hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > گشایش کانال تجاری ایران و اروپا

گشایش کانال تجاری ایران و اروپا

مسئولان اتحادیه اروپا در همایش مشترک توسعه همکاری کشاورزی و تجارت مواد غذایی بر توسعه همکاری‌های خود با ایران به‌رغم تحریم‌های آمریکا تأکید کردند.
برپایی همایش مشترک توسعه همکاری‌ کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی-کشاورزی بین ایران و اتحادیه اروپا که در ادامه توافقنامه سال گذشته کمیسیونر کشاورزی این اتحادیه و وزیر جهادکشاورزی ایران صورت گرفته، فرصتی برای بررسی راهکارهای توسعه و بهبود مناسبات کشاورزی و تجاری طرفین در شرایط جدید اقتصادی ایران فراهم کرده و به منزله نه بزرگ این اتحادیه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا محسوب می‌شود. در این همایش که از دیروز آغاز شده و امروز با برپایی پنل‌های تخصصی به‌کار خود پایان می‌دهد، 50نفر از فعالان و مسئولان تجاری و اقتصادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و 250نفر از مسئولان و کارشناسان وزارتخانه‌های کشاورزی، بهداشت، صنعت و نمایندگان تشکل‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی و تجاری ایران حضور دارند.

از قزل‌آلا تا اسب

در این همایش استفان شولتس، سفیر اتریش در تهران سفر ۴۰شرکت و سازمان و ۲۰نماینده اروپایی به ایران را بیانگر خواست این اتحادیه برای تعمیق روابط دوجانبه قلمداد کرد و گفت: کمیسیون اروپا تصمیم گرفته با انجام اقدامات بزرگی در زمینه استانداردهای ایمنی غذا، ژنتیک و شرایط بهداشتی با ایران مشارکت و همکاری متعادل داشته و راهبرد بهتری میان ایران و اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی ایجاد شود. همچنین در زمینه تضمین سلامت محصولات غذایی نیز قدم‌های مناسبی برای همکاری با ایران برداشته شده که نتایج آن به‌زودی رویت می‌شود. مدیرکل روابط بین‌الملل کشاورزی اتحادیه اروپا نیز با تأکید بر اینکه تحریم‌های یکجانبه آمریکا تأثیری در روابط ایران با اتحادیه اروپایی ندارد، اعلام کرد: با توجه به تنوع اقلیمی، ایران از پتانسیل بالایی برای تولید محصولات کشاورزی برخوردار است، از این‌رو اتحادیه اروپا به ایران کمک می‌کند تا با کمترین منابع بیشترین تولید را داشته باشد. به گفته جان کلارک، هم‌اکنون می‌توانیم محصولات ارگانیک همچون پسته، کشمش و ماهی قزل‌آلا را از ایران به اروپا وارد کنیم. همچنین مجوز صادرات اسب ایرانی به اروپا صادر شده و با تحریم بانک کشاورزی ایران اقداماتی را ترتیب داده‌ایم تا با دورزدن تحریم‌ها از طریق یک بانک خصوصی بتوانیم به همکاری خود ادامه دهیم. به گفته او با توجه به کیفیت بالا و بدون آنتی‌بیوتیک بودن گوشت بره و گوسفند اروپایی امکان صادرات آن به ایران وجود دارد. محصولات اروپایی استانداردهای بالایی دارند و درصورتی‌که ایران قصد صادرات به این اتحادیه را دارد باید آنها را رعایت کند.

از میوه تا مرغ

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ایران در 3قلم کالای ذرت، سویا و روغن خام وارد‌کننده بزرگی است که می‌توانیم این محصولات را از اتحادیه اروپا وارد کنیم، تأکید کرد، ایران در زمینه تولید میوه و سبزی مازاد تولید دارد و با توجه به ظرفیت تولید مرغ، تخم‌مرغ و فرآورده‌های غذایی به‌ویژه مواد لبنی می‌توانیم مازاد تولید را به اروپا صادر کنیم. به گفته علی‌اکبر مهرفرد، ایران و اروپا می‌توانند در موضوعات بهداشتی، استانداردها، آلاینده‌ها، باقیمانده سموم و ردیابی محصولات کشاورزی به توافقات جدیدی برسند. در زمینه تولید با فناوری‌های پیشرفته (های‌تک) بذر، سم و ماشین‌آلات کشاورزی، مکمل‌ها، تثبیت‌کننده‌ها (استابلایزر) و افزودنی‌ها در خوراک نیاز به توسعه داریم و تحریم مشکلاتی برای تولید و واردات ما در این خصوص ایجاد کرده است. همچنین درصورت توسعه همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا، تولید محصولات دام، طیور، میوه، سبزی و شیلات در 10سال آینده تا 2برابر افزایش می‌یابد.

معاون بازرگانی و صنایع وزیر جهادکشاورزی حجم تجارت سالانه کشاورزی بین ایران و اروپا را بین 2.5‌تا‌3میلیارد دلار در سال برشمرد و تأکید کرد که ایران خواهان توسعه روابط تجاری در بخش کشاورزی با اتحادیه اروپاست. همچنین در تلاشیم در زمینه گل و گیاه زینتی مانند فلورای هلند با اتحادیه اروپا روابط تجاری برقرارکنیم تا به یک بازار مناسب محلی و منطقه‌ای در جهان برسیم. در این همایش احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مجلس آماده رفع موانع تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران است، تأکید کرد: در تنوع تولید انواع گیاهان دارویی را در مقیاس‌های بسیار بزرگ داریم و در تولید خرما ایران مقام دوم جهان را دارد که به‌راحتی می‌توانیم نیاز اروپا را تامین کنیم.



شرط‌های توسعه همکاری بازار کشاورزی با اروپا



همایش مشترک دو روزه توسعه همکاری‌های کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپایی، امروز به پایان می‌رسد. کارشناسان این همایش را نشانه عزم اروپا برای توسعه همکاری با ایران قلمداد می‌کنند. با کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن صنایع غذایی ایران در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا، اهمیت همایش مشترک اخیر توسعه همکاری‌های کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی اتحادیه اروپا و ایران چیست؟

 سال گذشته با حضور آقای هوگان کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپایی و محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی کشورمان توافقنامه‌ای برای توسعه روابط کشاورزی و مبادلات تجاری این بخش امضا شد. همایش دو روزه امسال نیز با هدف اجرایی شدن این موافقتنامه برپا شده است. در این همایش که 20نفر از مسئولان اتحادیه اروپا و 60 کارشناس از همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا حضور دارند، سازوکارهای ادامه همکاری‌های مشترک دنبال می‌شود. اگرچه در این همایش قوانین رگولاتوری تولید نیز به اشتراک گذاشته می‌شود اما محور اساسی آن به سمت توسعه مبادلات تجاری طرفین در بخش کشاورزی است.

به‌نظر شما این همایش تا چه حد قادر به رفع برخی ممنوعیت‌های صادرات محصولات بخش کشاورزی به اتحادیه اروپا خواهد بود؟

این موضوع یکی از اهداف اصلی همایش است. معرفی شیوه‌ها و تهیه پیش‌فهرست‌های مجاز برای صادرات این محصولات به اتحادیه اروپا و هماهنگی لازم برای روش‌های شناسایی و قابلیت ردیابی محصولات تجاری دنبال می‌شود تا این قوانین بین ایران و اتحادیه اروپایی به اشتراک گذاشته شود تا در نهایت کالاهایی که از ایران به این اتحادیه صادر می‌شود، از نظر استانداردها مورد تأیید قرار گیرد.

این مذاکرات تسهیل صادرات چه محصولاتی را به اتحادیه اروپا دنبال می‌کند؟

تسهیل صادرات و بهبود روابط تجاری برای همه محصولات کشاورزی اعم از محصولات باغی، زراعی، نباتات و سبزیجات را دنبال می‌کند. در نشست سال گذشته طرفین در مورد عوارض صادرات ماهیان قزل‌آلا به اتحادیه اروپایی موافقت کردند و مجوز آن صادر شد و در ادامه نشست قبلی، امسال مذاکره برای توافق در مورد عوارض و استانداردها برای صدور مجوز صادرات محصولات مختلف کشاورزی و دامی از قبیل گوشت شترمرغ، اسب‌های مسابقه و مقررات‌زدایی و تسهیل صادرات پسته، کشمش، زعفران و محصولات ارگانیک در همایش مشترک ایران و اتحادیه اروپایی مورد بررسی قرار گرفت.

تأثیر این همایش بر توسعه روابط تجاری با اتحادیه اروپایی چگونه خواهد بود؟

حجم کنونی مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا 2تا 2.5میلیارد دلار برآورد می‌شود. حضور هیأتی از بخش کشاورزی اتحادیه اروپایی در ایران نشان می‌دهد کشورهای اروپایی تمایل دارند تا تعاملات تجاری خود را با ایران ادامه دهند. این مهم‌ترین پیام همایش مذکور است. این کشورهای اروپایی به ایران آمده‌اند تا قوانین رگولاتوری خود را با قوانین ایران منطبق کنند که نشانه علاقه‌مندی این اتحادیه به توسعه صادرات و واردات کالا به ایران به‌خصوص در بخش کشاورزی است.

به‌طور مشخص در همایش مذکور طرف ایرانی رفع چه موانعی برای توسعه همکاری کشاورزی و صنایع غذایی را دنبال می‌کند؟

در پنل دوم این همایش که امروز(سه‌شنبه) برگزار می‌شود طرف ایرانی تلاش خواهد کرد تا زیرساخت‌های لازم برای اینکه سطح روابط دوجانبه حداقل در حد کنونی باقی بماند را دنبال کند. مشکلاتی از قبیل تسهیل نقل‌وانتقال پول و تراکنش‌های بانکی و تعیین بانکی توسط اتحادیه اروپایی که بتواند برای نقل‌وانتقال پول تامین مواد غذایی ایمن باشد. همانطور مشکلاتی که در بخش حمل‌ونقل دریایی به‌رغم قوانین و کنوانسیون‌های موجود برای تحریم نشدن این بخش ایجاد شده، می‌توانیم با اتحادیه اروپایی به توافق برسیم تا خطوط کشتیرانی مشخصی بتواند برای صادرات و واردات مواد غذایی از بنادر ایران اقدام کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد