hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > هرچه قانون بگوید

هرچه قانون بگوید

چالش رفتن یا ماندن رئیس فدراسیون فوتبال با انتشار عجیب یک گفت‌وگوی ممنوع‌الپخش با دبیر کل فیفا پیچیده‌تر شد.

یکشنبه شب قاضی‌زاده‌هاشمی یکی از نمایندگان طراح اصلی قانون منع به کارگیری بازنشستگان با منتشر کردن بخش‌هایی از فیلم پخش نشده مصاحبه فردوسی‌پور با اینفانتینو رئیس فیفا در اینستاگرامش نوشت: «مافیای فوتبال برای حفظ پست دست به چنین مصاحبه سفارشی زده است.» در شرایطی که این گفت‌وگو با برچسب غیرقابل پخش هفته گذشته مجوز انتشار از برنامه نود را نگرفته بود، سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده فریمان و سرخس در مجلس و عضو شورای نظارت بر صداوسیما آن را منتشر کرد تا به سرعت بین علاقه‌مندان به فوتبال دست به‌دست شود. قاضی‌زاده در توضیح این ویدئو در اینستاگرامش نوشت: «مافیای فوتبال برای حفظ پست دست به چنین مصاحبه سفارشی با عادل فردوسی‌پور می‌زند و اینگونه قانون کشورشان را مورد تعرض قرار می‌دهند. از وزیر ورزش انتظار می‌رود تبیین کند که براساس قوانین بین‌الملل تمامی قوانین داخلی کشورها محترمند کمااینکه قوانین زیادی اینگونه‌اند. نمایندگان مجلس آمادگی مذاکره با مقامات فیفا جهت حل مشکل را دارند زیرا آقای تاج نشان داد ایشان راه‌حل مشکل نیست بلکه خود، جزئی از مشکل است.» در بخش‌هایی از گفت‌و‌‌گو با عادل فردوسی‌پور اینفانتینو تاکید کرده که دخالت احتمالی دولت و مجلس در برکناری مدیران فدراسیون باعث تعلیق فوتبال ایران خواهد شد. پست اینستاگرامی قاضی‌زاده خیلی زود با واکنش رئیس فدراسیون فوتبال مواجه شد. مهدی تاج روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت:« همانطور که بارها مطرح کردم، در این مدت هیچ درخواستی برای ماندن نداشتیم. اکنون هم نمی‌خواهم به اظهارات نادرست و غرض‌ورزانه برخی افراد جواب بدهم، چون قابل اعتنا نیستند.»
رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: «تلاش هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال این بود که مبادی قانونگذاری را با اساسنامه فدراسیون فوتبال و الزامات آشنا کند. مبنای این کار هم لابی کردن نیست. اینکه بالاخره فوتبال دولتی است یا خصوصی و چه شرایطی را باید درنظر بگیریم. مساله مهم این است که موضوع درباره شخصِ تاج نیست، بلکه حفاظت از کیان ورزش، فوتبال و رعایت الزامات است.»
وی با بیان اینکه «برای عده‌ای که حرف زیادی می‌زنند، تأسف می‌خورم»، ادامه داد: «ما حتی پاسخ دبیرکل فیفا را هم ندادیم، چون فکر کردیم مشکلی پیش می‌آید. هیچ نامه‌نگاری‌ای با فیفا و AFC نداشتیم، چون این مسائل باید در ایران و در داخل خودمان حل شود. حتی جواب سؤالات فیفا را هم ندادیم.» رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتشار فیلم مصاحبه عادل فردوسی‌پور با جیانی اینفانتینو درخصوص بحث بازنشسته‌های فدراسیون فوتبال، گفت: فیلم مصاحبه با اینفانتینو در اختیار خیلی‌ها بود و ما فیلم را منتشر نکردیم.»
تاج در پاسخ به این سؤال که آیا قبلاً با فیفا در این زمینه نامه‌نگاری کرده بودید یا نه، اظهار داشت: «فیفا تمام مسائل فوتبال را رصد می‌کند. به‌عنوان مثال داماش گیلان اعلام کردیم منحل شده است، اما داماش گیلانیان با ماشین‌سازی بازی کرد که پس از آن فیفا به ما نامه زده بود. یک‌بار هم درباره عربستان از ما سؤال کردند. رئیس فیفا هیچ جلسه‌ای نداشت و فقط از ما سؤال کرد که موضوع چیست. ما گفتیم داریم در داخل موضوع را مدیریت می‌کنیم. شیخ سلمان با وزیر جلسه داشت و اگر وزیر صلاح دانست،
توضیح می‌دهد.» رئیس فدراسیون فوتبال تأکید کرد: «هیچ اصراری برای ماندن و دور زدن قانون نداریم. تا جایی که قانون اجازه دهد می‌مانیم. اگر قانون اجازه ندهد، کاری نخواهیم کرد. ما تاکنون با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در فدراسیون مانده‌ایم.»

قانون منع به کارگیری بازنشستگان در همه جا کشمکش‌های کوچک و بزرگی را برای اجرا داشته اما بزرگ‌ترین چالش در فدراسیون فوتبال برای اجرای این قانون به راه افتاده است. به‌خصوص که حالا پای عالی‌ترین نهاد جهانی مرتبط با فوتبال هم به این ماجرا باز شده و اتفاقات فوتبال ایران به دقت زیر ذره‌بین فیفاست. به واقع شاید این پیچیده‌ترین وضعیتی است که مدیریت فوتبال ما تجربه کرده. شاید حتی پیچیده‌تر از برکناری چالش‌برانگیز محمد دادکان که فوتبال ایران را در سال 2006تا مرز تعلیق برد. قانون مصوب مجلس برای همه نهادهای دولتی لازم‌الاجراست اما فدراسیون فوتبال که بعد از همان روزگار تعلیق ملزم به اصلاح اساسنامه شد و مطابق آن اصلاحات حالا یک نهاد غیردولتی به‌حساب می‌آید هم باید از این الزام تبعیت کند؟ مکاتبات و جلسات متعدد با مجلس ادامه داشت که به نتیجه‌ای نرسید. سرانجام اما در خروجی یک جلسه سه جانبه میان فدراسیون، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، ماده 60 اساسنامه خدمات مدیریت کشوری راه را برای ماندن مهدی تاج بر مسند قدرت باز کرد. طبق این ماده افرادی که زودتر از موعد مقرر بازنشسته شده‌اند می‌توانند تنها یک‌بار درخواست بازگشت به‌کار را بدهند تا ۳۰ سال خدمت دولتی آنها پر شده و رسما بازنشسته شوند.
ظاهرا در این ماجرا وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تلاش کرده‌اند تا با حداقل خسارت از این چالش عبور کنند و ماجرا بیش از این دامن دولت را نگیرد. در بازی دوستانه تیم ملی ایران تاج و سلطانی‌فر در کنار هم در جایگاه بازی را تماشا کردند و دقایق زیادی گفت‌وگو بین‌شان در جریان بود.
مسئله اینجاست که شنیده می‌شود وزارت ورزش با تاج توافق کرده که از ماندن او در ریاست فدراسیون حمایت کند و در مقابل رئیس فدراسیون ماجرای دبیرکل و اعضای بازنشسته هیأت رئیسه فدراسیون را به طریقی حل و فصل کند. علاوه بر رئیس فدراسیون محمدرضا ساکت، علی کفاشیان، محمود اسلامیان و فریدون اصفهانیان همگی بازنشسته هستند و برکناری دسته‌جمعی آنها هم برای فوتبال ایران هزینه‌زا خواهد بود. مطابق اساسنامه فدراسیون استعفای اعضای هیأت رئیسه باید در جلسه مجمع فوق‌العاده برررسی شود. در عین حال باید 21روز قبل از تشکیل جلسه، تقاضای مجمع فوق‌العاده مطرح می‌شده که علی‌القاعده این فرصت با توجه به زمان باقیمانده  تا مهلت قانونی 15آذر برای کناره‌گیری بازنشسته‌ها از مناصب دولتی از دست رفته و حالا شرایط پیچیده‌تر از قبل شده است. آنطور که نمایندگان مجلس می‌گویند تاج و همراهان با اهرم فشار فیفا و برنامه‌ریزی‌های هماهنگ شده ازجمله مصاحبه فردوسی‌پور با اینفانتینو تلاش می‌کنند نمایندگان مجلس را وادار کنند در مقابل اجرای قانون کوتاه بیایند. حتی گفته می‌شود که سفر ناگهانی دبیر کل فیفا به ایران برای تماشای بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا هم بی‌ارتباط با همین ماجراها نبوده است. در عین حال خطر تعلیق آنطور که اینفانتینو در این گفت‌وگوی جنجالی هشدار داده قطعی است و بی‌شک لجاجت مدیران و تصمیم‌سازان اگر ادامه یابد فوتبال ایران در آستانه جام ملت‌های آسیا دچار یک بحران خطرناک خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد