hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اینجا "اکبریه" در قلب شهر بیرجند؛ خبری از خدمات شهری نیست

اینجا "اکبریه" در قلب شهر بیرجند؛ خبری از خدمات شهری نیست

روستای تاریخی اکبریه که اکنون در قلب بیرجند بین خیابان غفاری و معلم واقع شده است، امروزه جنبه روستا بودن خود را از دست داده و جزو شهر شده اما از خدمات شهری بی بهره است وحفظ این بافت تاریخی نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
حفظ و نگهداری بافت تاریخی شهرها سیاستی است که بسیاری از مسئولان شهری برای جذب توریست اجرایی می‌کنند و بیرجند به عنوان یکی از شهرستان‌های تاریخی ایران نیز از قاعده بالا مستثنی نیست.
اما بی‌توجهی و بی‌تدبیری مسئولان باعث شده تا "اکبریه" منطقه‌ای کاملاً سنتی در قلب شهرستان بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی اگرچه هنوز بافت روستایی خود را به‌گونه‌ای حفظ کرده اما یک بام و دوهوای روستا و شهر باعث شده تا در این منطقه تاریخی خبری از خدمات شهری نباشد.
شاید اگر نام اکبریه را یک دهه پیش می‌شنیدم تمام توجه‌ها به جنوب شرقی شهرستان بیرجند جلب می‌شد اما براساس روند روبه رشد شهرستان و توسعه شهری اکنون این منطقه تاریخی در قلب شهر یعنی اطراف عمارت و باغ اکبریه قرار گرفته که می‌طلبد مسئولان به عنوان بخشی از شهرستان به آن توجه داشته باشند و خدمات به ساکنان این منطقه ارایه کنند.
البته به روایت تاریخ   روستای اکبریه در گذشته‌ها بین 20 تا 25 هکتار وسعت داشته و  در حال حاضر فقط در 13 هکتار آن بافت قدیمی باقی مانده است و در واقع به غیر از باغ اکبریه که عظمت و شکوهش را در مقابل تمام آثار تاریخی به جا مانده به نمایش می‌گذارد، دیگر آثار تاریخی این محله، احساس مسئولیت مردم و مسئولان را در این زمینه می‌طلبد تا زمینه برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی این محله را فراهم کند.
خیابان‌ها و کوچه‌های خاکی که تازه شش ماهی است سنگ فرش شده؛ عدم نظافت و جمع آوری زباله‌ها، خشک شدن درختان از موضوعاتی است که سبب گلایه ساکنان شده است.
یکی از بانوان این محله به خبرنگار ما گفت: اکبریه روستایی در دل شهر بیرجند با 25 هکتار مساحت اما بعد از گذشت سال‌ها اکنون در بین خیابان‌های معلم و غفاری واقع شده است و در حال حاضر نه می‌توان به آن روستا گفت و نه شهر.
وی افزود: به این دلیل شهر نمی‌توان گفت چرا که از برخی خدمات شهری محروم است و روستا هم نمی‌توان گفت چرا که دهیار ندارد که مشکلاتش را پیگیری کند و از سویی قبوض برق، آب و گاز آن شهری حساب می‌شود.
دیگر ساکن این منطقه نز از جمع نکردن زباله‌ها و نظافت به موقع گلایه مند است و می‌گوید: شهرداری به نظافت و پاکیزگی این محله توجه ندارد، گویا این محله جزو شهر نیست و زباله‌ها را دیر به دیر از محله جمع آوری می کنند.
اکبری  درخواست کرد که نگاهی به سطل زباله ابتدای خیابان بیندازم که داخل و بیرون سطل انباشته از زباله است و سه روز می‌گذرد که این وضعیت را دارد و متأسفانه هر عابری که از این محله رد می‌شود پلاستیک یا پسمانده خوراکی خود را پای درختان می اندازد و این مسأله برای شهر و مردمانی که ادعای تمدن می کنیم، واقعاً تأسف آور است.
وی با بیان اینکه اگر خانه ما مشکل پیدا کند حق بازسازی با مصالح جدید نداریم گفت: مالکان منازل قدیمی حق تخریب و فروش این منازل را ندارند و برخی از اهالی این محله که از لحاظ مالی توانایی داشتند، منازل خود را مرمت کردند اما برخی دیگر از این محله رفتند و منازلشان را اجاره دادند.
خدمات ارایه می‌کنیم
شهرداربیرجندهم به خبرنگار ما  گفت: بافت قدیمی رحیم آباد در محدوده خدمات شهر قرار دارد و چون در محدوده خدمات شهر است شهرداری نظارت عمومی خود را دارد و ضوابط و مقررات مربوط به بافت از طریق میراث فرهنگی و شهرداری در ساخت وسازها باید کنترل شود.
محدعلی جاوید افزود: خیابان‌های اصلی روزانه و خیابان‌های فرعی یک هفته یک بار نظافت می‌شود.
وی گفت: شاید تعداد محدودی درخت باشند که در بافت  قدیمی روستا واقع شده‌اند و به دلیل اینکه تازه سنگ فرش شده امکان انتقال آب نیست و آبیاری به درستی انجام نشده اما مابقی درخت‌ها هر دو هفته آبیاری می‌شود.
ساخت‌و سازها باید متناسب با بافت و براساس قوانین باشد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم با بیان اینکه ساکنان  در این بافت برای سکونت شرایط بافت منطقه را باید حفظ  کنند،گفت: در منطقه بافت تاریخی و قدیمی ساخت وسازها با ارتفاع بیش از 4.5 متر مجوز ندارند.
حسن رمضانی افزود: برای ساخت وساز در بافت تاریخی و قدیمی باید از مصالح بومی و سنتی استفاده شود.
هرچند با گذر در این بافت قدیمی ساخت وسازها جدید چهره بافت قدیمی را برهم زده  است و بعد از مدت‌ها از خاکی بودن ، سنگ فرش شده است که چند ماه است سنگ فرش شده اما انتظار است چون این محله محل رفت و آمد توریست‌ها است زباله‌ها را جمع کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد