hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چهارمحال و بختیاری| زعفران چهارمحال و بختیاری در راه برندسازی

چهارمحال و بختیاری| زعفران چهارمحال و بختیاری در راه برندسازی

هرگاه سخن از زعفران به میان می‌آید نام استان خراسان رضوی به ذهن خطور می‌کند اما اقلیم مساعد، ارتفاع مناسب از دریا، آفتاب درخشان و زمین‌های زراعی کافی ازجمله مزیت‌های چهارمحال و بختیاری برای توسعه و کشت این گیاه ارزشمند در کشور به شمار می‌رود که اگر به میزان کافی به آن توجه شود این استان نیز به مناطق مهم تولید طلای سرخ کشور تبدیل می‌شود.

این استان کمتر برخوردار با نرخ 13.9 درصد بیکاری، بحران 10 ساله خشکسالی، کشاورزی سنتی، پایین بودن سطح درآمد خانوارها به‌ویژه در روستاها می‌تواند فرصت طلایی کشت زعفران را به رونق اقتصادی تبدیل کند، کما اینکه این اتفاق از سال‌های گذشته در استان آغاز و امید می‌رود با حمایت‌های لازم از شدت بیشتری برخوردار شود.

از سوی دیگر زعفران از گیاهان بومی ایران و به‌عنوان گران‌ترین ادویه جهان جایگاه منحصربه‌فردی در میان محصولات کشاورزی و صادراتی کشور دارد و کاربردهای متعدد و فراوان زعفران و خواص دارویی و مصارف متنوع غذایی آن، ضرورت توجه ویژه به مسائل تولید و صادرات زعفران را بیش‌ازپیش روشن می‌سازد.

زعفران ایران علاوه بر اینکه ازنظر کمی درصد بالایی از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد، ازلحاظ کیفی ازجمله عیار بالا در رنگ دهی، طعم و عطر مطلوب مرغوبیت زیادی دارد و همین امر سبب رونق صادرات این محصول به کشورهای مختلف جهان از قبیل اسپانیا، امارات متحده، ایتالیا، چین، فرانسه، انگلستان، استرالیا، سوئد، عربستان سعودی، کویت و بحرین شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، ایران با تولید بیش از 88 درصد زعفران دنیا، مقام نخست جهان در تولید زعفران را به خود اختصاص داده است، به‌طوری‌که سال گذشته سهم کشور از بازار صادراتی این محصول به 96 درصد رسید.

ظرفیت تولید زعفران در ایران از 30 تن در سال 1368 به بیش از 300 تن در سال‌های اخیر رسیده که تداوم این روند می‌تواند نویدبخش روزهای روشنی برای اقتصاد کشور به‌ویژه صادرات این کالای استراتژیک باشد.

بااین‌وجود هرچند تولید و صادرات زعفران ایران همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده اما یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در این برهه از زمان به احیای اقتصاد داخلی و رونق اقتصاد مقاومتی منجر شود، توجه بیش‌ازپیش به چنین ظرفیتی است، زیرا غفلت از این ظرفیت بی‌بدیل می‌تواند جایگاه کشور را در صادرات زعفران به خطر اندازد و در مصاف با رقبای دیگر به عقب کشانده شویم.

امسال حدود 800 کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به رشد 20 برابری کشت زعفران در این استان گفت: درحالی‌که در سال 93، سطح زیر کشت این محصول در استان هشت هکتار بود اما این میزان در سال جاری به حدود 200 هکتار افزایش‌یافته است.

حمیدرضا دانش متوسط برداشت در هر هکتار از مزارع زعفران را چهار تا پنج کیلوگرم اعلام کرد و افزود: بر همین اساس امسال حدود 800 کیلوگرم زعفران در استان برداشت می‌شود.

او تصریح کرد: زعفران تولیدی در استان معادل حدود 560 میلیارد ریال درآمدزایی دارد که در بهبود معیشت کشاورزان استان نقش مؤثری ایفا می‌کند.

دانش با اشاره به ظرفیت‌های نسبی چهارمحال و بختیاری در تولید زعفران، اظهار داشت: اقلیم مساعد، آفتاب درخشان و ارتفاع مناسب از دریا سبب شده تا عطر، بو و طعم زعفران این استان از کیفیت بالاتری نسبت به سایر نقاط کشور برخوردار شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اشتغال بیش از سه هزار نفر در مزارع زعفران استان افزود: هرچند اشتغال در مزارع زعفران فصلی است اما با توسعه زمین‌های زیر کشت می‌توان اشتغال بیشتری را فراهم کرد.

شرایط مناسب برای توسعه کشت زعفران در چهارمحال و بختیاری

یک محقق رشته گیاهان دارویی نیز با اشاره به ظرفیت‌های کشت زعفران در استان گفت: شرایط آب و هوایی مناسب، زمین‌های کشاورزی و نیروی کار فراوان شرایط مناسبی را برای توسعه مزارع زعفران در استان فراهم کرده است.

عبدالله قاسمی افزود: وقوع خشکسالی های اخیر و مسئله کم‌آبی در استان می‌طلبد تا کشت زعفران که سودآوری بیشتری دارد، جایگزین گیاهان آب بر همچون چغندرقند و ذرت کرد.

او با اشاره به اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی و نقش تولیدات استراتژیک در افزایش توان داخلی تصریح کرد: برای توسعه تولید و افزایش صادرات زعفران باید در خصوص بهبود کیفیت، کاهش قیمت تمام‌شده محصول، افزایش عملکرد و ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با این گیاه ارزشمند برنامه‌ریزی کرد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر بهره‌گیری از نظرات کارشناسی در خرید و کاشت پیاز زعفران اظهار داشت: یکی از مباحث مهم در کشت زعفران استفاده ازنظر مشاوران و کارشناسان این حوزه است تا بتوان با خرید پیاز مرغوب محصول باکیفیتی را برداشت کرد.

قاسمی افزود: حمایت دولت از محققان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای توسعه کشت زعفران از ضرورت‌های این حوزه به شمار می‌رود و امید است با همکاری دولت و بخش خصوصی بتوان زمینه را برای رونق کشت گیاهان دارویی به‌ویژه زعفران در استان فراهم کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
  1. 27 آبان 1397 21:46
    پیشنهاد ویژه برای سایت شما
    با سلام و احترام مدیریت وبسایت    
      http://ruydadiran.com
    جزئیات انجام پروژه برای شما:
    در تاریخ : 27 آبان ماه 97
    رتبه الکسای فعلی شما  

    4802ایران


    رتبه ای که بعد از فرایند 10 تا 20 روزه به صورت تضمینی به ان خواهید رسید
    تا  زیر 100    ایران

    شروع قیمت هزینه نگهداری ماهانه :
    530 هزار تومان
    شرکت تبلیغاتی واید ادز با بیش از 450 سایت فعال نمایش دهنده زیر مجموعه تبلیغاتی در زمینه افزایش تضمینی رتبه الکسا سایت فعالیت مینماید و میتواند به صورت کاملا تضمینی در یک بازه زمانی 10 تا 20 روزه تغییرات زیر را در الکسا شما ایجاد نماید ( این پیشنهاد شامل تست رایگان بوده و بعد از اطمینان کامل شما از فرایند
    کاهش رتبه فقط مبلغی بابت پیش پرداخت از شما گرفته خواهد شد و باقی مبلغ بعد از انجام کامل کار و رسیدن قطعی به رتبه از شما دریافت میگردد  همچنین این شرکت در حال حاضر کار بیش از 50 سایت معتبر را انجام داده که جزئیات نمونه کارها و روند کاهشی تضمینی قبل از شروع کار به شما داده خواهد شد))

    5 روز تست رایگان و دریافت هزینه پس از اطمینان فرایند میباشد.
    همچنین روش استفاده شده در تبلیغات با رعایت نکات اصولی و بدون پایین امدن بونس ریت یا تایم ان سایت شما و بدون مشخص شدن استفاده از روش تبلیغاتی میباشد که در نمونه های ارسالی (نمونه های موفق همکاری با بیش از 70 سایت زیر 500 ایران و 15 سایت زیر 200 ایران و 10 سایت زیر 100 ایران )میتوانید کاملا این فرایند را مشاهده نمایید.
    برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره :
    09901558079 در ساعات اداری و یا غیر اداری و یا به صورت تلگرام
    و یا شماره 02128429232 ( در ساعات اداری ) و یا ایمیل wideads.com@gmail.com در تماس باشید
    ادرس سایت :www.wideads.com
    با تشکر