hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کمبود مرغ فعلی، ناشی از کاهش جوجه‌ریزی اسفند / دلسردی مرغداران با اعمال قیمت دستوری

کمبود مرغ فعلی، ناشی از کاهش جوجه‌ریزی اسفند / دلسردی مرغداران با اعمال قیمت دستوری

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خوزستان گفت: مرغ‌های موجود در بازار امروز حاصل جوجه‌ریزی‌های اسفندماه است؛ در جوجه‌ریزی‌های اسفندماه کاهش ٢٠ درصدی به وجود آمد که نتیجه این کاهش، کم شدن میزان تولید در بازار شده است.
شهریار شایسته در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش میزان سرانه مصرف گوشت مرغ اظهار کرد: به علت افزایش قیمت سایر مواد پروتئینی، بیشتر مردم به مصرف مرغ روی آورده‌اند و اکنون سرانه مصرف سالانه گوشت مرغ برای هر نفر، ٢٧ کیلوگرم است.
وی در خصوص دلایل آشفتگی در بازار مرغ، گفت: وزارتخانه‌های مربوطه به دلیل اعلام قیمت‌های دستوری برای مرغ و وارد کردن فشار به تولیدکنندگان این وضعیت را به وجود آوردند. در آبان‌ماه سال ٩٩ قیمت تمام‌شده مرغ برای تولیدکننده حدود ١٧ هزار و ٧٠٠ تومان بوده است و قیمت مصوب‌شده برای مرغ در آن زمان، ١۴ هزار و ۴٠٠ تومان در نظر گرفته شده بود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران خوزستان افزود: قیمت‌های دستوری اعمال شد و اعمال فشار به تولیدکنندگان مرغ، موجب دلسرد شدن و کاهش میزان تولید مرغ در کشور شد.
شایسته گفت: مرغ‌های موجود در بازار امروز حاصل جوجه‌ریزی‌های اسفندماه است؛ در جوجه‌ریزی‌های اسفندماه کاهش ٢٠ درصدی به وجود آمد که نتیجه این کاهش، کم شدن میزان تولید در بازار شده است.
وی تصریح کرد: قیمت جوجه یک‌روزه از ۴ هزار تومان به بالای ٧ هزار تومان افزایش یافته ‌است و این قیمت با نرخ ١٧ هزار و ١٠٠ تومان اعلام‌شده برای مرغ زنده همخوانی ندارد و قیمت تمام‌شده برای مرغدار، به مراتب بیشتر است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران خوزستان افزود: قیمت ١٧ هزار و ١٠٠ تومان برای نرخ جوجه ۴ هزار تومانی بوده است و در حال حاضر با افزایش قیمت جوجه به بالای ٧ هزار تومان، قیمت مرغ زنده نیاز به بازنگری دارد.
شایسته در خصوص مشکلات به وجود آمده در تولید مرغ گفت: اگرچه میزان نهاده دامی تخصیص‌یافته از طرف سازمان جهاد کشاورزی کافی است اما مرغدار باید نهاده‌های دامی را قبل از جوجه‌ریزی تحویل بگیرد؛ نهاده‌های دامی با یک ماه تاخیر به دست مرغداران می‌رسند و مرغداران به ناچار مجبور به تهیه نهاده‌های دامی از بازار آزاد می‌شوند.
وی گفت: زمان تخصیص یافتن نهاده‌های دامی به مرغداران و تاخیر در ارسال آن، مناسب نیست.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران خوزستان افزود: مرغداران، امنیت شغلی ندارند و با سه مشکل عمده شامل قیمت دستوری برای مرغ، افزایش قیمت جوجه یک‌روزه و عدم تخصیص نهاده‌های دامی در زمان مناسب مواجه هستند که تمامی این موارد، سبب کاهش میزان تولید مرغ شده است.
شایسته با اشاره به اینکه ظرفیت تولید مرغ در استان خوزستان به میزان کافی وجود دارد، تصریح کرد: اگر این مشکلات برطرف شوند، قطعا مشکلات تولید مرغ در سراسر کشور مرتفع خواهد شد و میزان تولید، افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به میزان نیاز روزانه مرغ برای استان خوزستان گفت: با توجه به میزان مصرف سرانه مرغ و تراکم جمعیتی استان خوزستان، روزانه ٣٠٠ تا ٣۵٠ تن مرغ برای استان خوزستان نیاز است؛ به دلیل افزایش سرانه مصرف مرغ باید میزان تولید مرغ افزایش می‌یافت اما به دلیل مشکلات ذکرشده، این افزایش در تولید محقق نشد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران خوزستان با اشاره به میزان تولید مرغ در استان، افزود: در حال حاضر حدود ٢٠٠ تن مرغ به صورت روزانه وارد بازار استان خوزستان می‌شود.
شایسته با تاکید بر نیاز به افزایش نظارت بر حمل مرغ از درب کشتارگاه‌ها تا بازار گفت: وضعیت حمل مرغ‌های خارج‌شده از کشتارگاه‌ها نیازمند نظارت بیشتری است تا مرغ کشتار روز با تعادل بیشتری به دست مصرف‌کنندگان برسد.
وی با اشاره به ممنوع بودن فروش مرغ زنده غیر از کشتارگاه‌ها، افزود: مرغ زنده مستقیما از مرغداری‌ها به کشتارگاه‌ها برای ذبح منتقل می‌شود تا پس از آن به دست مصرف‌کننده برسد و فروش مرغ زنده غیر از کشتارگاه‌ها، غیرقانونی است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد