hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمان| آفت کرم خراط چند شهرستان کرمان را درگیر کرده است

کرمان| آفت کرم خراط چند شهرستان کرمان را درگیر کرده است

 مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان از وجود ۱۷ هزار و ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت گردو در استان کرمان خبر داد و گفت: خشکسالی‌های متوالی به گسترش آفت کرم خراط در استان کرمان را دامن زده است.


عباس سعیدی در جلسه برنامه مقابله با کرم خراط درختان گردو بیان اینکه در کشاورزی چند آفت مهم داریم که مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده است اظهار داشت: آفت کرم خراط از آفات کلیدی است که چند شهرستان کرمان را از اواخر سال گذشته درگیر کرده است.

او با اشاره به اینکه 17 هزار و 100 هکتار سطح زیر کشت گردو در استان کرمان وجود دارد گفت: بیشتر درختان گردوی استان در بافت، رابر و بردسیر است. مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه آفت کرم خراط یک آفت خصوصی است که در کرمان از سال 77 آغازشده است افزود: در حال حاضر این آفت در شهرستان‌های بافت، رابر، بردسیر و سیرجان بسیار حضور دارد.

او با اشاره به اینکه حشره ماده کرم خراط بین 500 تا هزار تخم می‌تواند بگذارد عنوان کرد: این حشره زمستان گذران است و نسل یک تا دوساله دارد. سعیدی با بیان اینکه خسارت اولیه این کرم از رگ‌برگ‌ها، دم‌برگ‌ها و شاخه‌های نازک شروع‌شده و به‌تدریج به شاخه‌های بزرگ‌تر سرایت پیدا می‌کند افزود: حرکت کرم از پایین به سمت بالا است و تنه درخت را کاملا خشک می‌کند.

او با اشاره به اینکه تاکنون برای مبارزه با این کرم راهی جز حرص را نداشتیم گفت: یک تیم فنی برای مبارزه با این آفت تشکیل‌شده و عمده فعالیت‌ها در منطقه بیدخون بردسیر انجام‌شده است. مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه دلایل گسترش این آفت خشکسالی‌های متوالی است و نیاز به بارندگی داریم افزود: افزایش بی‌رویه سطح زیر کشت باغ‌های گردو و عدم اجرای مدیریت تلفیقی آفت از جمله دلایل گسترش کرم خراط است. او با اشاره به اینکه در فروردین 96 موفق به دریافت اعتبار شدیم و کار مبارزه با آفت جدی‌تر انجام شد بیان کرد: از توان بسیج نیز به‌خوبی در این رابطه استفاده کردیم. سعیدی با بیان اینکه جلسات مختلفی با کشاورزان، دهیاران و اعضای شورای اسلامی برای آگاه‌سازی و نحوه مبارزه با آفت کرم خراط و دوره‌های آموزشی در این رابطه برگزارشده است گفت: اقدام به خرید لارو کرم خراط به قیمت هر لارو 400 تومان از کشاورزان شدیم و حدود 50 هزار عدد لارو از کشاورزان خریداری‌شده است. او با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ آلودگی آفت کرم خراط در این منطقه وجود ندارد و بعد از هرس درختان محصول دهی نیز داریم افزود: انبار کردن چوب‌های هرس شده توسط کشاورزان منطقه از مشکلات ما بود و ما مجبور بودیم برای جلوگیری از گسترش آفت از انتقال چوب‌ها به سطح کشور جلوگیری کنیم. مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه این اقدامات باید در سایر شهرستان‌های استان نیز انجام شود که نیازمند تأمین اعتبار هستیم گفت: از سپاه و بسیج تشکر ویژه داریم که اگر با ما همکاری نمی‌کردند به‌راحتی نمی‌توانستیم این آفت را در منطقه بردسیر کنترل کنیم. او با اشاره به اینکه برای جلوگیری از مهاجرت مردم باید کشاورزی و دامداری مردم در روستاها را رونق بدهیم عنوان کرد: برای این کار هم نیازمند تأمین اعتبار هستیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد