hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > طعم تلخ معیشت کسبه با موج چهارم کرونا و بی‌توجهی دولت/ آیا شیوع کرونا فقط برای اصفهان اتفاق می‌افتد؟

طعم تلخ معیشت کسبه با موج چهارم کرونا و بی‌توجهی دولت/ آیا شیوع کرونا فقط برای اصفهان اتفاق می‌افتد؟

مشکلات قابل توجه کسبه استان اصفهان با شیوع موج چهارم کرونا و بی‌توجهی و بی‌برنامگی دولت در این زمینه، دغدغه‌های قابل توجهی را برای اصناف مختلف استان اصفهان ایجاد کرده است.

 کرونا همچنان می‌تازد و ما را در آزمون رقابت سخت میان مرگ و زندگی به چالش کشانده، آنجا که وضعیت و هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا، راهی جز در خانه ماندن و رعایت شدیدتر پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ جان خود و عزیزانمان باقی نگذاشته است.

وضعیت اصفهان از حالت زرد اسفند سال گذشته به قرمز و سیاه اواخر فروردین ماه رسید، اینکه چه اتفاقات و تصمیماتی سبب شد که وضعیت قابل کنترل شیوع کرونا به یکباره از دست مسئولان و مردم دربرود و اکنون بسیاری از شهرهای کشور از جمله اصفهان را با بحران سیاه کرونا درگیر کند، خود جای بحث کارشناسی دارد اما فعلا به گفته وزیر بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در خانه ماندن بهترین راه است.

اما در خانه ماندن هم خرج دارد به ویژه برای قشری از جامعه که درآمدشان از کسب و کار در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها بوده و به قول عام نان را از کف بازار درمی‌آورند و حال سوال اینجاست زمانی که بازار مشاغل رکودزده یک سال و اندی گذشته به خاطر کرونا و شرایط تحریم و وضعیت پرنوسان اقتصادی، تعطیل می‌شود، اقتصاد و معیشت جمعیت قابل توجه جامعه چطور باید تامین شود؟

تنها کافی است در یک مسیر پیاده‌روی در یکی از خیابان‌های اصفهان قدم بردارید، گاها با مغازه‌ها و فروشگاه‌های بسته و البته برخی فروشگاه‌ها با کرکره‌های نیمه کشیده شده مواجه می‌شوید که باوجود دستور ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی مشاغل رده سه و چهار، درب مغازه و فروشگاه خود را به امید داشتن چند مشتری و از آن مهم‌تر کسب درآمد برای پرداخت دیون خود از جمله اجازه مغازه‌، چک و حقوق کارکنان خود به صورت نیمه باز نگه‌داشتند.

سیدعلیرضا دوامی از اعضای سابق اتحادیه پارچه فروشان و یکی از کسبه پارچه فروش اصفهان جان مردم و امنیت سلامت را مهمتر از نقد دو هفته‌ای تعطیلی بازار می‌داند، البته این حرف، حرف درستی است اما همه کسبه و اقشاری که تنها راه درآمدشان از این راه بوده، چنین نظری ندارند، زیرا به دلیل شرایط سخت اقتصادی و معیشتی، تورم و گرانی حاکم بر اقلام مصرفی اولیه خانوار، جدال سختی میان سلامتی و معیشت برقرار است و نمی‌توان ساده از کنار این مهم گذشت.

 کسبه بازار اصفهان روزهای سختی را می‌گذرانند 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات الکتریک و الکترونیک نیز از مشکلات واحد صنفی خود به خبرنگار تسنیم می‌گوید: اعضا و واحدهای صنفی ما در گروه یک هستند اما لوستر‌ها و چراغ‌فروشان که از ما مستثنی هستند باید در این ایام بسته باشند و این در روند ارتباط و کسب و کار ما تأثیرگذار بوده، متاسفانه در کسب و کار اکنون مشکلات زیادی روبرو شده است.

عماد افهام بیان کرد: دولت و ستاد مقابله با کرونا باید به جای تعطیلی برخی واحدهای صنفی، بانک‌ها و ادارت را هم تعطیل می‌کرد، اینکه بانک‌ها و ادارات‌ هستند مردم را دچار بلاتکلیفی کرده است، از یک طرف مسئله چک‌ها و بازپرداخت وام‌ها بوده و از طرف دیگر تعطیلی واحدهای صنفی.

وی با انتقاد از تصمیم‌گیری ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه این نحوه تعطیلی برخی مشاغل اثر زیادی بر مقابله با کرونا ندارد، گفت: اگر یک تعطیلی عمومی رخ می‌داد، نتیجه بهتری حاصل می‌شد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات الکتریک و الکترونیک بیان کرد: اکثر مغازه‌ها در صنف ما اجاره‌ای بوده و اکنون کسبه برای پرداخت اجاره بهای مغازه خود و امرار معاش و هزینه‌های کارگر دچار مشکل هستند و شرایط سختی را می‌گذرانند.

 تنها توقع کسبه حمایت دولت در بخش مالیاتی و بیمه  

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان نیز به تسنیم می‌گوید: همانطور که می‌دانید وضعیت پوشاک فصلی بوده و آسیب‌پذیری بسیار زیاد است و در مقایسه با دیگر مشاغل، پوشاک تعاریف و مشکلات خاص خود را دارد که تولیدکنندگان و فروشندگان را درگیر می‌کند.

ابراهیم خطابخش با بیان اینکه در بخش پوشاک باید همیشه چه در بخش تولید و چه فروش از سه ماه قبل آمادگی وجود داشته باشد، گفت: اگر یک فصل از دست برود دیگر امکان جبران وجود ندارد ما از اواخر سال 98 تاکنون به دلیل شرایط موجود وضعیت سختی را پشت سرگذاشتیم و تنها امید داریم که خداوند یاری کند هر چه زودتر این وضعیت کرونا تمام شود و آرامش به این صنف برگردد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در این مدت آسیب‌های جدی دیدند، گفت: از نظر قانون نظام صنفی، این صنف تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و با کم کردن ساعت کاری و یا تعطیلی نهایت همکاری را با ستاد مقابله با کرونا داشتند اما در این مدت برخی کسبه این صنف به طور کامل کاسبی خود را جمع کردند و آنهایی که تاکنون مقاومت کردند با مشکلات پرداخت حقوق و بیمه کارگران، فروشندگان، خیاطان و چرخ‌کاران خود روبرو هستند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان با اعلام مجدد حمایت و رعایت قانون نظام صنفی بر تعطیلی مشاغل تصریح کرد: توقع ما تنها حمایت در بخش مالیاتی و بیمه است، چرا که ناچار به پرداخت این هزینه‌ها هستند و اگر قانون و دولت نگاه حمایتی به این بخش داشته باشد، جبران خسارت گذشته نمی‌شود اما می‌تواند جلوی ضررهای پیش‌رو را بگیرد.

 مسئولان تصمیم مدبرانه درباره کسبه بگیرند  

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه اصفهان در این‌باره به خبرنگار تسنیم گفت: آرایشگاه‌ها ‌در این ایام بسیار متضرر شدند و اعتراضات کسبه این صنف هم به جایی نرسیده است و ما بارها اعلام کردیم که یک راه درآمدی در نظر گرفته شود و ستاد مقابله با کرونا باید یک تصمیم کلی برای کسبه و اصناف بگیرد که از نظر مالیاتی و معیشتی از کجا کسب درآمد کنند.

اصغر شجره طوبی با بیان اینکه متاسفانه کسی پاسخ درستی به اصناف نمی‌دهد، بیان کرد: امیدواریم که مسئولان واقعا مدبرانه فکر کنند، مسئله این است که چرا باید کسب و کار آرایشگران مردانه در رده دوم باشند، این شغل با سلامت و نظافت مردم ارتباط دارد و تمام آرایشگران همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اما با تصمیمی که ستاد مقابله با کرونا انجام داده، برخی آرایشگاه‌ها تعطیل و برخی به دلیل تامین معیشت و درآمد و پرداخت اجاره‌ بهای مغازه خود مجبور هستند درب مغازه را نیمه باز کنند و مشتری جذب کنند که این حالت بیشتر از گذشته خطر شیوع و انتقال ویروس را ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما از استانداری، فرمانداری و اتاق اصناف و ستاد مقابله با کرونا درخواست داریم که فکر اساسی برای معیشت اصناف و کسبه داشته باشند.

 بازاریان اصفهانی چشم به راه حمایت ملموس و واقعی هستند  

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم درباره مسائل و مشکلات این صنف اظهار داشت: ما از تعطیلی‌هایی که ستاد مقابله با کرونا ابلاغ کرده در راستای حفاظت از جان خود و همشهریان حمایت می‌کنیم، اما اصناف همیشه و همواره در کنار مردم بودند چراکه اصناف از بدنه جامعه هستند و از دیرباز که در دوران جنگ تحمیلی و بعد از آن و چه اکنون که در جنگ اقتصادی و جبهه سلامت قرار داریم همواره پیش قدم بودند.

احمد تقی‌زاده بیان کرد: اما نمی‌شود اصناف که مستقیماً بار اقتصادی جامعه را دارند و در این بخش تلاش می‌کنند و ارتباط بانکی دارند، تعطیلی یک طرفه باشد و بانک‌ها باز باشند تا چک‌ها را برگشت بزنند و صنف ما تعهدات‌ بدهی را قبول کرده و باید دیون خود را به طلب‌کاران ادا کند اما زمانی که به طور ناگهانی اصناف تعطیل می‌‌کنند، اصناف با وجود همراهی همچنان دیون بانکی در زمان مقرر بر سرجای خود باقی است.

وی تصریح کرد: انتقاد کسبه پارچه فروشان به صنف این بوده که آیا ویروس کرونا تنها در مغازه‌های ما هست که روزانه تنها 7 الی 8 مراجعه کننده دارند و این ویروس در بانک‌ها وجود ندارد؟! اکنون بانک‌ها اجازه و فرصت برای پرداخت دیون نمی‌دهد و چک‌ها را برگشت می‌زند و اعتبار کسبه را خدشه‌دار می‌کنند. اگر قرار هست همراهی شود، همه باید همراهی کنند و هوای هم را داشته باشند.

رئیس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان با بیان اینکه صنف پارچه فروشان طی جلسه‌ای با نمایندگان مجلس مسائل و مشکلات در طول دوران کرونا را مطرح کرده، افزود: بازاریان و فعالان اقتصادی در اثر شروع بیماری کرونا و تعطیل شدن اماکن تجاری ضررهای زیادی را متحمل شدند ولی هیچگاه از کمک‌ها و همکاری با ستاد ملی مقابله با کرونا دریغ نکرده و در تعطیل کردن واحدهای صنفی، تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا بودند، اما با توجه به اینکه بخش خصوصی حقوق‌بگیر نیست و از فعالیت اقتصادی خود تامین معاش و هزینه می‌کند، درخواست داده شده است که با به کارگیری تمام ظرفیت‌های قانونی موجود و تصویب مصوبات جدید به یاری اصناف و بازاریان و فعالان اقتصادی بیایند و با حمایت واقعی و ملموس از این قشر مشکلات آنها را به حداقل رساند.

وی تصریح کرد: با توجه به دستور مقام معظم رهبری در جلسه شورای عالی اقتصاد در تاریخ 4 آبان 99 مبنی بر حل مشکل بیمه توسط تامین اجتماعی و نظر به اینکه به طور طبیعی کارفرمایان جزء، مایل به حفظ کارگران خود هستند، به علت داشتن تجربه کاری و احساس امین بودن کارگر در این شرایط بحرانی مسئله پرداخت حق بیمه - سهم کارفرما - مشکل بزرگی است که منجر به اخراج کارگران شده و بیمه موظف به پرداخت حقوق بیکاری می‌شود اگر وزارت کار تدبیر کرده و با استفاده از ظرفیت‌های دولتی یا صندوق توسعه ملی تا پایان شرایط خاص کرونایی حقوق بیمه کارفرمایان در کارگاه های کوچک را خودش تامین کند، علاوه بر ندادن هزینه بیمه بیکاری وحفظ اشتغال کارگران در مشاغل خرد یک کمک شایان به کارفرمایان کرده است .

"دولت دیون مالیاتی را به کسبه ببخشید"

رئیس اتاق اصناف اصفهان در این ارتباط به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بحث بستن واحدهای صنفی و اصناف به عنوان پرچم حساب می‌شود و بسته می‌شود، میزان مشارکت اصناف در بحث انتقال ویروس کرونا براساس گفته خود مسئولان وزارت بهداشت 10 درصد است، یعنی 90 درصد دیگر باید جایی دیگر همانند رفت و آمدهای خانوادگی و سفرهایی که در طول این ایام انجام‌ شده پیگیری شود، منتها اصناف را به عنوان تابلو اعلان خطر بلند می‌کنند و جالب است بدانید هزینه این تعطیلی‌ها به عهده خودمان است و کسی چیزی به اصناف نمی‌دهد.

رسول جهانگیری افزود: اصناف کسب و کار خود را تعطیل می‌کند اما بدهی‌های مالیاتی، حقوق کارمند، اجاره بهای مغازه و خانه سرجای خود است که مسائل و مشکلات اصناف و درد و دل‌هایی که کسبه اصناف مختلف اصفهان دارند، به ما نیز منتقل شده، که همه را به صورت مکتوب به استانداری و ستاد ملی مقابله با کرونای کشور انتقال دادیم. بحث چک‌های برگشتی در دوران تعطیلی واحدهای صنفی را پیگیری کردیم، از طرفی بحث نیاز برخی از این واحدها به وام‌هایی با بهره کمتر و با تنفس بالا را درخواست دادیم که متأسفانه انقدر شرایط اخذ این وام‌ها سخت و دشوار بوده که از بین هزار نفر یک نفر واجد شرایط بوده که آن هم از فردای دریافت وام باید بازپرداخت با بهره‌های کلان را بدهد.

وی با اشاره به بحث‌های مالیاتی که یکی از عمده‌ترین مشکلات اصناف بوده، تصریح کرد: اکنون فصل اظهارنامه‌های مالیاتی اصناف بوده که معمولا تا پایان خرداد فرصت دارند، این دیون دولت از مردم است که می‌تواند حداقل به دلیل شرایط رکود اقتصادی در دوران کرونا این دیوان را تخفیف دهد یا ببخشد، همه مردم می‌دانند که سال 98 کرونا آغاز شده و سال گذشته و اکنون هم ادامه دارد، پس اظهارنامه مالیاتی سال 99 را حداقل ببخشند و یا تخفیف 50 درصدی بدهند و توافق کنند زیرا کسبه شرایط خوبی را ندارند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان خاطرنشان کرد: وقتی اقتصاد بخش خصوصی رونق گیرد، کمکش به حکومت و دولت بوده و زمانی که اصناف دچار رکود شوند بحث درآمدزایی دولت هم به چالش کشیده می‌شود، پس لازم است دولت کمک کند تا اصناف به جایگاه خودشان برگردند و زمانی که کسب وکار رونق گرفت، این یکسال جبران می‌شود، اما اکنون اصناف در شرایط خوبی به سر نمی‌برند و ما به استانداری و ستاد مقابله با کرونای کشور درخواستی مبنی بر بخشودگی جرائم مالیاتی داده‌ایم.

اما تعطیلی برخی واحدهای صنفی بنابر ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا و آمار و ارقام اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بحرانی بودن وضعیت شیوع و انتقال این ویروس در شهر و استان و مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم از معابر و بازارهای سطح شهر نشان می‌دهد که تعطیلی دو هفته‌ای تا کنون نتوانسته جلوی شدت موج چهارم را بگیرد و تنها منگنه معیشت بیش از گذشته مردم و کسبه را تحت فشار قرار داده است که در این خصوص ‌معاون استاندار اصفهان و سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: آنچه که‌ در ستاد مقابله با کرونا تصویب شد یک هفته به اجرا گذاشته شده و قاعدتا باید تا تغییر وضعیت رنگ‌بندی استان ادامه پیدا کند. درباره واحدهایی که آسیب‌پذیر هستند از کرونا، عمدتا باید به در سطح کلان و ملی برای آنها تصمیم‌گیری شود.

 منتظر تصمیم شورای اقتصاد درباره واحدهای آسیب‌پذیر از کرونا هستیم 

حجت‌الله غلامی با اشاره تصمیم کلی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واحدهای آسیب‌پذیر ناشی از کرونا گفت: این تصمیم بر این مبنا بود که همه واحدهایی که تسهیلات دریافت کردند و سررسید تسهیلات آنها رسیده، 6 ماه تمدید شود، به این معنی که اکنون نیاز به بازپرداخت وام‌ها ندارند و تا پایان شهریور ماه بحث تمدید تسهیلات ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به بحث سررسید چک‌های بانکی تصریح کرد: در این بحث در ستاد استانی مصوب شد که بانک‌ها به مدت دو هفته نسبت به برگشت چک‌ها اقدام نکنند و یا اگر چکی برگشت خورده، رفع اثر از صاحبان حساب چک‌ها شود تا افراد دچار سوءپیشینه در بانک‌ها نشوند.

معاون استاندار اصفهان با اشاره به جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا که در سطح استان‌ها و با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: در این جلسه مطرح شد که روز سه‌شنبه و در جلسه شورای اقتصاد در خصوص وضعیت اقتصادی واحدهای آسیب‌پذیر و مردم تصمیم‌گیری شود، بنابراین ما منتظر تصمیم شورای اقتصاد در روز سه‌شنبه خواهیم بود.

 جای نگرانی وجود ندارد! 

معاون اقتصادی استاندار اصفهان نیز درباره اندیشه و راهکار رفع دغدغه‌ها و مشکلات معیشتی و اقتصادی کسبه و اقشار دیگر جامعه در دوران کرونا و تعطیلی مشاغل مختلف به خبرنگار تسنیم گفت: نهایت سعی و تلاش شده که مشوق‌ها و کمک‌هایی در این زمینه صورت گیرد و ما نامه به تهران زدیم که این موارد پیگیری شود، خوشبختانه در بحث بخشودگی جرائم تامین اجتماعی در روز شنبه تصمیم‌گیری شد و در زمینه قانون تسهیل و رفع موانع تولید اجازه می‌دهد که بدهی‌های مالیاتی تفکیک شود و جای نگرانی وجود ندارد.

سیدحسین قاضی عسگر تصریح کرد: مقرر شده که چک‌های برگشتی نیز ترتیب اثر داده نشود و رفع سوء شود و امیدوار هستیم هر چه سریعتر این معضل حل شود و کسب و کارها رونق بگیرد.

وی بیان کرد: تنها توصیه ما به کسبه و مردم این است که برای آنکه هر چه زودتر این بیماری مدیریت شود، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و ماسک بزنند و بهداشت فردی به خصوص شستن دست‌ها را جدی بگیرند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند، متاسفانه برخی رفت و آمدها در این ایام با رعایت پروتکل‌ها نبوده و هیچ راهی دیگری هم جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست و حتی اگر واکسن هم بیاید مشخص نیست که ویروس جهش پیدا نکند و همه باید کمک کنند تا بتوانیم این ویروس منحوس را شکست دهیم.

ظاهر مصاحبه‌ها و پیگیری‌های انجام شده از سوی خبرگزاری نشان می‌دهد، درد بزرگتر از آن است که بتوان آن را در یک گزارش خلاصه کرد و زمانی که جدال معیشت و سلامتی جدی شود، مشخص نیست افراد درگیر با مشکلات عدیده اقتصادی چه تصمیمی بگیرند و آیا به بهای نان شب، سلامتی به خطر می‌افتد یا خیر!

بدیهی است که این رقابت ناسالم سلامت و معیشت نیازمند تصمیمات هوشمندانه از سوی مسئولان و متولیان امر دارد، به طوری که با پایان موج چهارم کرونا و از پای درآوردن این ویروس محسوس که تاکنون هزینه‌های جبران‌ناپذیری را وارد کرد، طلسم رکود اقتصادی و معیشتی نیز شکسته شود و گشایشی در وضعیت اقتصاد بخش خصوصی و مردم ایجاد شود.

کرونا جدی است و لحظه لحظه بر وخامت اوضاع و شدت این ویروس کشنده افزوده می‌شود اما سیاست‌های اشتباه و تحمیل فشار تنها بر یک قشر جامعه، آثار سوء و مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت که در آینده‌ای بسیار نزدیک، نتایج آن مشخص خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد