hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > هرمزگان| بی‌مهری به یار مهربان

هرمزگان| بی‌مهری به یار مهربان

وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در سراسر کشور مطلوب نیست و این موضوعی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. توزیع و فروش کتاب در استان هرمزگان نیز هم چون سایر استان‌ها با مشکلات اقتصادی مواجه است تا جایی که طبق گفته کارشناسان حوزه کتاب و کتاب‌فروشی، تعداد کتاب‌فروش‌ها کاهش‌یافته و یا جای خود را به برخی به لوازم‌التحریری داده‌اند.


وضعیت کتاب‌فروشی‌ها نامناسب است

مدیر کتاب‌فروشی پنج استاد در بندرعباس اظهار داشت: مردم ما اهل کتاب، دانایی و آگاهی هستند اما شرط آن تولید و ارائه کتاب و محتوای خوب، به‌موقع و از سوی نویسنده‌های خوب است.

حسین استاد وضعیت کتاب‌فروشی را نامناسب توصیف کرد و ابراز داشت: شغل اصلی من کتاب‌فروشی نیست و از جای دیگر درآمد دارم و اگر می‌توانستیم اجاره بدهیم و یا بفروشیم به‌طورقطع می‌رفتیم، کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها واقعا بیمار هستند علت این است که مسئولان به فکر آن‌ها نیستند.

این کتاب‌فروش نبود حمایت و اعتبار مناسب را یک ضعف جدی در اداره کل فرهنگ و ارشاد دانست و بیان داشت: متولی فرهنگ این استان که خود اعتبار نداشته باشد چه انتظاری می‌رود که با دست‌خالی از کتاب‌فروش‌ها در نمایشگاه‌ها حمایت کند.

استاد از مجموعه انتشاراتی کتاب ایران و نو پردازان به‌عنوان 2 کتاب‌فروشی مهم در استان هرمزگان نام برد که بیش از 100 کارگر داشتند و با داشتن سرمایه‌ای بالای چند میلیارد تومان به علت ورشکستگی تعطیل‌شده‌اند و هم‌اکنون دارای یک مجموعه کوچک با 2 کارگر دارند.

او هم‌چنین از نبود امکانات و زیرساخت‌های مناسب و کمبود اعتبار به نمایشگاه انتقاد کرد و ادامه داد: تا زمانی که کتاب‌ها در راستای اهداف دولتی تهیه باشد، کتاب‌فروشی‌ها ضرر می‌کنند.

این معلم بازنشسته با بیان این‌که مشکلات اقتصادی و تعطیل شدن کتاب‌فروشی‌ها فقط مربوط به استان هرمزگان نیست، گفت: در سطح کشور کتاب‌فروشی‌های زیادی درخطر جدی تعطیلی قرار دارند و تا امروز برخی‌ها مثل ما خودشان را به‌زور سرپا نگه‌داشته‌اند.

خرید کتاب مطالبه مردمی می‌خواهد

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این زمینه گفت: کتاب‌خوانی موضوع بسیار مهم و جدی است و تمام کسانی که می‌توانند در این زمینه کمک کنند باید به شکل علمی و برنامه‌ریزی‌شده وارد عرصه فرهنگ شوند.

علی بندرعباسی با بیان این‌که در موضوع کتاب‌خوانی هر جا نگاه دولتی بوده با مشکل مواجه شدیم، افزود: برای کتاب‌خوانی و خرید کتاب از سوی مردم باید کاری کرد که خانواده‌ها کتاب را به‌عنوان کالای اساسی در سبد خانوار خود داشته باشند.

او اثر این کار را مطالبه مردم از دولت برای ایجاد کتابخانه و کتاب‌فروشی‌ها دانست و ادامه داد: به‌عنوان‌مثال وقتی کتابخانه فردوسی بندرعباس مملو از جمعیت است، دولت مجبور است به مطالبات مردم پاسخ بدهد.

به گفته سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تا زمانی که مردم این احساس را نداشته باشند دولت نیز زیاد ورود پیدا نمی‌کند.

بندرعباسی یادآور شد: مردم کتاب را به‌عنوان یک نیاز اصلی اگر نگاه کردند خودبه‌خود به سمت آن می‌آیند ما باید این فرهنگ‌سازی را در جامعه نهادینه کنیم.

این مسئول در حوزه فرهنگی با اشاره به این‌که حدود 44 کتاب‌فروشی در سطح استان داریم، اظهار داشت: سالانه برای حمایت از ناشران استان حدود یک میلیارد ریال کتاب از آن‌ها خریداری می‌کنیم.

او افزود: همچنین در بحث مجوزهای چاپ کتاب و کمک‌های تشویقی به نویسندگان نیز در طول سال به‌طور متوسط بین 70 تا 100 مجوز کتاب صادر می‌شود.

سرپرست ارشاد اسلامی هرمزگان در خصوص برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی این اداره کل به دیدار و گفت‌وگو با پیشکسوتان فرهنگ و هنر، بازدید و اهدای کتاب به مدرسه‌ها، برگزاری به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب برگزاری ویژه‌برنامه چهل جشن کتاب در چهل شهر با حضور محمدرضا یوسفی نویسنده و نظریه‌پرداز کودک و نوجوان اشاره کرد.

بندرعباسی، راه‌اندازی ایستگاه مطالعه در سطح شهر، رونمایی از کتاب‌های نویسندگان در فرهنگسرای غدیر و طوبی، اجرای برنامه‌های هفته کتاب در محله‌های دوهزار، ششصد دستگاه و کمربندی بندرعباس را بخش دیگری از برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی از سوی ارشاد و اداره کل کتابخانه‌ها ذکر کرد.

گرانی کتاب کتاب‌فروش‌ها را بی‌رونق می‌کند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفت: دسترسی کودکان و نوجوانان به کتاب باید آسان‌تر شود یک خانواده با قدرت درآمدی پایین نمی‌تواند برای خرید و مطالعه خود هزینه‌های گزافی را پرداخت کند.

ناهید سلیمانی احمدی یادآور شد: با توجه به هزینه اندک تألیف و هزینه بالای چاپ در کشور این روزها شاهد رونق ترجمه کتاب در بازار هستیم، لذا محتوای غیربومی بی‌کیفیت برای کودکان را خطرساز کرده و وضعیت کتاب‌خوانی را پیچیده‌تر می‌کند.

او اضافه کرد: نویسندگان جوان نیز از دانش کافی برای تولید محتوا برخوردار نیستند که نیازمند حمایت متولیان حوزه کودک و نوجوان در راستای دانش‌افزایی هستند.

او ادامه داد: نمی‌توان به بهانه حمایت از نویسندگان هر کتابی وی را خریداری و به خورد جامعه داد؛ این روش نادیده گرفتن تلاش‌های کسانی است که در این حوزه با سختی‌های زیاد کتاب خود را به چاپ می‌رسانند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان خواستار مدیریت منسجم از سوی متولیان امر کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد