hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > گردشگری و مهاجرت > همدان|نخستین سایت موزه رایگان ایران دردیار مادها

همدان|نخستین سایت موزه رایگان ایران دردیار مادها

شهرداری همدان در ماجرای همدان 2018همراه با سایر دستگاه‌های این شهر در حال زیباسازی دیار مادها برای میزبانی از گردشگران خارجی و اعضای سازمان‌های بین‌المللی گردشگری است.
بر همین اساس قرار است میدان امام همدان که سال 1307توسط کارل فریش، طراحی و اجرا شد و ساختمان‌های سبک گوتیک دور میدان را محاصره کرد، تبدیل به یک پیاده‌رو وسیع شود. کارکنان شهرداری همدان حین خاکبرداری متوجه چند قطعه سفال شدند که موضوع به اطلاع اداره میراث فرهنگی همدان رسید و بلافاصله کارشناسان این اداره به‌منظور بررسی قطعات سفال یافت‌شده و بازرسی از میدان اصلی شهر به میدان مرکزی همدان اعزام شدند.
سفال‌ها متعلق به دوره‌های تاریخی متفاوت بودند که به همین دلیل دستور توقف فعالیت شهرداری در میدان امام همدان برای بررسی‌های بیشتر صادر شد اما شهرداری همدان اصرار به ادامه فعالیت داشت و زیر بار دستور صادر شده نمی‌رفت؛ از طرفی دوستداران میراث فرهنگی و رسانه‌ها در حمایت از میراث فرهنگی استان همدان اما چنان پای کار ایستادند تا شهرداری همدان را متقاعد به توقف فعالیت‌های عمرانی کردند. حفاری‌های باستان‌‌شناسی آغاز شد و در نخستین کشفیات، باستان‌شناس‌ها توانستند تابوت سفالی متعلق به دوره اشکانی به همراه سفال‌ها و استخوان‌های متعلق به همین دوره را در میدان اصلی شهر به‌دست آورند.

 کشف آثار مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی و اسلامی 
میلاد وندایی، باستان‌شناس همدانی که از نزدیک شاهد حفاری‌های باستان‌شناسی به سرپرستی محمد شعبانی در میدان امام همدان بود، خبرنگار همشهری را به محوطه باستانی داخل میدان امام همدان می‌برد و در توضیح این محوطه باستانی به همشهری می‌گوید: پس از به‌دست آمدن داده‌های اولیه که نشان از غنی بودن این محوطه از آثار منقول و غیرمنقول داشت، تیم باستان‌شناسی تصمیم بر گسترش ترانشه حفاری گرفت.
او با اعلام اینکه با افزایش وسعت حفاری، بخش قابل نمایان‌تری از معماری‌هایی با بازه زمانی اشکانی تا پهلوی به‌دست آمده، گفت: پراکنش زمانی سفال‌ها نشان از استقرار شهری طولانی‌مدت در شهر همدان و حتی این محوطه تاریخی دارد.
به گفته این باستان‌شناس، آثار متعددی همانند گورخمره، تابوت‌های سفالی اشکانی، تعداد زیادی از سفال متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی و اسلامی، تعداد اندکی اشیای فلزی و آسیاب‌های‌سنگی از این محوطه باستانی کشف شده است.
وندایی از فقدان به‌دست آمدن سکه‌های تاریخی در حفاری محوطه میدان امام همدان خبر داد و گفت: درصورت به‌دست آمدن حتی یک سکه تاریخی در این محوطه می‌توانستیم گاه‌نگاری مطلق‌تری جهت نشان دادن تاریخ دقیق این محوطه تاریخی داشته باشیم. این باستان‌شناس تأکید کرد: با اتمام حفاری‌های باستان‌شناسی مدیریت کلان استان تصمیم بر تبدیل این محوطه تاریخی به نخستین سایت موزه رایگان کشور گرفت.
آنچه میلاد وندایی در مورد تصمیم به تبدیل میدان امام همدان به نخستین سایت موزه زنده کشور در شهر همدان گفته است، با مشاهده اقدامات انجام شده در این میدان توسط اداره میراث فرهنگی کاملا مشهود است. آنها گام‌های نخست برای ایجاد نخستین سایت موزه زنده کشور را برداشته‌اند و حالا قرار است سال آینده عملیات احداث این سایت موزه به پایان برسد. وندایی می‌گوید: این سایت موزه می‌تواند نمونه اولیه‌ای برای اجرای هر چه بیشتر موزه‌های روباز در سطح کشور باشد.
به گفته او، محوطه‌های باستانی بسیاری در سطح شهرهای ایران وجود دارد که قابلیت تبدیل شدن به سایت موزه را دارند. در عین حال راه‌اندازی سایت موزه روباز همدان می‌تواند گام‌های مثبتی در مسیر فرهنگسازی عمومی به‌منظور شناخت هر چه بیشتر مردم با تاریخ و فرهنگ سرزمین خود داشته باشد. داده‌های به‌دست آمده از حفاری‌های باستان‌شناسی میدان امام همدان اکنون به آزمایشگاه مرمت موزه هگمتانه در شهر همدان منتقل شده و پروژه مرمت و مستندسازی آثار میدان امام در پایگاه میراث هگمتانه در دست اقدام است.

   کمبود اعتبار، مهم‌ترین مانع اتمام پروژه سایت موزه 

براساس یافته‌های همشهری از وضعیت احداث سایت موزه میدان امام همدان، زمستان سال گذشته برآورد اولیه احداث این سایت موزه حدود 4میلیارد تومان تخمین زده شد اما تاکنون نزدیک به یک‌سوم بودجه مورد نیاز تخصیص داده شده و با مشکلات مالی ایجاد شده طی2 سال اخیر چگونگی اتمام این پروژه در هاله‌ای از ابهام است. قرار است با پایان عملیات عمرانی سایت موزه میدان امام همدان، تمامی داده‌های باستان‌شناسی پس از مرمت و مستندنگاری در این سایت موزه در  معرض نمایش عمومی قرار بگیرد. بدین‌ترتیب نخستین سایت موزه رایگان شهری کشور در میدان اصلی امام همدان راه‌اندازی می‌شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد