hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اصفهان| اصفهان قطب صنعت گردشگری، صنایع‌دستی و هنر

اصفهان| اصفهان قطب صنعت گردشگری، صنایع‌دستی و هنر

«روز اصفهان» روزی است برای نکوداشت و ارزش نهادن به شهر تاریخی و پرهنر اصفهان. این روز به دلیل آغاز ماه آذر (قوس) و دیده شدن طالع بنیانگذاری این شهر به نام روز اصفهان نامگذاری شده است. نکوداشتی که اصفهان میزبان تعدادی از شهرهای خواهرخوانده‌اش بود.


در این مراسم، وزیر امور خارجه بابیان اینکه امروز که موضوع جهانی‌شدن دیگر مرز جغرافیایی و سیاسی نمی‌شناسد و هویت‌های ملی را دچار چالش کرده است، گفت: احیا و معرفی میراث فرهنگی و هنری راهگشای مسائل سیاسی و اجتماعی است. محمدتقی صابری، معاون اداری مالی وزیر امور خارجه در آیین نکوداشت روز اصفهان با اعلام رسمی سلام محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به مردم شهر اصفهان، پیام وزیر امور خارجه را به شرح ذیل خواند: خوشحالم که در چنین آیینی شرکت می‌کنم که پیشگامان هنر و تمدن یک ملت در آن نکو داشته می‌شوند. مردم اصفهان در طول تاریخ همواره تلاش کرده‌اند آثاری خلق کنند که متفاوت بوده و برای جهانیان ناب به نظر برسد. این شهر در معماری، فرش، شعر، هنر و صنایع‌دستی در دنیا خوش آوازه است که همه این‌ها خلاقیت مردم این شهر را نشان می‌دهد هرچند که باید گفت تلاش‌های نوآورانه‌ای که در طول تاریخ از سوی مردم این دیار رخ‌داده است امروز آوازه بین‌المللی آن را بیش‌ازپیش به رخ می‌کشد.

ظریف در این پیام آورده است که اصفهان با داشتن یک‌سوم صنایع‌دستی ثبت‌شده در جهان، مشهور به شهر جهانی صنایع‌دستی است و در ابعاد مختلف اقتصادی ازجمله صنعت و کشاورزی دارای ظرفیت‌های بی‌شماری است. این دیار قطب صنعت گردشگری، صنایع‌دستی و هنر به‌حساب می‌آید و شاهراه ارتباطی کشور ایران است به همین دلیل همواره در مسیر تحولات تاریخی یکی از پیشتازان تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است.

در این پیام وزیر امور خارجه موضوع سه دوره پایتختی اصفهان و ایران را مطرح و از نقش‌آفرینی این شهر در سرافرازی ایران در طول تاریخ گفت و تصریح کرد: مردم این دیار در نهضت مشروطه و پیشتازی در انقلاب اسلامی زبانزد بودند و در دوران هشت سال دفاع مقدس بهترین فرزندان خود را برای حفظ کیان کشور تقدیم کردند. امروز که موضوع جهانی‌شدن دیگر مرز جغرافیایی و سیاسی نمی‌شناسد و هویت‌های ملی را دچار چالش کرده احیا و معرفی میراث فرهنگی و هنری راهگشای مسائل سیاسی و اجتماعی است. برگزاری چنین بزرگداشتی موجب شناخت خلاقیت‌های فرهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان شده و گنجینه ارزشمندی از آثار تاریخی و فرهنگی کشور را معرفی خواهد کرد و افق‌های روشن در اصفهان به نمایش درخواهد آمد.

آماده سرمایه‌گذاری خارجی در اصفهان هستیم

 در ادامه برنامه‌های نکوداشت روز اصفهان شهردار در نشست مشترک با نمایندگان شهرهای خواهرخوانده اصفهان گفت: برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف مانند مترو، تراموا و اتوبوس همچنین درزمینه توسعه گردشگری مانند هتلداری از سرمایه‌گذاران دعوت به همکاری می‌کنیم.

قدرت ا... نوروزی در این نشست گفت: در هر زمینه‌ای آمادگی داریم که در رفع مشکلات به یکدیگر کمک کنیم. نوروزی ادامه داد: اصفهان شهر گردشگری و سیاحت است، بنابراین آمادگی همکاری و امضای تفاهم‌نامه درزمینه گردشگری ازجمله گردشگری سلامت راداریم؛ همچنین خواهان همکاری در زمینه‌های دانشگاهی و مباحث فرهنگی و هنری هستیم، همان‌طور که هفته فرهنگی پاریس را در اصفهان برگزار کردیم، می‌توانیم هفته‌های فرهنگی دیگر شهرها را نیز داشته باشیم. او با دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی خاطرنشان کرد: برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف مانند مترو، تراموا و اتوبوس همچنین صنایعی مانند هتلداری و گردشگری از سرمایه‌گذاران دعوت به همکاری می‌کنیم؛ در ابتدای کار می‌توانیم نهاد تخصصی برای توسعه شهری ایجاد کنیم و ارتباطات خواهرخواندگی را توسعه دهیم.

اصفهان و سن‌پترزبورگ مشترکات زیادی دارند

در ابتدای این نشست نماینده شهر سن‌پترزبورگ گفت: اصفهان و سن‌پترزبورگ مشترکات زیادی دارند و این دو شهر برای مدت زیادی مراکز کشورهای خود بوده‌اند؛ بنابراین می‌توانیم درزمینه‌های مختلفی با یکدیگر همکاری کنیم؛ در سن‌پترزبورگ مقادیر زیادی آب ‌داریم درصورتی‌که اصفهان دچار کمبود آب است. او ادامه داد: ایران و روسیه باهم هستند و پیروز خواهند شد، در برنامه نکوداشت روز اصفهان شرکت کردم؛ آنجا همه نظاره کردیم که چگونه مردم از شما پشتیبانی کردند. این جشن بسیار باشکوه بود و به‌خوبی متوجه سختی و مسئولیت سنگین شما در این شهر زیبا و تاریخی هستم.

به دنبال کسب آموزش صنایع‌دستی هستیم

شهردار شهر بعلبک لبنان در این نشست اظهار کرد: مشکلات شهرداری‌ها مشترک است و رابطه بین ملت‌ها و شهرداری‌های شهرهای مختلف باعث می‌شود که با کسب تجارب یکدیگر در جهت رفع‌ورجوع این مشکلات اقدام کنیم؛ باید در جهت حفظ ذخیره‌های طبیعی و محیط‌زیست شهری تلاش کرد. حسین نبیس سرمایه انسانی را لازمه پیشرفت شهر دانست و عنوان کرد: به فرهنگ، جوانان و ورزش اهمیت زیادی می‌دهیم؛ به دنبال کسب آموزش صنایع‌دستی از اصفهان و انتقال آن به جوانان خود هستیم ضمن اینکه تجربه موفقی در امضای قرارداد بین شهرداری‌ها داشته‌ایم. او افزود: باید به روستاها در کنار شهرها توجه کنیم تا از مهاجرت روستاییان به شهر کاسته شود همچنین باید به رعایت حقوق بشر در شهرها نیز تأکید کنیم.

 توسعه روابط فرهنگی و گردشگری بین شهرهای لهستان و اصفهان

کاردار لهستان که ‌به‌عنوان نماینده کشور لهستان در این جلسه حضور داشت، گفت: در زمان جنگ جهانی دوم پناهندگان لهستانی از شوروی سابق به ایران و اصفهان پناه آوردند و در محله ارامنه اصفهان از آن‌ها استقبال و میزبانی شد در لهستان هنوز این موضوع فراموش نشده است و قدردان مردم ایران و اصفهان هستیم. ووژخ اونولت افزود: حاضر به معرفی شهری از لهستان برای خواهرخواندگی با اصفهان هستیم؛ پایه روابط بین شهرهای لهستان و ایران باید فرهنگی باشد و تمرکز باید بر رشد و توسعه مبانی فرهنگی همچنین مبادله و ایجاد روابط گردشگری بین دو کشور صورت گیرد در این راستا برای توسعه روابط شهری بهتر است روابط دیپلماتیک بین کشورها افزایش یابد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد