hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مازندران| نبود صنایع تبدیلی، پاشنه آشیل باغ‌های انار بهشهر

مازندران| نبود صنایع تبدیلی، پاشنه آشیل باغ‌های انار بهشهر

کشاورزان بهشهری می‌گویند انارشان بهترین انار منطقه است و برای حرفشان هم دلیل می‌آورند؛ آن هامعتقدند نبود صنایع تبدیلی به باغات انار منطقه ضربه زده اگرنه می‌شد این انار خوش‌طعم را در جهان پرآوازه کرد. پاییز در شرق مازندران فصل یاقوت‌های سرخ و بساط‌های بی‌ریای انار روی جعبه‌های چوبی کنار جاده است، آن‌گونه که اگر مسافر مسیر ۱۵ کیلومتری نکا تا بهشهر باشید زیر تمام درختان سپیدار کنار جاده، باغدارانی را می‌بینید که انار‌های باغ خود را عرضه کردند و راضی هستند به سود ناچیز، اسکناس‌های مختصر و مسافرانی که می‌ایستند تا سهمشان را از پاییز و جاده با چشیدن طعم خوش انار‌های سرخ مازندران بگیرند.


شاه‌عباس صفوی که مادری بهشهری داشت ۴۰۰ سال قبل بهشهر را اشرف البلاد نامید شهری با جاذبه‌های تاریخی فراوان مانند کاخ صفی‌آباد، چشمه عمارت و باغ عباس‌آباد و جاذبه‌ها طبیعی مانند شبه‌جزیره میانکاله و غار‌های هوتو و کمربند، اما اشرف البلاد را سرزمین انار‌های شیرین هم می‌نامند.

صادق درستکار، باغدار بهشهری در این زمینه گفت: انار اشرف همانند انار ساوه نامش بر سر زبان‌ها نیست و دلیل آن کمبود تبلیغات و شاید شکل ظاهری انار باشد.

اناری که عموزاد از آن سخن گفت، اناری است کوچک‌تر از انار ساوه با پوسته‌ای زردرنگ و لکه‌دار که شاید زیبایی نداشته باشد، ولی دانه‌های درشت، سرخ و خوش عطروطعمی دارد که البته بازارپسندی ندارند.

خلیل حقیقی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر گفت: ۲۸ گونه انار در مازندران کشت می‌شود که ۱۶ گونه مانند لمسری، انار ملس، شیرین، کابدار، پوست سفید، انار ترش خزری و انار سیاه در بهشهر می‌روید.

او گفت: بهشهر بیش از ۱۱ هزار هکتار باغ انار دارد و حدود ۱۱ هزار تن یاقوت سرخ به ارزش ۲۲۰ میلیارد ریال از این باغ‌ها برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر در خصوص نبود صنایع تبدیلی انار در این شهرستان نیز گفت: بخشی از انار‌های تولیدشده به کارخانه‌های صنایع تبدیلی سایر استان‌ها ارسال و به کنسانتره و رب انار تبدیل می‌شود و باغداران نیز بخشی را به‌صورت سنتی به رب انار و لواشک تبدیل می‌کنند.

حقیقی پرورش ارگانیک و عاری بودن انار از سم و کود را مهم‌ترین ویژگی انار‌های این شهرستان دانست و گفت: برای معرفی انار بهشهر تاکنون ۶ جشنواره برگزار و فراورده‌های این میوه بهشتی از قبیل انار تازه، آش انار، رب انار و غذا‌های محلی در آن به نمایش گذاشته شد.

جشنواره تماشایی است اما...

فرش قرمز جشنواره یاقوت‌های سرخ ۶ سالی است در بهشهر پهن می‌شود هر بار در مکانی و این بار در غار باستانی هوتو، غاری مربوط به دوران پارینه‌سنگی که می‌گویند نیاکان ما نخستین گندم‌ها را اینجا کاشتند و کشف یک عدد انار مفرغی سه‌هزارساله در این منطقه نیز مشخص می‌کند مردم آن دوران با انار بیگانه نبودند.

هادی خنجری فرماندار بهشهر هدف از برگزاری و تکرار هرساله این جشنواره را تلاشی برای شناساندن انار منطقه و در کنار آن معرفی ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی بهشهر اعلام کرد و گفت: در جشنواره انار انواع انار‌های منطقه و محصولات فراوری‌شده از روستا‌ها به شهر آورده و در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

او افزود: علاوه بر انار، غرفه‌هایی برای عرضه بی‌واسطه صنایع‌دستی، تولیدات خانگی و سوغات با هدف معرفی آداب و سنن منطقه نیز در نظر گرفته‌شده است.

فرماندار بهشهر گفت: حضور نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت فرصتی پیش آورد تا مباحث اقتصادی مربوط به انار در این جشنواره مطرح و برای عملیاتی شدن آن راهکار ارائه شود.

او با بیان اینکه ایجاد صنایع تبدیلی انار، ضایعات این میوه را کاهش و درآمد کشاورزان را افزایش می‌دهد، گفت: مقدمات ساخت کارخانه صنایع تبدیلی انار در بهشهر با ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم‌شده است که پس از طی مراحل قانونی اجرایی می‌شود.

.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد