hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان| فصلی برای نشاط

گلستان| فصلی برای نشاط

جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام امسال هم مانند 12 سال اخیر در استان گلستان برگزار شد تا جلوه‌ای از حضور اقوام مختلف در کشور باشد. برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام هرسال با فراخوان هنرمندان و گروه‌های هنری برتر استان‌های مختلف کشور و نیز این استان، در چند بخش موسیقی سنتی و آیینی، صنایع‌دستی، سوغات و بوم گردی روستایی و عشایری تلاش دارند تا ضمن میزبانی خوب از هنرمندان، صمیمت، وحدت و همبستگی اقوام ساکن در نگارستان ایران را نیز به هنرمندان و گردشگران دیگر نقاط کشور به‌عنوان سفیران فرهنگی منتقل کنند.


برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام در گرگان و گنبدکاووس به اعتقاد کارشناسان و بازدیدکنندگان توانسته است لبخند شادی و نشاط را بر لب‌های اقشار و گروه‌های سنی مختلف مردم به‌ویژه نسل‌های سوم و چهارم انقلاب اسلامی بنشاند.

بدون تردید حضور در هر یک از بخش‌های چهارگانه جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام، فارغ از هرگونه حب و بغض و یا نگاه قومیتی و سیاسی، زیبایی‌ها و جلوه‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان به‌راحتی از کنار این زیبایی‌ها و شادی و نشاط انبوه بازدیدکنندگان گذشت.

بخش سوغات این جشنواره در گنبدکاووس که به زیور انواع و اقسام خوراکی‌ها و شیرینی‌های سنتی و رنگارنگ، انواع عرقیات و ادویه‌ها و نیز انواع ترشی و لبنیات محلی اقوام 12 استان غالبا از نیمه غربی کشور که در قالب 45 غرفه مزین شده بود، کمتر بازدیدکننده‌ای را بدون خرید از این ویترین تزیین‌شده‌ رنگارنگ و خوشمزه، دست‌خالی بدرقه کرد.

اما بخش صنایع‌دستی جشنواره فرهنگ اقوام در گنبدکاووس نیز حال و هوای خاص خود را داشت؛ ازدحام جمعیت در این بخش که 67 غرفه آن در فضایی به مساحت تقریبی 400 تا 500 متر برپاشده مشکلاتی را برای تردد خانواده‌ها ایجاد کرد.

در بخش بوم گردی روستایی، آلاچیق و سیاه‌چادرهای عشایری برپاشده در جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام در گنبدکاووس که مجموع غرفه‌های آن به 28 باب می‌رسید، نیز شور و حال خاصی در بازدیدکنندگان که شمار آن نسبت به دیگر بخش‌ها بیشتر است، دیده می‌شد.

پخت انواع آش، غذاها و نان‌های سنتی و محلی اقوام در درون تنور و اجاق‌های سنتی که با هیزم و زغال برپاشده بود و عطر و بوی آن سراسر محوطه حدود سه هزارمتری آن را پرکرده، بازدیدکننده را به خرید حداقل یک‌کاسه آش یا یک بشقاب غذای سنتی و یا حداقل چندتکه نان یا شیرینی محلی اقوام ترغیب می‌کرد.

مشاور امور بانوان و خانواده فرماندار ویژه گنبدکاووس در این زمینه گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند علاوه بر تقویت روحیه مشارکت، همدلی و انسجام بین اقوام، زمینه‌ای برای ترویج مثبت اندیشی در جامعه و نیز فراهم کردن شرایط بهتر برای نشاط اجتماعی باشد.

دکتر مژگان میرزا گفت: شادی به معنای سرزندگی و کامیابی از مهم‌ترین نیازهای روانی افراد جامعه به‌ویژه نسل‌های سوم و چهارم انقلاب است که امروز بیش از هرزمانی به این نوع سرگرمی‌ها و شادی‌ها نیاز دارند. دکتر میزا اضافه کرد: هراندازه میزان شورونشاط و امید در جامعه افزایش پیدا کند به همان میزان نیز جوانان و خانواده‌ها در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه می‌شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد