hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نکات مهم برای روزه داری

نکات مهم برای روزه داری

با رعایت نکاتی مثل پرهیز از خوردن چای پررنگ و نوشیدنی گازدار، مصرف آب بین افطار تا سحر و ۲ وعده‌ای کردن افطار، ضعف ناشی از روزه را کاهش دهیم .

روز‌ها رو به طولانی شدن می‌گذارد و گرم‌تر هم می‌شود و هنوز شمار زیادی از روز‌های ماه مبارک رمضان را پیش رو داریم. اگر چه روزه گرفتن همراه با تحمل گرسنگی و تشنگی اجر و پاداش خودش را دارد، اما می‌توان با راهکار‌هایی ضعف و بی‌حالی آن را کاهش داد. آن چه تمام متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند این است که حتی اگر شده چند لقمه در سحر میل کنید و به هیچ‌وجه وعده سحر را حذف نکنید، زیرا این کار در دراز مدت باعث آسیب به بدن می‌شود. در ادامه به نکاتی برای روزه داری ماه رمضان اشاره می‌کنیم:


روزه‌داران با پیروی از تغذیه درست می‌توانند به افزایش سلامت خود و افزایش سوخت‌و‌ساز چربی‌ها و حتی درمان بیماری‌های دستگاه گوارش و کاهش کلسترول خون کمک کنند.

کم‌آبی و تشنگی، باعث اختلال در تعادل الکترولیت‌های بدن می‌شود. همین آب یا هر نوشیدنی سرد دیگر را هیچ زمانی و در ماه رمضان بین وعده‌های غذایی مصرف نکنیم، چون باعث بروز نفخ و اختلال در هضم غذا می‌شود.

برای رفع تشنگی پس از افطار نباید به یک‌باره آب بنوشید بلکه باید مزمزه کنید و به آرامی بنوشید. مصرف آب یخ شاید در ظاهر باعث رفع تشنگی شود، اما واقعیت این است که تشنگی را بیشتر می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود روزه‌داران از خوردن آب یا نوشیدنی‌های خیلی سرد در وعده افطار خودداری کنند.

برای کاهش تعریق روزه‌داران، توصیه می‌شود از ورزش‌های سخت که منجر به عرق‌کردن زیاد می‌شود، خودداری کنند.

مصرف چای پررنگ و داغ، مشکل دیگر روزه‌داران است، کاری که آب زیادی از بدن آن‌ها خارج می‌کند.

روزه‌داران باید آب کافی در فاصله افطار تا سحر بنوشند تا از بروز عوارض احتمالی بر کلیه‌ها پیشگیری شود.

هر گونه علامت مانند تکرر، سوزش، بی‌اختیاری و انسداد ادراری و تغییر رنگ آن به‌ویژه رنگ خونی باید جدی گرفته شود و مراجعه به پزشک متخصص با بروز این علایم ضروری است.

کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند، در ماه رمضان، افطار در دو وعده صرف شود. یعنی یک وعده آن، غذای سبک و ساده مانند شیر یا پنیر و سبزی باشد. یک استکان آب‌جوش یا چای همراه سه عدد خرما، چند برش نان‌سنگک همراه کمی پنیر و گردو، چند لقمه نان و حلوا، شله‌زرد، سوپ و یک لیوان شیر بهترین پیشنهاد برای وعده اول است. در وعده شام هم باید از تمام یا تعداد بیشتری از گروه‌های اصلی مواد غذایی مصرف شود.


روزه‌داران باید از تمام گروه‌های غذایی، یعنی نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، گوشت و حبوبات، تخم‌مرغ و لبنیات استفاده کنند.

خوردن غذا‌های پروتئینی (گوشت و تخم‌مرغ) در وعده سحری به دلیل افزایش هورمون‌های القاکننده سیری باید مورد توجه قرار بگیرد.

مصرف کافی کربوهیدرات‌ها (برنج، ماکارونی و نان) برای تأمین ذخایر گلیکوژنی در این وعده غذایی توصیه می‌شود.

مصرف دو تا سه واحد میوه در وعده سحری برای تأمین آب و مواد مغذی مورد نیاز بدن ضروری است.

نوشیدنی‌های گازدار توانایی بدن در جذب کلسیم را به‌شدت کاهش می‌دهند. همچنین نوشابه، اسید کلریدریک معده را خنثی می‌کند و باعث سوء هاضمه می‌شود.

توصیه می‌شود، روزه‌داران حداقل دو تا سه بار، بعد از افطار و پیش از خواب، مسواک بزنند و پس از آن از نخ دندان و دهان‌شویه برای جلوگیری از تجمع جرم و باکتری‌ها استفاده کنند. استفاده از نمک در جلوگیری از تجمع باکتری‌ها بسیار کمک‌کننده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد