hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > MMA، دروازه‌ای جدید برای رزمی‌کاران ایرانی

MMA، دروازه‌ای جدید برای رزمی‌کاران ایرانی

ورزش‌های رزمی جایگاه ویژه‌ای بین ایرانیان دارند. حتی مردمی که به دلیل نوع زندگی‌شان رابطه نزدیکی با ورزش ندارند نیز به ورزش‌های رزمی علاقه‌مندند. ممکن است افراد زیادی باشند که شايد از فوتبال لذت نمی‌برند

اما دیدن مسابقات رزمی در رشته‌های مختلف برای آن‌ها همیشه جذاب خواهد بود. در کشتی، بوکس، ووشو،کاراته، تکواندو، جودو و... به سبب اینکه یک تقابل تک به تک همراه با تنوع فنون رزمی هستند، بدون شک هر بیننده‌ای را برای دقایقی پای قاب جادویی نگه می‌دارند! اما مدتی است که یک ورزش جدید، تمام جذابیت‌های رشته‌های مختلف را تحت‌الشعاع قرار داده و رفته رفته جایگاه قدرتمندی بین علاقه‌مندان به ورزش، به خصوص ورزش‌های رزمی پیدا می‌کند. Mixed MartialArts یا ترکیب هنرهای رزمی، ورزشی است که با نام MMA شناخته می‌شود.
این رشته ورزشی خشن اما جذاب به دلیل واقعی بودن ضربه‌ها و مبارزه سخت بین دو ورزشکار، تفاوت چشمگیری در جذب علاقه‌مندان به ورزش نسبت به دیگر رشته‌های رزمی دارد. این رشته ورزشی را می‌توان برگرفته از طرز فکر و نوع کار بروسلی، قهرمان افسانه‌ای ورزش‌های رزمی دانست. او معتقد بود که یک ورزشکار رزمی نباید به رشته ورزشی خودش اکتفا کند بلکه باید بتواند در هر سبکی مبارزه کند. همین دیدگاه باعث شد تا رزمی‌کاران دنیا به ترکیب رشته‌های مختلف بیشتر فکر کنند تا امروز شاهد ورزشی باشیم که می‌توان گفت تمام حرکات و فنون ورزش‌های رزمی را در دل خودش دارد. البته در ورزش‌های رزمی، رشته‌های آزاد زیادی مانند کیک بوکس، تای بوکس، فول کنتاکت و... وجود دارند اما در سال‌های اخیر و بیشتر به خاطر گسترده شدن فضای مجازی بین مردم جهان، MMA مورد استقبال گسترده مردم جهان قرار گرفته است.
در کشور خودمان نیز این ورزش طرفداران و دنبال کننده‌های زیادی دارد. پس از حضور امیرعلی اکبری، فرنگی کار ایران در این رشته، توجه ایرانیان به MMA زیاد شد. البته این رشته ورزشی در ایران به اشتباه UFC نامیده می‌شود در صورتی‌که UFC یکی از لیگ های برگزار کننده این ورزش است که متعلق به کشور آمریکاست. مانند لیگ ACB در روسیه یا ریزین در کشور ژاپن.
از آنجا که ورزش‌هایی مانند کشتی، کاراته، تکواندو، ووشو و جودو، پایه بسیار مناسبی برای حضور در MMA هستند، ورزشکاران ایرانی که در این رشته‌ها فعالیت دارند در سال‌های اخیر علاقه زیادی برای حضور در این ورزش حرفه‌ای نشان می‌دهند، به خصوص فرنگی کاران که به خاطر دارا بودن قدرت زیاد در دست‌ها و نیم‌تنه بالای‌شان، به راحتی با شرایط این رشته سخت هماهنگ می‌شوند. امیرعلی اکبری نمونه آشکار یک فرنگی کار است که از آموخته‌هایش در کشتی فرنگی به خوبی در MMA استفاده می‌کند. به جز او، سعید عبدولی، عضو فعلی تیم ملی کشتی فرنگی نیز مدتی پیش برای حضور در MMA ابراز تمایل کرده بود اما به نظر می‌رسد در حال حاضر از تصمیم خود منصرف شده است. البته این ورزش در داخل ایران ممنوع است اما چون یک ورزش آزاد است و می‌تواند برای ورزشکار درآمد بسیار بالایی را به همراه داشته باشد، رزمی کاران ایرانی را به خودش جذب می‌کند. متاسفانه شرایط نامناسب ورزش حرفه‌ای در ایران باعث شده ورزشکاران نتوانند شرایط مالی خوبی را در زندگی شخصی داشته باشند، بنابراین آن‌هایی که توانایی مبارزات سخت را دارند، به حضور در MMA علاقه نشان می‌دهند چرا که مطمئن هستند در ازای تلاش‌شان به پول می‌رسند و این‌طور نیست که به عنوان مثال، چهار سال برای مدال گرفتن تلاش کنند و در نهایت سال‌ها به دنبال چندسکه پاداش بدوند!
هرچند که موفق شدن در MMA سختی‌های زیادی را دارد. این‌طور نیست که یک قهرمان رزمی بتواند به راحتی در این رشته شرکت کند. سرگذشت امیرعلی اکبری که چندین سال در شرق آسیا با هزینه شخصی تمرین و مبارزه کرد تا بتواند در این رشته، خودی نشان دهد ثابت می‌کند که این ورزش با قهرمانان مهربان نیست اگرچه پیش شرط حضور در آن، این است که ورزشکار باید در یک رشته ورزشی چهره و شناخته شده باشد.
همان‌طور که گفته شد، آینده مبهم ورزشکاران در ایران باعث می‌شود که رزمی کاران ایرانی به حضور در MMA علاقه نشان دهند. آن ها می‌دانند که نمی‌توانند فقط از تمرین و ورزش برای خانواده‌شان، آینده‌ای بسازند. به عنوان مثال، هادی ساعی اعجوبه تکواندوي جهان بود اما اکنون برای ساختن زندگی شخصی خودش به کارهایی بیرون از ورزش روی آورده است. ورزش‌های رزمی در ایران، مملو از این نمونه‌ها هستند. البته ساعی توانست روابط خوبی را بیرون از ورزش پیدا کند اما آن‌هایی که نمی‌توانند از دایره ورزش خارج شوند پس از سال‌ها فراموش می‌شوند و دیگر مدال‌های‌شان نمی‌تواند مایه افتخار مدیران باشد! بنابراین نسل جدید رزمی کاران ایران حاضرند خشونت و سختی‌های ورزشی مانند MMA را بپذیرند تا با چندسال سختی کشیدن بتوانند زندگی راحت و بی دغدغه‌ای در آینده داشته باشند.
جواد محجوب دارنده مدال طلای 2013 آسیا و مازیار الهامی دارنده مدال طلای 2007 آسیا، دو قهرمان ایرانی جودو و کاراته هستند که به حضور در MMA علاقه نشان دادند. محجوب که مدتی را به تمرین در MMA پرداخت، در حال حاضر مشغول فعالیت در جودو است اما قصد دارد بازگشت جدی‌تری را به این رشته پرطرفدار داشته باشد. الهامی نیز با اینکه در سوپرلیگ کاراته ایران مسابقه می‌دهد اما در کنار این رشته، تمرینات و مسابقات MMA را نیز پیگیری می کند و قرار است هفته آینده اولین مسابقه حرفه‌ای خودش را انجام بدهد. این دو ورزشکار درو اقع مشتی نمونه خروار هستند که نشان می‌دهد، عدم توجه به قهرمانان ملی عاملی است که آن‌ها را از فعالیت برای بدنه ورزش ایران دور می‌کند.  این قهرمانان حاضرند سختی‌های چندین برابری را تحمل کنند اما به شرایط دلخواه خودشان برسند.
 امیرعلی اکبری، قهرمان فعلی ورزش MMA در گفت و گو با قانون اظهار داشت: ورزشکاران زیادی از ایران به خصوص کشتی‌گیران، وارد این ورزش شده‌اند و تمرین می‌کنند. به هرحال این ورزش، یک ورزش حرفه ای است و در کل دنیا جا افتاده است. ورزشکاران کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. امیدوارم که همه آن‌ها در این راه موفق باشند. ورزشکاران ایرانی، بدون شک زمینه موفق شدن را دارند اما باید خیلی زحمت بکشند. من اگر به این مرحله رسیده‌ام سختی‌های زیادی را تحمل کردم. البته به جای خاصی نرسیده‌ام و هنوز کار زیاد دارم اما هر کس بتواند سختی‌ها را تحمل کند به موفقیت می‌رسد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد