hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گلستان با ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی محروم از بندرتجاری/بندر جدید در استان ایجاد می‌شود؟

گلستان با ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی محروم از بندرتجاری/بندر جدید در استان ایجاد می‌شود؟

۳۰ سال است که بنادر استان لایروبی نشدند و مسئولان می‌گویند بنادر " گز و ترکمن" کارایی تجاری خود را از دست داده‌اند. بندر خواجه نفس هم بعد از گذشت حدود ۱۵ سال فقط روی کاغذ وجود دارد و در این شرایط برخی‌ها به دنبال احداث بندر جدید هستند.

گلستان از معدود استان‌هایی است که به رغم داشتن ظرفیت دریا و ساحل، بهره چندانی از آن نبرده است. نه فقط در زمینه تجارت بلکه حتی در بخش گردشگری و آبزی پروری نیز سرمایه گذاری چندانی در این مناطق نشده است.

استان گلستان دارای دو بندر " گز و ترکمن" است که سال‌هاست به واسطه واگذاری‌های بی سرانجام، بلاتکلیف مانده است. یک بندر خصوصی تجاری هم در ساحل خواجه نفس از اواسط دهه 80 شروع شده که نامش فقط روی کاغذ وجود دارد.

حالا هم چند سالی است ک زمزمه‌های ایجاد بندر تجاری جدید در سواحل گمیشان مطرح می‌شود و چندی قبل بود که استاندار گلستان در گفت‌وگویی اختصاصی با تسنیم خبر از موافقت هیئت دولت برای احداث بندر چوب در گمیشان داد.

عبدالجلال ایری، نماینده مردم کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تصور اغلب افراد و حتی برخی کارشناسان این است که بنادر ترکمن و گز کارایی خود را از دست داده‌اند و علت آن را هم حجم بالای رسوب گذاری در این منطقه از ساحل خزر می‌دانند. اولا این تصور اشتباه است و دوم اینکه وضعیت در سواحل دیگر از جمله بندر امیرآباد به مراتب بدتر از سواحل گلستان است.

وی ادامه داد: تفاوت این است که در سایر بنادر در استان‌های همجوار یک دستگاه لایروب به صورت شبانه روزی در حال کار است اما بنادر استان گلستان سه دهه است که لایروبی نشده‌اند.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی افزود: بی توجهی به این ظرفیت و عدم لایروبی سواحل و کانال‌هایی مانند آشوراده سبب بروز مشکلات زیست محیطی و خشکی خلیج گرگان شده است.

وی گفت: با لایروبی این کانال‌ها بخشی از مشکلات سواحل استان و البته خلیج گرگان برطرف و این منطقه احیا می‌شود.

ایری با اشاره به موضوعاتی که درباره ساخت بندر جدید در سواحل استان مطرح شده است، اظهار داشت: ما هم از هر اقدامی که منجر به توسعه استان شود حمایت می‌کنیم. بندری که گفته می‌شود قرار است در گمیشان ساخته شود برای واردات چوب در نظر گرفته شده و در برآورد اولیه نیاز به یکهزار و 600 میلیارد تومان اعتبار دارد.

وی توضیح داد: با این حجم از اعتبارات سخت به نظر می‌رسد که چنین پروژه‌ای بخواهد به سرانجام برسد. این در حالی است که با اختصاص 300 میلیارد تومان می‌توان سواحل استان را لایروبی کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بندر ترکمن برای پهلوگیری کشتی‌های 5 هزار تنی احداث شده و با انجام لایروبی این امکان فراهم خواهد شد و می‌توانیم تجارت دریایی را رونق دهیم.

وی گفت: علاوه براین با لایروبی بنادر استان امکان استفاده از کشتی‌های تفریحی و توسعه گردشگری هم فراهم خواهد شد.

ایری خاطرنشان کرد: ثروت عظیمی در استان زیر گل و لای مدفون شده است در حالیکه بهترین ظرفیت را برای توسعه اقتصادی داریم اما از آن بهره برداری نمی‌کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد