hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > فارس| تخریب جنگل‌ها، هرروز بیشتر از دیروز

فارس| تخریب جنگل‌ها، هرروز بیشتر از دیروز

جشنواره درخت جنگلی بنه یا پسته وحشی، با حضور مسئولان کشوری و استانی در منطقه مادر سلیمان شهرستان پاسارگاد، برگزار شد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس توسعه و ترویج فرهنگ حفاظت از اراضی جنگلی و مرتعی و ترغیب مردم به پاسداشت طبیعت و حفاظت از این عرصه‌ها را از مهم‌ترین اهداف برپایی جشنواره درخت جنگلی بنه، عنوان کرد.

مهرزاد بوستانی گفت: شناسایی ظرفیت‌های شهرستان پاسارگاد به گردشگران و سرمایه‌گذاران و گسترش اخلاق زیست‌محیطی در جامعه و همچنین معرفی محصولات و فرآورده‌های درختان بنه و ارزش‌های ناشناخته آن از دیگر اهداف برپایی این جشنواره است.

بوستانی با بیان اینکه شهرستان پاسارگاد با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و باستانی و نیز شرایط اقلیمی خاص خود می‌تواند به یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان فارس و حتی کشور تبدیل شود، گفت: محصول بنه موجود در عرصه‌های طبیعی این شهرستان علاوه بر دارا بودن خاصیت دارویی، قابلیت تجاری شدن و صادرات را داشته و می‌تواند سبب رونق اقتصادی شود.

او با اشاره به کاهش حجم و تعداد آتش‌سوزی در شهرستان پاسارگاد طی ماه‌های گذشته از سال 97، این مهم را حاصل تلاش ارزشمند کارکنان منابع طبیعی، محیط‌زیست و دیگر دوایر و همکاری مطلوب مردم منطقه دانست.

بوستانی با بیان اینکه حوادث آتش‌سوزی سال‌های گذشته صدمات زیادی به جنگل‌های پاسارگاد وارد کرده بود، به نقش مردم در کنترل و مهار آتش‌سوزی و بذرکاری و احیای جنگل در این منطقه اشاره و بر تداوم آن تأکید کرد.

مدیرکل منابع طبیعی فارس با اشاره به معرفی گونه‌های ژنتیکی شاخص و مهم استان در قالب جشنواره‌های مختلف طی چند سال اخیر، گفت: با برپایی جشنواره‌هایی نظیر کُنار در شهرستان فراشبند»، گل نرگس در شهرستان کازرون و بلوط در نورآباد ممسنی و گل محمدی در شهرستان داراب، زمینه معرفی داشته‌های فارس در زمینه‌ گیاهان دارویی و تزئینی و ... را فراهم کرده است.

پوشش گیاهی هرسال کمتر از سال قبل می‌شود

فریبرز غیبی رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز با اشاره به تخریب روزافزون جنگل‌های کشور و کاهش سطح اراضی جنگلی گفت: متأسفانه میزان تخریب اراضی جنگلی هرسال در حال افزایش است. غیبی اضافه کرد: متأسفانه مقدار پوشش گیاهی در کشور هرسال کمتر از سال قبل می‌شود؛ عواملی مانند ریز گردها، آفات و امراض درختان جنگلی، قاچاق چوب، برداشت‌ بی‌رویه، خشکسالی و از همه مهم‌تر پروژه‌های عمران و آبادی زمینه کاهش پوشش جنگل‌های بلوط زاگرس را رقم‌زده است. او خاطرنشان کرد: متأسفانه با از بین رفتن اراضی جنگلی تعادل عوامل زیستی در بیشتر نقاط برهم‌خورده که این مسئله تهدیدی جدی برای جنگل‌ها محسوب می‌شود. غیبی با اشاره به اختصاص اعتبار لازم برای اجرایی کردن عملیات بیولوژیکی در جنگل‌های کشور افزود: امسال اعتباری بالغ‌بر 200 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای عملیات سازه‌ای و بیولوژیک آبخیزداری و از این مبلغ حدود 67 میلیارد تومان برای اجرای عملیات اجرایی پروژه‌های حفاظت از جنگل‌ها و جنگل‌کاری در 25 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی در نظر گرفته‌شده است. مدیرکل جنگل‌های خارج از شمال در ادامه با تأکید بر استفاده از گونه‌های بومی در افزایش پوشش گیاهی و توسعه جنگل گفت: اولویت سازمان جنگل‌ها و سیاست‌های این سازمان در پروژه‌های جنگل‌کاری استفاده از گونه‌های بومی و مقاوم به خشکی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد