hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > هرمزگان | هرمزگان چشم‌به‌راه رونق صادرات

هرمزگان | هرمزگان چشم‌به‌راه رونق صادرات

اگرچه استان هرمزگان به‌واسطه داشتن 32 بندر کوچک و بزرگ زیرساخت مناسبی برای صادرات کالا به کشورهای همسایه به‌ویژه قطر و عمان دارد اما به گفته مسئولین این استان سهم هرمزگان از صادرات ناچیز است. البته در حال حاضر خبرهای خوشی از این استان به گوش می‌رسد و بر اساس توافق صورت گرفته با دولت عمان این کشور به‌منظور کاهش هزینه‌ها، یک بندر اختصاصی در اختیار ایران می‌گذارد تا کشتی‌های کوچک ایرانی بتوانند به‌راحتی در آن پهلو بگیرند که ضمن سرعت دادن به حمل نقل در خصوص صادرات میوه و تره‌بار نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.


بندر الزبیر برای پهلوگیری شناورهای ایرانی اختصاص یافت

 رایزن اقتصادی ایران در کشور عمان در این زمینه گفت: بر اساس توافق صورت گرفته ایران و عمان، بندر الزبیر این کشور پادشاهی برای پهلوگیری شناورهای کوچک ایرانی اختصاص یافت.

عباس عبدالخانی افزود: با این اقدام شرایط خوبی برای صادرات میوه و تره‌بار از بندرهای شرقی هرمزگان با محوریت جاسک به این کشور فراهم‌شده است.

او ادامه داد: با راه‌اندازی بندرالزبیرهزینه صادرات کالاهای ایرانی به سلطنت نشین عمان نسبت به بندر صحار 50 درصد کاهش پیداکرده که این نیز موقعیت خوبی برای توسعه صادرات از هرمزگان است که دارای کمترین فاصله با این کشور است.

عبدالخانی یادآور شد: سالانه هزاران تن میوه و تره‌بار به ارزش 500 میلیون دلار وارد این کشور می‌شود که سهم ایران تنها 20 میلیون دلار است درحالی‌که کمترین فاصله بین بنادر ما با بندرها آن‌ها وجود دارد.

او عمان را به‌عنوان پایگاه صادرات مجدد به کشورهای یمن و شاخ افریقا نام برد و با اشاره به شناخت و علاقه‌مندی مردم این کشور از بندرعباس و همچنین استقرار دفتر همکاری ایران و عمان در این شهر خواستار حضور و فعالیت شرکت‌های صادراتی هرمزگان در این زمینه شد.

به گفته او تغییرات صورت گرفته در خصوص ارزهای خارجی و برابری هر ریال عمان با 390 هزار ریال ایران باعث شده تا صادرکنندگان سود بیشتری داشته باشند طوری که هم‌اکنون هر بطری آب‌معدنی در عمان به مبلغ 50 هزار ریال (شش برابر) و هر یک کیلوگرم کلم بروکلی نیز به قیمت یک‌میلیون ریال ایران (100 برابر قیمت داخل) در مسقط پایتخت این کشور عرضه می‌شود.

صادرکنندگان نسبت به صادرات کالای ایرانی تعصب داشته باشند

استاندار هرمزگان نیز با اشاره به جنگ تمام‌عیار اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت: در چنین شرایطی به وجود صادرکنندگانی نیاز دارد که با تعصب و غیرت ملی و در راستای تعهد اجتماعی به مردم درآمدهای دلاری خود را از محل صادرات به چرخه مالی کشور بازگرداند.

فریدون همتی از صادرکنندگان به‌عنوان سرداران عرصه اقتصادی نام برد و با بیان اینکه شرایط صادرات خیلی خوب شده از بالا رفتن قیمت ارز به‌عنوان بهشت صادرات نام برد.

رئیس کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی هرمزگان تأکید کرد: در شرایط موجود که دولت از صادرکنندگان حمایت‌های همه‌جانبه‌ای به عمل‌آورده توقع دارد که ارز ناشی از صادرات نیز وارد کشور شود و یا صرف خرید و واردات کالاهایی شود که بخشی از نیاز کشور را مرتفع می‌کند.

همتی یادآور شد: در شرایط جنگ اقتصادی صادرکننده‌ای موردحمایت قرار می‌گیرد که به این مسائل حساسیت داشته باشد و برگرداندن ارز صادراتی را وظیفه انقلابی و ملی خود بداند.

صادرات کالا با محوریت بندر شیو

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بندرعباس نیز در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه هرمزگان با اشاره به فراهم شدن تسهیلات لازم از سوی دولت برای صادرات اظهار کرد: هم‌اکنون صادرات انواع کالا با محوریت بندر شیو (در غرب هرمزگان) به قطر و بندر جاسک (شرقی‌ترین شهر هرمزگان) به کشور عمان از رونق خوبی برخورداراست.

محمدامین صباغی زاده یادآور شد: البته مشکلاتی نیز ازجمله برقراری پیمان ارزی بر سر راه صادرکنندگان وجود دارد که امیدواریم با پیگیری‌های استاندار و دیگر دست‌اندرکاران شاهد حل شدن آن‌ها در کوتاه‌مدت باشیم.

سهم هرمزگان از صادرات ناچیز است

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندر خمیر در مجلس شوری اسلامی با اشاره به وجود 9 شهرستان ساحلی سهم این استان را از صادرات غیرنفتی ناچیز دانست. احمد مرادی افزود: این درحالی‌ است که هرمزگان در زمینه صادرات محصولات غیرنفتی شامل کشاورزی، معدنی و صنایع‌دستی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این نماینده مجلس با اشاره به بازگشایی هشت مرز گمرکی جدید (که تا چهار دهه قبل فعال بودند) از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بنادر و دریانوردی خواست برای حمایت از بخش صادرات نسبت به کاهش بروکراسی اداری اقدام عاجل به عمل‌آورند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد