمیه میوه های دولتی برای توزیع به آنها داده شود.
رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان گفت: به همین منظور ۱۵ فروشگاه کوثر و همچنین تعدادی تعاونی کارمندی و کارگری برای توزیع سهمیه میوه های تنظیم بازار انتخاب شدند، اما پیش بینی نمی شد که با توجه به شرایط کرونا، بازار شب چگونه خواهد بود، با این وجود کمیته تنظیم بازار میوه تا جایی تلاش کرد که مانع از افزایش بی رویه قیمت میوه های شب عید نشود و تا حدودی در این امر موفق بود.
هدف کاهش قیمت میوه بود
سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان نیز در این باره به ایسنا، توضیح داد: سیاست دولت در بحث تنظیم بازار میوه شب عید، کنترل قیمت ها است؛ باید توجه داشت که اسفند سال گذشته قیمت پرتقال بالای ۲۰ هزار تومان بود، اما زمانی که میوه های تنظیم بازار وارد استان و در نهایت توزیع شد، قیمت پرتقال در بازار اصفهان به محدوده قیمت پرتقال تنظیم بازار (حدود ۱۳ هزار تومان) رسید.
اسماعیل نادری تاکید کرد: هدف ستاد تنظیم بازار کاهش قیمت میوه بود که این اتفاق برای شب عید در اصفهان رخ داد.
وی با بیان اینکه برای شب عید امسال حدود ۲۰۰۰ تن پرتقال و ۵۰۰ تن سیب تنظیم بازار به استان اصفهان تخصیص یافت، گفت: نزدیک به ۹۰۰ تن این پرتقال به شهرستان اصفهان و ۱۰۰۰ تن آن به شهرستان های دیگر استان تخصیص یافت، اما برخی شهرستان ها به دلیل اینکه قیمت میوه در آن شهر در محدوده قیمت میوه های تنظیم بازاری و حتی ارزان تر بود، از دریافت سهمیه میوه دولتی خود امتناع کردند، بنابراین حجمی از میوه تنظیم بازار در اصفهان بدون مشتری ماند.
شهرستان ها سهمیه میوه دولتی خود را نگرفتند
سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار اصفهان امکان توزیع سهمیه میوه تنظیم بازار سایر شهرستان ها را نداشت، توضیح داد: این احتمال وجود داشت که همانند ایام عید سال گذشته که قیمت پرتقال به یک باره افزایش یافت و بازار بر هم ریخت، شهرستان ها درخواست میوه های تنظیم بازار خود را کنند، بنابراین ناچار شدیم سهمیه میوه دولتی آنها را تا پنجم فروردین ماه نگهداری کنیم.
وی افزود: متاسفانه بعد از این تاریخ همچنان درخواستی برای میوه های تنظیم بازار اصفهان نبود و حدود ۶۰۰ تن پرتقال و ۸۰ تن سیب در استان بلاتکلیف و بدون مشتری باقی ماند.
نادری درباره اینکه چرا همان زمان پرتقال های نرخ دولتی با قیمتی کمتر وارد بازار نشد، تاکید کرد: ستاد تنظیم اصفهان در آن زمان مجوز کاهش قیمت میوه های دولتی را نداشت، چراکه در اصل امکان تصمیم استانی برای این میوه ها را نداشت.
وی درباره اینکه گویا امروز پرتقال های تنظیم بازار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی با قیمت ۶۵۰۰ تومان وارد بازار شده است، گفت: کمیته تنظیم بازار میوه در تهران، ابتدا مجوز کاهش ۲۰ درصدی قیمت پرتقال را داد و دوباره نیز مجوز کاهش قیمت همین میوه را به ۶۵۰۰ تومان اصفهان داد، در حالیکه ما در استان بدون دستور این کمیته امکان کاهش قیمت را نداشتیم.
تا پایان هفته ذخیره میوه تنظیم بازاری را به صفر می رسانیم
سخنگوی ستاد تنظیم بازار استان اصفهان درباره اینکه در جلسه ستاد تنظیم بازار اصفهان گویا قرار بوده میدان میوه و تره بار، پرتقال تامسون را تا زمان تعیین تکلیف و فروش میوه های تنظیم بازاری، توزیع نکند، گفت: صحبت هایی در این باره مطرح شد که در نهایت با مخالفت فعالان بازار میوه، این موضوع منتفی شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۰۰ تن پرتقال نرخ دولتی مربوط به شب عید در بازار اصفهان باقی مانده است، گفت: با توجه به هماهنگی صورت گرفته با میدان میوه و تره بار، خرده فروشان سطح شهر و فروشگاه های بزرگ سازمان میادین اصفهان، تا پایان هفته جاری میوه های تنظیم بازار باقی مانده شب عید، به طور کامل در سطح عرضه فروخته خواهد شد و ذخیره آن به صفر می رسد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد