hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خوزستان| یک خصوصی‌سازی پرحاشیه

خوزستان| یک خصوصی‌سازی پرحاشیه

کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه شوش در حالی در هفته‌های اخیر در صدر اخبار قرارگرفته که قرار بود با خصوصی‌سازی مشکلات کارکنانش حل شود نه اینکه بیش‌ازپیش شود. وقتی کلنگ احداث واحدهای کشت و صنعت نیشکر در خوزستان بر زمین زده شد هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که روزی یکی از این واحدها با مشکلاتی مواجه خواهد شد که کارگران آن، کف خیابان را محلی برای بیان مشکلاتشان انتخاب کنند و برای دریافت حق طبیعی خود روزها و ماه‌ها به خیابان بیایند و حقوقشان را فریاد بزنند.


 این واحد در سال 1338 در 14 کیلومتری شهرستان شوش بنانهاده شد و در آذرماه ۱۳۴۰ با برداشت نیشکر از سطحی معادل ۲۴۰۰ هکتار کار خود را آغاز کرد. کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که اولین تولیدکننده شکر از نیشکر در ایران است، در سال ۱۳۸۶ رسما مشمول قانون خصوصی‌سازی شد.

مسئله خصوصی‌سازی این شرکت از زمانی کلید خورد که مسائلی ازجمله فرسودگی خطوط تولید، زیان‌ده بودن و انباشت بدهی‌های بسیار در خصوص آن مطرح می‌شد و پس از رفت‌وآمدهای فراوان سرانجام در بهمن‌ماه سال ۹۴ شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی واگذار شد.

مشکلات کارگران نیشکر هفت‌تپه در بحث عدم پرداخت حقوق، مسئله جدیدی نیست و بیش از 10 سال قدمت دارد. این مشکلات در طول این سال‌ها کم‌وزیاد شده اما همیشه پابرجا بوده و باعث شده تا کارگران این واحد، همیشه دغدغه پرداخت حقوق و مطالبات خود را داشته باشند و در برخی از زمان‌ها برای بیان مشکلاتشان دست به اعتراض و اعتصاب بزنند و حقشان را از مدیران شرکت طلب کنند.

در طول چند ماه گذشته خوزستان شاهد بحران‌های کارگری در سطح استان بوده و در این زمینه اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در خصوص عدم پرداخت مطالبات و بحث واگذاری مجموعه به دولت در رأس این اعتراضات قرار دارد.

خصوصی‌سازی مجموعه باعث ضرر شده است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با قانونی دانستن عملکرد دولت در خصوصی‌سازی واحد صنعتی نیشکر هفت‌تپه در سال‌های اخیر دچار بحران‌هایی شده و دولت برای این‌که بار این واحد صنعتی را از دوش خودش بردارد، به استناد اصل 44 قانون اساسی، مالکیت آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

آیت‌الله محسن حیدری ادامه داد: برای همه روشن است که این خصوصی‌سازی نه‌تنها باعث رشد اقتصادی نشده، بلکه موجب ضرر و زیان به جامعه شده است. حیدری با اشاره به دو راه پیش روی مسئولان برای حل مشکلات صنفی کارگران این مجموعه بیان کرد: اگر با روندی که به‌تازگی ایجادشده است، مشکلات کارگران حل شد که خدا را شکر، اما اگر این مسیر هم به بن‌بست رسید، تنها دو راه پیش روی مسئولین می‌ماند؛ یک‌راه این است که دولت مالکیت این شرکت را به خودش (دولت) بازگرداند و قرارداد خصوصی‌سازی آن را فسخ کند و خودش اداره آن را به دست بگیرد و راه دیگر این است که دولت آن را به یک سازمان و یا نهادی بدهد که کارایی و قدرت کافی برای اداره کردن و به گردش درآوردن چرخه تولید را داشته باشد.

وضعیت نیشکر هفت‌تپه پس از واگذاری به بخش خصوصی بهتر شد

در نقطه مقابل اما علی‌اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به مقاومت‌ها در برابر خصوصی‌سازی واقعی، گفت: نیشکر هفت‌تپه حدود ۵۰ سال دولتی بود و ۳۵۰ میلیارد تومان زیان انباشته به بار آورد و حقوق کارکنانش هفت ماه معوق مانده بود، اما طی مدتی که به بخش خصوصی واگذارشده است در آن ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد و حقوق معوق به دو ماه رسید؛ چرا کسی در زمانی که هفت‌تپه دولتی بود نمی‌گفت چرا این شرکت ۳۵۰ میلیارد تومان زیان انباشته دارد و حقوق کارگرانش هفت ماه عقب‌افتاده است؟

او درباره عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذاری نیشکر هفت‌تپه عنوان کرد: من به‌عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری این شرکت دفاع می‌کنم. ۵۰ سال دولت صاحب شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه بود و در این مدت زیان انباشته به وجود آورد و بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال حق بیمه کارگرانش را نداده بود، اما پس از خصوصی‌سازی وضعیت بهتر شد.

مشکلات هیئت‌مدیره عامل بحران کارگری نیشکر هفت‌تپه

یدالله مهرعلیزاده، قائم‌مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان با اشاره به خواسته کارگران در بحث واگذاری نیشکر هفت‌تپه به دولت گفت: دولت در حال حاضر قصد ورود به این مسئله را ندارد زیرا مالک مطابق قواعد و مقررات سازمان خصوصی‌سازی کشور در شرکت حاضر است و قصوری نیز در این توافقات نداشته است.

او ادامه داد: این کارخانه از ابتدا نیاز به حمایت‌های دولت نداشت و خود می‌توانست فعالیت کند اما مشکلاتی که در هیئت‌مدیره این کارخانه به وجود آمد، میان کارگران منتشر و باعث به وجود آمدن بحران کارگری شد. مالکیت کارخانه اعلام کرده است که با منابعی که در اختیار دارد، کار را پیش خواهد برد و در صورت نیاز از حمایت‌های دولتی استفاده خواهد کرد.

از سویی دیگر اما سید راضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث خصوصی‌سازی این کارخانه عنوان کرد: پیشنهاد‌هایی را ارائه کرده‌ایم که این کارخانه تا زمان حل مشکلات تحت پوشش مجموعه‌های دولتی قرار بگیرد و پس از ساماندهی مشکلات و حل آن‌ها، مجددا در خصوص مسئله خصوصی‌سازی آن تصمیم‌گیری شود.

او افزود: جلسه‌ای را با وزیر اقتصاد برگزار کردیم و در آن جلسه مشکلات این کارخانه را موردبررسی قرار دادیم. آقای دژپسند با رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز صحبت‌هایی را انجام داد تا روند حل مشکلات کارگران پیگیری شود.

نوری با بیان این‌که مشکلات کارگران این کارخانه در جلسه هیئت دولت مطرح خواهد شد، خاطرنشان کرد: پیگیر مشکلات کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه هستیم و از هرجایی که امکان آن وجود داشته باشد مسئله را پیگیری می‌کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد