hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آخرین وضعیت اصفهان در خیز چهارم کرونا

آخرین وضعیت اصفهان در خیز چهارم کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به موج سنگین کرونا و نیاز به اکسیژن برای بیماران، گفت: باتوجه به تمرکز ساختارها و صنایع تولید اکسیژن در اصفهان تلاش می کنیم به صورت اخلاق مدارانه نیاز اصفهان را تامین و از استان های دیگر کشور نیز حمایت کنیم.
بهروز کلیدی در نشستی با خبرنگاران که امروز (چهارشنبه_۲۵ فروردین‌ماه) برگزار شد، برآورد تاب آوری سیستم درمانی اصفهان را تا ۳ هزار تخت بیمارستانی اعلام کرد و گفت: با تکمیل این تخت ها علاوه بر بیماران کووید، خدمات رسانی به بیماران اورژانس غیرکرونایی هم تحت تاثیر قرار می گیرد. متاسفانه فاصله زیادی تا رسیدن به این نقطه نداریم مگر اینکه شتاب تولید بیمار کاهش یابد.
وی با اشاره به شرایط کاملا بحرانی در حوزه درمان در سطح استان اصفهان، اظهار کرد: تقریبا تمام نقاط استان قرمز رنگ است و بار زیادی از بیماران سرپایی و بستری به مراکز درمانی وارد شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان با بیان اینکه از ابتدای همه گیری کرونا تاکنون بیش از ۸۶ هزار بیمار در مراکز درمانی استان بستری کرده ایم، گفت: نزدیک به ۹ هزار و ۴۰۰ مرگ طی این دوران ۱۴ ماهه در استان داشته ایم که ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها تست کووید مثبت داشته اند و بقیه احتمالا مبتلا بوده اند، اگرچه تست های آزمایشگاهی ابتلای آنها را تایید نکرده اما یافته های بالینی دیگر دال بر کووید بوده است.
وی با بیان اینکه طی دو هفته گذشته سیر غیرعادی شیوع کرونا و بیماری را در استان تجربه کردیم، افزود: بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ نفر در مراکز درمان بستری شدند که تقریبا ۲ برابر کل بستری ها در اسفندماه بود. آمار بستری ها طی یک شبانه روز در هفته آخر اسفند ۱۰۰ نفر بود، درحالی که طی ۵ روز گذشته به بالای ۴۰۰ نفر و طی روز شنبه و یکشنبه این هفته به ۴۵۰ تا ۵۰۰ بیمار جدید در شبانه روز رسید.
چند روز فاصله تا رسیدن به نقطه تاب آوری سیستم درمانی استان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره نقطه تاب آوری سیستم درمانی استان، گفت: برآورد ما تا ۳ هزار تخت بستری است و بیش از ۳ هزار تخت بستری خدمات اورژانس غیر کرونایی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. متاسفانه با این سیر صعودی بیماری، فاصله زیادی تا این نقطه نداریم و مسیری که در آن قرار داریم از ۴۰۰ بیمار در روز آخر اسفند به ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار رسیده که نشان می دهد تا رسیدن به ۳ هزار بیمار راه زیادی در پیش نداریم، مگر اینکه شتاب تولید بیمار کاهش یابد.
وی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار ایسنا درباره تاب آوری کادر درمانی استان نیز گفت: این دغدغه ای است که ماه هاست داریم، فشار شدیدی به همکاران ما در بخش های مختلف تحمیل شده و منطقی نبود در شرایطی که می شد از بیماری پیشگیری کنیم، بار دیگر با موج سنگین تولید بیماری مواجه شویم.
تحمیل ۳۰ تا ۴۰ درصد فشار بیشتر بر کادر درمان استان
کلیدری با بیان اینکه کادر درمان استان به شدت تحت فشار هستند، تصریح کرد: مجبوریم گاهی از دستورالعمل ها درخصوص نحوه مراقبت از بیماران عدول و فشار بیشتری به همکاران وارد کنیم. این روزها ۳۰ تا ۴۰ درصد فشار بیشتر به همکاران مان وارد می کنیم تا خدمت رسانی ادامه داشته باشد، حتی از نیروهای دیگر مثل همکاران بیهوشی و ماما هم خواسته ایم در بخش ها به نیروهای پرستاری کمک کنند.
وی افزود: نیروهای متخصص بیمارستان ها هم به شدت تحت فشار هستند و در شهری مثل داران با ۱۰۰ بیمار بستری دو متخصص داخلی مستقر کردیم، یعنی هر کدام روزی ۵۰ بیمار بستری باید ویزیت کنند که در این فضای سنگین ممکن است دچار اشتباهاتی شوند، ضمن اینکه اگر به هر علت از دور خدمت خارج شوند فشار سنگین تری به نیروهای دیگر وارد می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوال سوم ایسنا درباره واکسیناسیون کادر درمان استان، گفت: تمام نگاه حوزه ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی دو ماه گذشته برای پوشش حداکثری واکسیناسیون کادر درمان بوده و جزو استان های خوب در این زمینه بوده ایم که کادر درمان برخی بیمارستان های ریفرال ۸۰ تا ۱۰۰ درصد واکسینه شده و برخی بیمارستان ها نیز تا ۶۰ درصد واکسینه شده اند و طی روزهای آینده سعی می کنیم واکسیناسیون کادر درمان را به صد درصد برسانیم.
وی با بیان اینکه از ۲۹ هزار واکسن کرونا که در استان اصفهان دریافت شده که از این تعداد، عمده واکسیناسیون برای کادر درمان برنامه ریزی شد، افزود: قطعا تمام تلاشمان را می کنیم همکاران حوزه بیمارستانی و صف مقدم ارائه خدمت زیر پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.
واکسیناسیون کادر درمان پوششی در برابر موج فعلی ایجاد نمی کند
کلیدری خاطرنشان کرد: حتی اگر در این لحظه تمام کادر درمان استان را واکسینه کنیم هیچ پوششی در مقابل موج فعلی ایجاد نمی کند، چون ایمنی واکسن ۶ هفته زمان می برد که به احتمال زیاد موج را پشت سر گذاشته ایم، بنابراین به همکارانمان تاکید می کنیم کماکان حداکثر حفاظت را انجام دهند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوال چهارم خبرنگار ایسنا درباره تامین اکسیژن در مراکز درمانی استان، توضیح داد: شرایط ما در کشور به نسبت بد نیست و عمده مراکز درمانی در استان از حمایت اکسیژنی خوبی برخوردار هستند. ساختارها و صنایعی که تولید اکسیژن می کنند تمرکز بالایی در استان دارند و به همین خاطر با درخواست زیاد اکسیژن از شمال و جنوب کشور مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه نیاز به اکسیژن در کشور حداکثری است، تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که مراکز درمانی استان با کمبود اکسیژن مواجه نشوند، اما اخلاقی نیست سایر هم وطنان را محروم کنیم و اجازه ندهیم اکسیژن به آنها برسد، به همین خاطر سعی کرده ایم تعادل قابل قبولی ایجاد کنیم و به استان های دیگر کمک و حمایت از مناطق دیگر را برای آنها جذب کنیم.
رشد ۱۰ برابری تعداد بیماران در استان اصفهان
کلیدری افزود: طی این مدت تعداد بیماران سرپایی نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است، به طوری که در روزهای آخر اسفند ۲۵۰ تا ۳۰۰ بیمار سرپایی داشتیم که این عدد درحال حاضر به روزانه ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار رسیده و رشد ۱۰ برابری بیماران را نشان می دهد.
وی با تاکید براینکه در شرایط فعلی، سیستم درمانی استان فشار غیرعادی را تجربه می کند، تصریح کرد: طی چند روز گذشته شهرستان های استان نیز فشار حداکثری تجربه کردند، فشاری که یک و نیم برابر موج سنگین مهر و آبان بود. در شهرستان داران بیش از ۱۰۰ بیمار طی چند روز گذشته بستری شدند و در شهرستان های لنجان، مبارکه و فلاورجان نیز تعداد بیماران افزایش زیادی داشته است.
مرگ و میرهای واقعی موج جدید در پیش است
به گزارش ایسنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه وضعیت کنونی ما را برای خدمات رسانی قابل قبول به بیماران نگران کرده است، اظهار کرد: هنوز برای اعلام مرگ و میرهای واقعی این موج زود است و طی دو تا سه هفته آینده می توانیم میزان مرگ و میر بیماران را اعلام کنیم. تنها طی ۲ هفته گذشته ۳۳۶ بیمار در استان فوت کردند که کمتر از ۵۰ درصد آنها دارای کرونای مثبت بودند اما علائم بالینی حاکی از بیماری کووید۱۹ را داشتند.
وی رسیدن آمار فوتی های روزانه اصفهان به ۱۵ تا ۲۵ نفر را بسیار نگران کننده دانست و گفت: در این شرایط تمهیداتی در حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اندیشیده شد و تلاش کردیم مراکز سرپایی در استان به نوعی هماهنگ تر و آموزش دیده تر برای ارائه خدمات شکل گیرند. همچنین در مرکز استان بیش از ۱۵۰‌ کلینیک شبانه روزی در کنار ۲۸ کلینیک تامین اجتماعی مشغول ارائه خدمت به بیماران تنفسی هستند.
کلیدری به فعال شدن ۵۰ مرکز مراقبت در منزل اشاره و تاکید کرد: باوجود همه این تمهیدات موج بسیار سنگینی در پیش است و هر روز بر تعداد بیماران بستری افزوده می شود. ۱۲ روز قبل تصمیم سختی گرفتیم و بیمارستان الزهرا(س) را وارد چرخه خدمت رسانی به بیماران کووید کردیم.
اختصاص تمام ظرفیت های درمانی استان به بیماران کووید
وی از بستری نزدیک به ۵۵۰ بیمار کووید در بیمارستان الزهرا(س) خبر داد و گفت: برای اینکه بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیت های درمانی استان داشته باشیم از مجموعه های مختلف در استان درخواست کمک کردیم. در این راستا دستورالعمل استانی صادر شد و با هماهنگی نهادهای مختلف و شورای تأمین استان تقریبا تمام ظرفیت های درمانی را به خدمت رسانی به بیماران کووید اختصاص داده ایم تا بیماری پشت صف بستری قرار نگیرد.
تعویق خدمات غیراورژانسی در بیمارستان ها
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تمام بیمارستان ها براساس یک نقشه مشخص موظف اند تلاش کنند هیچ بیماری در صف انتظار قرار نگیرد، افزود: خدمات درمانی که به هر شکلی در استان می توان به تعویق انداخت ممنوع شده و بیمارستان ها مجاز هستند تنها خدمات اورژانسی که به حیات بیمار گره خورده انجام دهند که اگر انجام نشود به بیمار آسیب جدی می رسد، اما بقیه خدمات به تعویق افتاده تا ظرفیت ها در حوزه بیمارستانی حفظ شود.
وی همچنین با اعلام اینکه از روز پنجشنبه هفته گذشته به همه بیمارستان های استان ابلاغ کردیم در شهرستان ها یک کلینیک حاد تنفسی دایر کنند، گفت: در شهر اصفهان ۷ مرکز باید کلینیک حاد تنفسی داشته باشند که خوشبختانه راه اندازی شده است.
کلیدری ادامه داد: این مجوز را به بیمارستان های استان دادیم که بیمارانی که در بیمارستان ها بستری و شرایط نسبتا با ثباتی دارند، از تخت های بستری خارج شوند و در چارچوب بستری موقت، ادامه درمان خود را در کلینیک های حاد تنفسی سپری کنند. با این اقدام، طی ۳ روز گذشته تعداد ترخیص بیماران را نسبت به بستری ها افزایش داده ایم تا تعادلی بین ورودی و خروجی بیمارستان ها ایجاد کنیم، در عین حال که با رصد شرایط و آمارها در روزهای آینده تصمیم می گیریم شرایط را به چه صورت هدایت کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد با محدودیت هایی که مردم قائل می شوند بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم. همه منتقدیم این دستورالعمل‌ها با قوت و جدیت اعمال نشده و ترددها بین شهرها ادامه دارد. حتی مشاغل گروه یک باید از ساعت ۹ و نیم شب به بعد کاملا تعطیل و بر ترددها به خصوص بین استانی نظارت بیشتری شود تا بیمار کمتری در استان داشته باشیم.
پذیرش روازنه ۸۰ تا ۱۰۰ بیمار تصادفی در بیمارستان ها
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تعداد تخت های بستری در بیمارستان های استان را نزدیک به ۷ هزار و ۸۰۰ تخت بستری اعلام و خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد این ظرفیت به خاطر فاصله گذاری از دسترس خارج می شود، به علت اینکه مجبوریم طبق استانداردها فواصلی رعایت کنیم که در شرایط عادی رعایت نمی کردیم. آنچه طی دو هفته گذشته برای ما دغدغه ایجاد کرد این بود که تردیدهایی که در سطح استان انجام می شد علاوه براینکه منجر به تولید بیمار می شد، منجر به حوادث بیشتری می شد. طی ۹ روز اورژانس اصفهان بیش از هزار ماموریت داشت و روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ بیمار تصادفی در شرایطی داشتیم که همه ظرفیت های بیمارستانی به خاطر کرونا محدود شده است. براین اساس از شورای تامین استان خواستار اعمال محدودیت جدی در ترددهای بین شهری شدیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیمارستان الزهرا(س) کاملا درگیر کرونا شده، تعداد بیماران غیر کرونایی در این بیمارستان را ۱۰ تا ۱۵ نفر اعلام کرد و افزود: این درحالی است که ۱۰ روز پیش بیش از ۳۰۰ بیمار غیر کرونایی در این بیمارستان داشتیم. اینکه سیستم از جهت پذیرش بیماران غیر کرونایی منقبض و از جهت پذیرش بیماران کرونایی منبسط شود کار سختی است.
۲۰۰ تخت جدید بیمارستان الزهرا(س) برای ۴ روز کافی است
کلیدری ادامه داد: درحال تکمیل ظرفیت پشتیبانی بیمارستان الزهرا(س) تا ۷۵۰ تخت برای بستری بیماران هستیم، یعنی حدود ۲۰۰ بیمار دیگر می توانیم در این بیمارستان بستری کنیم، اما با این سیر بیماری، ۲۰۰ تخت کفاف ۴ روز را می دهد، چراکه روزانه ۵۰ بیمار به بیمارستان الزهرا(س) اضافه می شود که یکی از ظرفیت های عمده ماست.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت بیمارستان غرضی تامین اجتماعی کاملا در اختیار بیماران کووید قرار گرفته است، گفت: قسمتی از بیمارستان شریعتی نیز به بیماران کووید اختصاص داده شده و بقیه ظرفیت در قسمت جنوبی شهر به عنوان سانتر اورژانس غیر کرونایی باقی مانده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: ۱۰۰ تخت بیمارستان خورشید برای بیماران کووید و بقیه ظرفیت برای اورژانس هایی درنظر گرفته شده که باید در این‌ مرکز بستری شوند. بیمارستان کاشانی را برای بیماران تصادفی حفظ کرده ایم که متاسفانه بیش از ۹۵ درصد ظرفیت این بیمارستان اشغال‌ است. همچنین بیمارستان امین را برای خدمات اورژانسی غیر کرونا و قسمتی از جراحی ها برای بیماران اورژانسی در شمال شهر حفظ کرده ایم. بیمارستان های تک تخصصی مثل بیمارستان قلب چمران را برای بیماران خاص و بخشی برای بیماران خاص کرونایی درنظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه ناچار شدیم بخشی از بیماران بیمارستان فارابی را به مدرس منتقل می کنیم تا ۱۰۰ تخت برای بیماران کرونایی خالی کنیم، چون ظرفیت های بیمارستانی محدود شده و مجبور شدیم از همه ظرفیت ها برای بیماران کرونا استفاده کنیم. بیمارستان های خصوصی و خیریه هم به نسبت ظرفیت های مختلفی در اختیار بیماران کووید و غیر کووید اورژانسی قرار داده اند.
کلیدری با بیان اینکه در شهرستان های استان هیچ بیمارستان آزادی نداریم و همه ظرفیت های بیمارستانی تکمیل شده، گفت: در شهرستان های دو بیمارستانی مثل خمینی شهر و فلاورجان، هم پوشانی می شود، ولی در برخی شهرستان ها مثل داران به خاطر تکمیل ظرفیت تنها بیمارستان شهرستان مجبور شدیم مسیرهای غیر معمول در پیش بگیریم و بیماران را به شهرستان فریدونشهر منتقل کنیم.
وی تاکید کرد: مردم بدانند چه شرایط سختی در حوزه درمان در استان حاکم شده و اگر همکاری نکنند حتما با روزهای سخت تری مواجه می شویم که ممکن است هم بیمار کووید و هم غیر کووید اورژانسی در صف انتظار قرار گیرند.
به گفته کلیدری، نقاهتگاه بیماران کووید در اصفهان تجربه خوبی نبود چون نیروی انسانی نیاز داشت و از سوی دیگر بیماران تمایلی برای ماندن در اقامتگاه نداشتند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عمده ترین دغدغه کنونی در استان را تخت های بیمارستانی دانست و گفت: به شدت نیازمند اضافه شدن تخت هستیم که در این زمینه خیران نیز حمایت های خوبی کرده اند. در حال حاضر بیمارستان صحرایی اصفهان فعال شده و اگر نیاز باشد ظرفیت های بستری جدیدی را اضافه خواهیم کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد