hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نخستین نشانه‌های کم‌شنوایی و ناشنوایی چیست؟

نخستین نشانه‌های کم‌شنوایی و ناشنوایی چیست؟

برنامه کشوری غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران، با هدف کشف نقایص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام از بدو تولد نوزادان و شیرخواران انجام می‌گیرد، این برنامه از جمله طرح‌های ملی سازمان بهزیستی بوده و از سال ۸۴ در کشور آغاز شده است.
اکبر اکبریان، کارشناس شنوایی‌سنجی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها باید حساسیت بیشتری نسبت به غربالگری شنوایی فرزند خود داشته باشند، اظهار کرد: وجود سابقه وراثتی کم‌شنوایی یا ناشنوایی در فامیل یا خانواده، ابتلای مادر به عفونت‌های مختلف در دوران بارداری مانند آبله‌مرغان و سرخچه و تولد نوزاد با وزن پایین از جمله فاکتورهای پرخطر محسوب می‌شوند.
وی اولین نشانه کم‌شنوایی و ناشنوایی را تاخیر در رشد گفتار و زبان دانست و افزود: کودک سالم تا سن سه‌سالگی باید جملات سه یا چهار کلمه‌ای بسازد و شعر بخواند، البته تفاوت‌های فردی بین کودکان نیز وجود دارد و حتی یک فرزند سالم تا چهارسالگی نیز ممکن است دارای شنوایی سالم باشد اما نتواند جملات چندکلمه‌ای بر زبان آورد.
اکبریان با تاکید بر اینکه همواره نمی‌توان تاخیر گفتار و زبان را به مشکلات شنوایی نسبت داد، یادآور شد: رفتار یک فرد با گوش سالم با فرد کم‌شنوا یا ناشنوا تفاوت دارد، به‌طوری که از نوع رفتارهای کودک مانند واکنش نشان ندادن نسبت به صدا می‌توان احتمال وجود کم‌شنوایی یا ناشنوایی را در کودک حدس زد.
کارشناس شنوایی‌سنجی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اگر پیگیری‌ها برای حل مشکلات شنوایی فرزند صورت نگیرد، رفتار وی تغییر کرده و عصبی و منزوی می‌شود.
وی تاکید کرد: مداخله درمانی برای کودک ناشنوا باید در سن کمتر از پنج سال، سه سال و حتی دو سال صورت بگیرد، کاشت حلزون برای کودک ناشنوا انجام می‌شود و سمعک سودمند نیست، با توجه به اینکه مشکل ناشنوایی جنبه حسی و عصبی دارد ماندگار است و حلزون باید تا پایان عمر فرد مورد استفاده قرار گیرد.
کارشناس شنوایی‌سنجی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از سمعک برای افراد کم‌شنوا استفاده می‌شود، گفت: در مواردی مانند عفونت گوش میانی و اختلالات استخوانی گوش میانی، مشکل کم‌شنوایی ممکن است پس از بهبودی حل شود و شنوایی فرد برگشت‌پذیر است.
اکبریان خاطرنشان کرد: در غربالگری‌های شنوایی‌سنجی نباید تنها کودکان زیر ۲ سال را مورد توجه قرار داد بلکه باید کودکان ۳ تا ۵ سال که ممکن است در زمان غربالگری سالم تشخیص داده شوند اما در سال‌های بعدی دچار عفونت و مشکلات شنوایی شوند را نیز شناسایی کرده و از معلولیت آن‌ها جلوگیری کنیم.
در ادامه مهشید سلیمانی معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه غربالگری شنوایی باید از بدو تولد در نوزادان صورت بگیرد، اظهار کرد: زمان طلایی انجام این کار در همین بازه سنی بوده و برای همه نوزادان الزامی است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳ هزار کودک در استان برای غربالگری شناسایی شده‌اند، افزود: این رقم در سال ۹۸، ۱۶ هزار نفر بود که به‌دلیل شیوع کرونا و مراجعه برخی از مادران برای انجام زایمان به بیمارستان‌های خارج از استان رقم غربالگری در سال‌جاری کاهش یافت.
وی با اشاره به اینکه افراد شنوایی‌سنج در تمامی بیمارستان‌های استان برای انجام غربالگری مستقر هستند، بیان کرد: اگر عملیات غربالگری انجام نشود و یا به تاخیر افتد، والدین باید در اولین فرصت فرزند خود را به پایگاه‌های سلامت ارجاع دهند، لازم به ذکر است که مرحله بعدی غربالگری در سه‌سالگی انجام می‌گیرد.
 معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: اگر غربالگری انجام نشود و یا به تاخیر افتد مشکلاتی مانند کم‌شنوایی و ناشنوایی را ممکن است در پی داشته باشد.
سلیمانی با بیان اینکه برای کاشت حلزون کودکان در اولویت هستند، تاکید کرد: تشخیص به موقع، جراحی و کاشت حلزون اثرگذار است به‌نحوی که تاثیر کاشت حلزون در یک کودک به‌دلیل رشد کردن به‌مراتب بیشتر از یک فرد بزرگسال است و از ناشنوایی پیشگیری به‌هنگام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هزینه‌های کاشت حلزون بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: اخیرا بخش کمی از هزینه‌های کاشت را بهزیستی تقبل کرده است و عمده پرداخت‌ها از سوی خانواده‌ها باید انجام شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد