hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ایلام| خلاء وجود صنایع جانبی در کنار معادن استان

ایلام| خلاء وجود صنایع جانبی در کنار معادن استان

بیتومین، سنگ گچ، سنگ‌آهک، لاشه و مالون، آلوویوم آهکی، شیل و مارن، کلسیت، سیلیس، شن، ماسه، مرمریت و نمک مواد معدنی استان ایلام هستند که دراین‌بین بیتومین جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد. درحالی‌که استان ایلام از قطب‌های اصلی تولید بیتومین در کشور است و بزرگ‌ترین معادن خاورمیانه به ارزش یک هزار میلیارد تومان در استان ایلام در شهرستان ایوان قرار دارد اما عدم وجود صنایع جانبی در کنار معادن استان باعث خام فروشی این ماده معدنی شده است. بیتومین گوهری گران‌بها و باارزش در دل رشته‌کوه‌های زاگرس که به قیر طبیعی نیز معروف است دارای ۱۶۰ مورداستفاده از صنایع چسب، ایزوگام، پودر جوهر چاپگر رایانه، رنگ، لاستیک‌سازی و دیگر موارد صنایع شیمیایی است.

ظرفیتی که منجر به اشتغال نمی‌شود

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام اظهار داشت: این ماده به نام بیدسوتای در بازارهای بین‌المللی شناخته می‌شود که به آن اصطلاحا قیر طبیعی یا آسفالت، قیر معدنی، بیتومین گفته می‌شود. محمد سلیمان بیگی افزود: بیش از ۱۶۰ استفاده صنعتی از این ماده گزارش‌شده است که در صنایع چسب، رنگ، لاستیک‌سازی، آسفالت و در قیرهای پالایشگاهی و در ایزوگام استفاده می‌شود. او ادامه داد: در آمریکا، کانادا، روسیه، استرالیا، عراق و ایران منابع عظیمی از قیر طبیعی وجود دارد. او با اشاره به اینکه این ماده معدنی می‌تواند به منجر به اشتغال و توسعه استان محروم ایلام شود، گفت: متأسفانه به‌خوبی از ظرفیت‌های معادن استان برای اشتغال در استان استفاده نمی‌شود.

بزرگ‌ترین معدن بیتومین خاورمیانه در ایوان قرار دارد

یکی از کارشناسان معدن نیز در این زمینه بیان کرد: بزرگ‌ترین معدنی که در خاورمیانه شناخته‌شده در ایران و در استان ایلام قرارگرفته است. نبی اله سماواتی گفت: سالیانه حدود ۲ الی ۳ هزار تن قیر معدنی از این معدن استخراج می‌شود. او افزود: نزدیک به ۲ میلیارد تومان بر روی این معدن سرمایه‌گذاری ثابت انجام‌شده که برای ۱۱ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی ایجادشده است.

معاون امور معادن ایلام اظهار داشت: معدن گیلانه زرنه شهرستان ایوان یکی از ۷ معدن فعال استان در زمینه بیتومین است. ولی باج گفت: هم‌اکنون سالانه ۲۲ هزار تن ماده معدنی بیتومین در استان ایلام استخراج می‌شود. او ادامه داد: ارزش معادن بیتومین استان در حول یک هزار میلیارد تومان است و استان ما نیز در کشور از نظر مقدار استخراج و مقدار ذخیره شناسایی‌شده رتبه دوم را دارد. باج با اشاره به اینکه معادن استان فقط شامل بیتومین نمی‌شود و ۶۸ ماده معدنی در کشور ۱۲ نوع این میزان در استان ایلام وجود دارد، تصریح کرد: ارزش تولیدات مواد معدنی در استان ایلام بیش از ۵۰ میلیارد ریال است. او تصریح کرد: وجود مرز مهران و ظرفیت بزرگ معادن در استان باعث شده راه صادرات برای مواد معدنی هموار باشد، گفت: متأسفانه نبود سرمایه‌گذاری برای کارخانه فرآوری در زمینه مواد معدنی در استان وجود ندارد. معاون امور معادن استان ایلام با اشاره به اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش معدن به‌خصوص برای صنایع جانبی حمایت می‌کند، گفت: ۹۴ معدن در استان ایلام فعال است و سالانه ۹ میلیون تن مواد معدنی این معادن برداشت می‌شود که قطعا ظرفیت بزرگی برای استان است.

نبود کارخانه‌های تبدیلی

اما این معدن مشکلاتی هم دارد و نبود کارخانه‌های تبدیلی در استان باعث شده این گوهر باارزش تنها به‌صورت پودر شده صادر شود. در حال حاضر در شهرستان ایوان ۳ معدن فعال بیتومین وجود دارد که سالانه بیش از ۱۵ هزار تن قیر طبیعی یا بیتومین از معادن استخراج می‌شود که با حمایت‌های بیشتر می‌توان ارزآوری این محصول را در داخل کشور به چند برابر افزایش داد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد