hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > لرستان| روستاها متروک‌تر از همیشه

لرستان| روستاها متروک‌تر از همیشه

استان لرستان سه هزار و 415 روستا دارد که از این تعداد یک هزار و 569 روستا بالای 20 خانوار است. 616 هزار و 770 نفر در قالب 173 هزار و 735 خانوار جمعیت روستایی لرستان را تشکیل می‌دهند که درواقع باید گفت حدود 38 درصد جمعیت استان، روستایی هستند و برای تثبیت همین جمعیت در روستاها و حفظ کارکرد تولیدکنندگی آن‌ها تمهیداتی باید در پیش گرفت.بنابر اعلام مرکز آمار کشور، جمعیت روستایی طی سال‌های اخیر کاهش محسوسی داشته که این به معنای کم شدن جمعیت مولد است و باید برای کنترل این وضعیت و ثابت نگه‌داشتن جمعیت در روستاها برنامه‌هایی در پیش گرفت.


آهنگ مهاجرت از روستاها به شهر شدت گرفته است

در سال ١٣٩٥ معادل ٢٠ میلیون و ٧٣٠ هزار و ٦٢٥ نفر ساکن در روستاها بوده‌اند که نسبت به سال ١٣٩٠ معادل ٧٧٢ هزار و ٣٨٣ نفر یعنی به میزان 2 درصد جمعیت روستایی کاهش‌یافته است. معاون آمار سازمان برنامه‌وبودجه استان لرستان دراین‌باره گفت: بنا بر سرشماری سال 95 میزان کل روستاهای استان سه هزار و 415 روستا است که 2 هزار و 985 روستا دارای سکنه و 430 روستای آن نیز خالی از سکنه است. حسین نورالدینی افزود: کل جمعیت استان لرستان بنا بر سرشماری سال 95 یک‌میلیون و 760 هزار و 649 نفر بوده که جمعیت شهری آن یک‌میلیون و 134 هزار و 908 نفر و تعداد جمعیت روستایی نیز 623 هزار و 896 نفر است. معاون آمار سازمان برنامه‌وبودجه استان لرستان یادآور شد: جمعیت روستایی استان بنا بر سرشماری سال 90 حدود 677 هزار و 416 نفر و تعداد جمعیت شهری استان نیز یک‌میلیون و 759 هزار و 51 نفر بود. درواقع مقایسه جمعیت شهری و روستایی استان لرستان در دو سرشماری سال 90 و 95 نشان می‌دهد جمعیت روستایی استان در سرشماری سال 95 نسبت به سال 90 به میزان 53 هزار و 520 نفر کاهش‌یافته است. آنچه از این داده‌های آماری برمی‌آید این است که آهنگ مهاجرت از روستاها به شهر شدت گرفته و این خود زنگ خطری است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید تا بتوان جمعیت روستایی و تولیدکننده موجود را حفظ کرد و دولت در همین راستا طی چند سال اخیر برنامه‌های متعددی در پیش‌گرفته است.

افزایش سهم استان از اشتغال روستایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان نیز در همین ارتباط با اشاره به اینکه 643 طرح اشتغال روستایی اعتبار دریافت کرده است، گفت: طرح‌های مصوب بخش اشتغال فراگیر نیز 2 هزار و 909 فرصت شغلی ایجاد می‌کنند. علی آشتاب با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها با استقبال خوب مردم مواجه شد، افزود: یک هزار و 816 طرح در سامانه «کارا» در بخش اشتغال روستایی بااعتبار 427 میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال 7 هزار و 653 نفر ثبت‌شده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: این طرح‌ها در دستگاه‌های اجرایی موردبررسی قرار گرفت و به کمیته فنی ارجاع شدند و در این کمیته تائید و به سیستم بانکی معرفی شدند. آشتاب گفت: درمجموع سهم استان از اشتغال روستایی 126 میلیارد و 800 میلیون تومان بود که با پیگیری‌های انجام‌شده به ١5٢میلیارد تومان افزایش یافت که از این میزان اعتبار در قالب 941 طرح تعریف‌شده و تاکنون 106 میلیارد تومان پرداخت‌شده است.

پرداخت تسهیلات به یک هزار و 31 طرح اشتغال روستایی

مدیرکل امور روستایی استانداری لرستان نیز گفت: پرداخت تسهیلات به یک هزار و 31 طرح اشتغال‌زایی روستایی از سال گذشته تاکنون تصویب‌شده که برخی از این تسهیلات پرداخت و قرارداد نیمی از آن‌ها منعقد و در مرحله پرداخت است. غلامرضا عبداللهی افزود: با آغاز پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی از سال گذشته تاکنون، یک هزار و 260 میلیارد ریال برای 904 طرح مصوب شده است. عبداللهی با بیان اینکه این طرح‌ها زمینه ایجاد بیش از سه هزار و 400 فرصت شغلی را فراهم می‌کند، اظهار داشت: میزان پرداختی به طرح‌های اشتغال پایدار روستایی محدودیت ندارد و با سود 6 درصد پرداخت می‌شود.

بیکاری مهم‌ترین علت مهاجرت روستائیان به شهر

مجتبی ترکارانی رئیس انجمن جامعه‌شناسی لرستان نیز در تحلیل مسئله کم شدن جمعیت روستایی گفت: در شرایط کنونی مهم‌ترین عامل مهاجرت از روستاها نبود کار و شغل در روستاهاست به این صورت که جوانان تحصیل‌کرده روستایی به دلیل نداشتن منزلت اجتماعی و اقتصادی تمایل به مهاجرت دارند. وی گفت: در صورت نبود کار در روستاها و توزیع ناعادلانه امکانات رفاهی بین شهر و روستا در کنار نگرش منفی به زندگی روستایی به‌ویژه در بین جوانان انتظار مهاجرت معکوس، انتظار واقع‌گرایانه‌ای نیست و امکان تحقق آن بسیار پایین است. به گفته وی، باید برای توانمندسازی و عزت دادن به جامعه روستایی و برای محافظت از جمعیت روستایی از آسیب‌های اجتماعی جامعه شهری، زمینه توسعه پایدار جوامع روستایی را فراهم کرد تا روستایی بتواند در زادگاه خویش زندگی آبرومندانه و مفیدی داشته باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد