hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خوزستان| اهواز غرق در آب‌گرفتگی

خوزستان| اهواز غرق در آب‌گرفتگی

باران که شروع به باریدن می‌کند مردم خوزستان به‌ویژه شهر اهواز نمی‌دانند خوشحال باشند یا ناراحت؛ هرچند بارش باران باعث می‌شود برای مدتی آلودگی هوا و ریز گردها از این شهر رخت ببندد اما همان‌گونه که باران نم‌نم شروع به باریدن کند کاستی‌ها کلان‌شهر اهواز نیز کم‌کم آشکار می‌شود و وضعیت به حدی می‌رسد که آب فاضلاب‌ها در خیابان‌ها سرریز و اغلب معابر و خیابان‌های کلان‌شهر اهواز دچار آب‌گرفتگی می‌شوند.


 در چند روز اخیر آب‌گرفتگی به حدی شدت یافت که سبب ایجاد ترافیک و برگشت فاضلاب‌ها به خانه‌های شهروندان شد و یا در برخی از مناطق با قطعی آب و برق همراه بود. سپیدار، خیابان سلمان فارسی شرقی، باهنر، پل شهید علی هاشمی، گلستان، کوی سعدی، کوی علوی، کیانپارس، زیتون کارمندی و منطقه یوسفی ازجمله مناطقی بود که بعد از بارش‌های اندک دچار آبگرفتگی شدند و نه‌تنها در تردد خودروها ترافیک طولانی را ایجاد کرد بلکه سبب مختل شدن زندگی شهروندان این مناطق شد.

کمبود زیرساخت‌ها دلیلی برای مهاجرت

شهروند کوی علوی اهواز دراین‌باره گفت: با کوچک‌ترین بارش‌ها معابر اصلی این منطقه دچار آب‌گرفتگی تا زانو می‌شود و متأسفانه برخی از خانواده‌ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از اینکه آب جمع شدن در خیابان‌ها تنها باران نیست و سرریز فاضلاب‌ها است اما فرزندانشان در این آب‌ها تردد و یا بازی می‌کنند.

علی ناصری افزود: بارها به اداره آبفا همچنین شهرداری منطقه مراجعه کردیم و از مسئولان خواستار رسیدگی به منطقه بودیم اما تاکنون مشکلی رفع نشده است و امسال با توجه به بارش زودهنگام و قابل‌توجه نسبت به سال‌های گذشته کمبودهای شهری در منطقه کوی علوی بیشتر مشخص شدند.

ناصری ادامه داد: اغلب مردم این منطقه در حال مهاجرت به نقاط دیگر شهر و یا حتی استان‌های دیگر هستند و با برگشت فاضلاب به خانه‌ها هزینه‌های شست‌وشوی هنگفتی برای خانواده‌ها وارد کرده است و اغلب جوانان این منطقه بیکار بوده و تحمیل این هزینه‌ها آثار نا به‌جایی دارد.

مسئولان شهری بومی و بی‌اطلاع از مشکلات قدیمی

یکی دیگر از شهروندان اهوازی با بیان اینکه کلانشهر اهواز یک ماه بدون دردسر ندارد، اظهار داشت: از اواخر زمستان تا خرداد سال آینده فقط شاهد گردوخاک هستیم و از پاییز تا زمستان نیز با معضل همیشگی آب‌گرفتگی و تعطیل شدن زندگی مواجه می‌شویم.

او با بیان اینکه چه سازمانی عهده‌دار جبران هزینه‌های درمان و شست‌وشوی حاصل ازآب‌گرفتگی‌ها و برگشت فاضلاب به منازل است، گفت: متأسفانه آب‌گرفتگی معضل یک سال و دو سال نیست و بیش از 15 سال که در این منطقه ساکن هستم هرسال با این موضوع مواجه هستیم و باوجود بومی بودن مسئولان شهری ما نمی‌دانیم این افراد از مشکلات ما بی‌اطلاع هستند و یا فقط از استان خوزستان حقوق دریافت می‌کنند و در استان‌های دیگری زندگی می‌کنند.

بعد از هر بارشی شاهد آب‌گرفتگی هستیم

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: فرسودگی شبکه دفع آب‌های سطحی و فاضلاب شهری اهواز و نبودن یک سیستم دفع آب‌های سطحی به‌صورت مجزا از سیستم فاضلاب شهری سبب می‌شود که بعد از بارش باران اغلب مناطق کلان‌شهر اهواز دچار آب‌گرفتگی و 3 الی 6 ساعت طول بکشد آب‌های سطحی جمع‌آوری شوند.

علیرضا عالی‌پور افزود: شهرداری شبکه فاضلابی را برای دفع آب‌های سطحی و فاضلاب تأسیس کرده بود که در سال 70 پس از تأسیس شرکت آب و فاضلاب این سیستم به شرکت آب و فاضلاب تحویل داده شد و این شبکه می‌بایست توسعه مستمری داشته باشد اما به دلیل عدم توسعه این شبکه که هم‌زمان وظیفه دفع آب‌های سطحی و فاضلاب را داشت بعد از هر بارشی شاهد آب‌گرفتگی هستیم. معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان اینکه لایروبی فاضلاب‌ها باید به‌صورت مستمر انجام شود زیرا در این صورت شبکه فاضلاب با همکاری ایستگاه پمپاژ توانای دفع بارش‌ها تا 30 میلی‌متر را دارد، گفت: بیش از 400 نقطه بالازدگی فاضلاب و ایرادات شبکه فاضلاب شهری شناسایی و به آبفا گزارش داده شد.

او اضافه کرد: یک‌سوم شهر اهواز از شبکه دفع فاضلاب بهره نمی‌برد و شهرداری باید یک شبکه جداگانه دفع آب‌های سطحی داشته باشد تا در صورت بارندگی‌ها مانع آب‌گرفتگی‌ها شود.

سیستم آب و فاضلاب شهر اهواز بسیار قدیمی است

عضو شورای شهر اهواز در همین باره اظهار داشت: سیستم آب و فاضلاب شهر اهواز بسیار قدیمی، فرسوده و بازسازی آن هزینه‌بر است و بسیاری از لوله‌های آب و فاضلاب در اهواز باید تعویض شوند.

محمدرضا ایزدی افزود: سیستم فاضلاب در اکثر نقاط اهواز به لحاظ قدیمی بودن دچار فرسودگی شدند و در لوله‌های آب و فاضلاب رسوب‌گذاری ایجادشده است، متأسفانه با یک بارندگی شاهد جمع شدن آب به همراه فاضلاب بیرون آمده از لوله‌های فاضلاب هستیم.

او گفت: حل کامل و بازسازی سیستم آب و فاضلاب در اهواز با روند کنونی و اعتبارات کنونی سازمان آبفای اهواز شاید قریب به 30 سال زمان می‌برد مگر اینکه اعتبارات ملی به کمک این سازمان آمده و بتواند این مشکل را حل کند چراکه اعتبارات اهواز و حتی استانی نمی‌تواند این مشکل را حل کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد