hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > تهران|آلايندگي خودروها زيرذره‌بين

تهران|آلايندگي خودروها زيرذره‌بين

مرحله دوم طرح كاهش آلودگي هواي تهران در حالي از امروز با تاخير 25 روزه آغاز مي شود كه هنوز زمينه‌هاي اجرايي لازم براي انجام معاينه فني خودروها به طور كامل فراهم نشده است.
چنانكه در يكي، دو روز گذشته با افزايش مراجعه رانندگان تهراني براي انجام معاينه فني كه عمدتا از ترس جريمه هاي روزانه 500 هزار ريالي بود، مشكلاتي درزمينه ارائه خدمات معاينه فني در مراكز معاينه فني پيش آمد و شهروندان معطلي هاي زيادي را متحمل شدند. اين موضوع تا آنجا قابل لمس بود كه ديروز ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در اطلاعيه اي از اختلال ایجاد شده در روند کاری مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت: معطلی یک ساعته شهروندان، به علت قطعی سامانه سیمفاي وزارت کشور و راهور ناجا حادث شد. روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اختلال ایجاد شده در روند کاری مراکز معاینه فنی در روز پنج شنبه مورخ 24 آبان و معطلی یک ساعته شهروندان که به علت قطعی سامانه سیمفاي وزارت کشور و راهور ناجا حادث شد، ضمن عذر خواهی ، از صبر و شکیبایی مراجعه کنندگان در این ارتباط تشکر و قدردانی کرد.در توضيح اين روابط عمومي آمده است: با عنایت به آغاز مرحله دوم طرح کاهش و شروع کنترل مکانیزه معاینه فنی توسط دوربین‌های سطح شهر، شهروندان با حساسیت تمام و مجدانه براي رعایت قانون و مشارکت در کاهش آلودگی هوا،براي معاینه فنی خودروی خود در این چند ماه اقدام كرده اند که خوشبختانه با تمهیدات شهرداری تهران و افزایش ظرفیت کاری مراکز معاینه فنی، وضعیت مراجعات به نحو مناسبی مدیریت شده و رانندگان می توانند در کمتراز یک ساعت نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند. پر واضح است با توجه به ارتباط نرم‌افزاری مراکز معاینه فنی کشور به سامانه راهور ناجا و وزارت کشور نباید پشتیبانی فنی این دو مجموعه به نحوی باشد که قطعی ارتباط سامانه موجب توقف کار مراکز و دلسردی شهروندان در همکاری و رعایت قانون شود.

تاخير 25 روزه اجراي يك طرح

اما مرحله دوم طرح كاهش آلودگي هواي تهران قرار بود از ابتداي آبان امسال اجرايي شود كه به دليل آنچه آماده نبودن مراكز معاينه فني تهران اعلام شد، اين طرح از سوي پليس متوقف شد. فاز نخست طرح کاهش آلودگی هوای تهران از سال ۹۵ اجرا شد و در این مرحله خودروهایی که وارد محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافیک می‌شدند، باید دارای معاینه فنی معتبر باشند. قرار بود این محدوده گسترده‌تر شود و مرحله دوم آن در سال ۹۶ در کل شهر تهران اجرا شود اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، این طرح در سال ۹۶ اجرا نشد تا اینکه طبق اعلام مسئولان مدیریت شهری و پلیس قرار شد مرحله دوم طرح کاهش از ابتدای آبان سال جاری اجرا شود.اما نیروی انتظامی به دلیل وجود ملاحظاتی، 15 روز مهلت گرفت تا علاوه بر تکمیل زیرساخت‌ها، آگاهی‌رسانی به شهروندان را به طور کامل انجام دهد. سردار حسین رحیمی، ريیس پلیس پایتخت در این‌باره گفت: معاینه فنی اقدام لازم و ضروری برای سلامتی و ایمنی مردم و خودروهاست اما باید طرح کاهش آلودگی هوا موقعی اجرا شود که امکانات لازم برای اخذ مجوز معاینه فنی برای همه رانندگان فراهم باشد.ريیس پلیس پایتخت در این باره گفته است: در زمانی که اعلام شد اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی فراهم شده است، صف‌های طولانی برای اخذ معاینه فنی تشکیل شد و برخی بیش از ۱۰ ساعت در صف بودند که خودمان را جای مردم گذاشتیم، تمام موارد برای اجرای طرح کاهش آماده است و افرادی که فاقد معاینه فنی هستند از طریق دوربین اعمال قانون می‌شوند و به زودی زمان اجرایی شدن این طرح اعلام می‌شود.

موارد نقص معاینه فنی برای خودروها

از امروز و با مصوبه شورای‌عالی ترافیک، طرح کاهش در همه مناطق شهر تهران اجرا می‌شود و اگر خودرویی گواهی معاینه فنی نداشته باشد، 50 هزار تومان جریمه خواهد شد.جريمه هم توسط دوربين‌هاي نصب شده در معابر پايتخت است و رانندگان تهراني بايد بيش از پيش مراقب عواقب بي توجهي به انجام معاينه فني خودرو و جريمه‌هاي مكانيزه آن باشند.به گفته مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ موارد دودزا بودن، تولید صدای ناهنجار، نقص در سیستم روشنایی از جمله این نقص‌هايي است كه شهروندان بايد در معاينه فني خودروي خود آن را برطرف كنند.همچنين بروز نقص یا تغییر در وضعیت ظاهری، فنی وسیله نقلیه، دودزا بودن، تولید صدای ناهنجار، نقص در سیستم روشنایی یا تغییر در میزان نور و رنگ استاندارد و تنظیم نبودن چرخ‌های جلو و فرمان از ديگر موارد اعلام شده در نقص فني خودروهاست. نقص در سامانه ترمزها، نداشتن برف پاک کن در مواقع بارندگی، نداشتن زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن در مواقع یخ‌بندان، شکستن شیشه جلو به‌صورتی که مانع دید راننده باشد، نقص در تجهیزات ایمنی مانند کمربند ایمنی و کیسه هوا نیز از موارد نقص معاینه فنی است و در صورت نقص در این موارد رانندگان باید برای حل مساله و دریافت معاینه فنی اقدام کنند.

بي توجهي به يكي از منابع اصلي آلوده‌شدن هوا

هرچند اجرای طرح کاهش بر معاینه فنی خودروها متمرکز است اما طبق آمار از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور، ۳.۵ میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کند و سهم موتورسیکلت‌ها از 16 میلیون سفر روزانه در پایتخت حدود هشت درصد است که این حجم از سفرهای روزانه با موتورسیکلت، دردسرهایی را برای شهر و شهروندان در پی دارد که مهم‌ترین آن آلودگی صوتی، آلودگی هوا، سوانح منجر به فوت و جرح و قانون‌گریزی است اما در طرح کاهش به موضوع معاینه فنی موتور سیکلت‌ها توجهی نشده است، در حالی که این دسته از وسایل نقلیه سهم بالایی در آلودگی هوای تهران دارد ولی همچنان معاینه موتورسیکلت‌ها مغفول مانده است. تنها قسمتی از ناوگان حمل و نقل که به هیچ وجه در طرح LEZ مورد توجه قرار نگرفته است موتورسیکلت‌ها هستند که مشکل آن‌ها ریشه‌ای است و نظام و مقرراتی بر آن‌ها حاکم نیست. این دسته از وسایل نقلیه دارای مجموعه‌ای از تخلفات هستند که آلایندگی نیز شامل آن می‌شود و باید اقدام قانونی جدی درباره آن‌ها صورت بگیرد.به گفته ‌‌سید نواب حسینی منش، ريیس ستاد مرکزی معاینه‌فنی شهرداری تهران، ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون تولید شده از سوی موتورسیکلت‌ها معادل 25‌ درصد کل آلایندگی این نوع آلودگی پایتخت است. براساس پیمایش موتورسیکلت‌ها می‌توان گفت که هر موتورسیکلت به تنهایی به اندازه سه دستگاه خودروي سمند آلودگی تولید می‌کند. اعلام نظر ريیس ستاد مرکزی معاینه‌فنی شهرداری در حالی است که اعمال سیاست‌هایی همچون معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها می‌تواند حجم آلاینده‌های تولید شده از سوی این وسایل را به یک‌سوم کاهش دهد.مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره تعیین تکلیف معاینه فنی موتورسیکلت‌های شهر تهران به پانا گفت: پیگیری این موضوع همچنان در دستور کار است و شهرداری تهران به شدت به دنبال ساماندهی موتورسیکلت‌هاست به‌طوری که ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از شهرداری تهران شکل گرفت و سپس در دولت تصویب شد. اکنون مشکلی که برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها وجود دارد این است که 80 درصد موتورسواران پلاک خود را یا مخدوش می‌کنند یا از طریق یک وسیله دیگر پلاک خود را می‌پوشانند تا از طریق دوربین‌ها دیده نشود. اگر کل دوربین‌های شهر قابلیت خواندن پلاک را داشته باشند اما وقتی موتورسواران مانعی روی پلاک قرار دهند، نمی‌توان کاری کرد و باید دستگاه‌های مربوطه به ما کمک کنند تا برنامه‌ها به‌درستی اجرا شود.

حمايت محيط زيست از طرح كاهش

طرح كاهش از امروز اجرا مي‌شود و جلوگيري از تعويق بيشتر آن از سويي مورد تاييد و خواست مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست نيز است. مسعود تجريشي، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در اين باره با تاکید بر اینکه تعویق در اجرای فاز دوم طرح کاهش (LEZ)، اصلا به صلاح نیست، گفت: اگر اجرای طرح کاهش دو ماه عقب بیفتد، دچار مشکل می‌شویم؛ چون وارونگی دما یا اینورژن که باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود؛ معمولا از هفته اول آذر شروع می‌شود، بنابراین باید در ماه جاری، همه خودروها برگه معاینه فنی را اخذ کنند. مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعویق دو ماهه به این معناست که اجرای طرح کاهش از دی شروع شود، این درحالی است که مسئله آلودگی هوا در تهران از هفته ابتدایی آذرماه شروع می‌شود و اگر دو ماه عقب بیفتد؛ دچار مشکل می‌شویم چون بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته پدیده وارونگی دما (inversion)، از هفتم آذر شروع شده است.وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال شهرداری و پلیس در زمینه فراهم کردن مقدمات اجرای فاز دوم طرح کاهش خوب عمل کردند و طرح را خوب پیش بردند، گفت: اجرای طرح کاهش به طور «ارشادی» طی دو هفته اول آبان، ایرادی ندارد و مردم فرصت دارند که برگه معاینه فنی را اخذ کنند و به آن‌ها فشار نیاید اما با دو ماه تعویق موافق نیستیم. تعویق دو ماهه برای اجرای طرح کاهش، اصلا به صلاح نیست و باید در ماه جاری، همه خودروها برگه معاینه فنی را اخذ کنند.وی با اشاره به اینکه شاید هنوز برخی رانندگان تهرانی اقدام به دریافت برگه معاینه فنی نکرده باشند، گفت: بر اساس آمارها، ۶۴ درصد خودروهای در حال تردد در تهران، برگه معاینه فنی دارند و این به آن معناست که در سال گذشته حدود ۳۶ درصد خودروها معاینه فنی نداشتند، اما بر اساس مرحله دوم طرح کاهش اخذ برگه معاینه فنی توسط همه خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند؛ ضروری است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد