hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان| دود اعتیاد در چشم خانواده معتادان

گلستان| دود اعتیاد در چشم خانواده معتادان

«20 ساله بودم که با هزار امید و آرزو با همسرم ازدواج کردم اما بعد از دو سال کاخ آرزوها بر سرم خراب شد چون فهمیدم همسرم اعتیاد دارد و با هزاران دردسر از او جدا شدم...» این‌ها گفته‌های خانم وکیل گرگانی است که اگرچه الآن در مسیر موفقیت گام برداشته اما اعتیاد زندگی زناشویی‌اش را به ویرانی کشانده و معتقد است به‌سختی توانسته به مسیر موفقیت بازگردد.


به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان، تعداد زیادی از خانواده‌های استان به مشکل اعتیاد گرفتار هستند.

محمود روحانی فر اعلام کرد: بیش از 100 هزار نفر از جمعیت یک‌میلیون و 900 هزارنفری گلستان معتادند که بیشترین فراوانی مصرف‌کنندگان مواد مخدر این استان در سن 21 سالگی به‌عنوان بهترین زمان ازدواج و تشکیل خانواده است.

او افزود: گلستان دومین استان کشور در شیوع مصرف مواد مخدر است و به‌تبع آن کانون خانواده‌های این استان به‌شدت در معرض آسیب‌ها و اثرات این بلای خانمان‌سوز قرار دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان به فعالیت مراکز بازپروری و ترک مواد مخدر در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون 154 مرکز خدمات ترک اعتیاد سرپایی، 29 کمپ و یک مرکز درمان اجباری معتادان متجاهر در گلستان فعال‌شده و یک مرکز جامع توانمندسازی باهدف ماندگاری درمان در افراد معتاد ساخته می‌شود.

روحانی فر ادامه داد: ایجاد مراکز جامع توانمندسازی نقش مهمی در ماندگاری درمان معتادان پس از ترک، بازگشت به جامعه و حضور مؤثر آنان در کانون خانواده دارد.

او افزود: در این مراکز خدمات لازم برای توانمندسازی این قشر به‌منظور فعالیت مفید و مناسب در جامعه و قطع ارتباط با دوستان گرفتار در دام اعتیاد ارائه می‌شود.

از اعتیاد تا بیکاری

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان نیز گفت: بر اساس مطالعات انجام‌شده اعتیاد، خیانت، بی‌مسئولیتی و بیکاری عمده‌ترین دلایل و عوامل بروز طلاق در استان است و دراین‌بین، اعتیاد نقش بارزتری در جدایی خانواده‌ها ایفا می‌کند.

عبدالرضا چراغعلی افزود: توجه به تحکیم خانواده و افزایش نقش‌آفرینی سازمان‌های مردم‌نهاد در بحث ترک اعتیاد و کمک به ادامه زندگی سالم بعد از ترک، نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق دارد.

او با تأکید بر افزایش آموزش برای سنین حساس افزود: بر اساس توافقات با آموزش‌وپرورش و باهدف تقویت آموزش لازم برای مقابله با علل بروز طلاق ویژه دانش آموزان دختر مقطع پیش‌دانشگاهی استان به‌عنوان نخستین گروه سنی ازدواج برنامه‌های لازم در حال اجراست.

او ادامه داد: برنامه‌های آموزشی مختلف ویژه گروه‌های حساس جامعه به‌منظور افزایش تاب‌آوری بیشتر خانواده‌ها در مقابل مشکلاتی مانند اعتیاد و انتخاب طلاق به‌عنوان آخرین راه‌ها اجراشده است.

افزایش 25 درصدی طلاق در گلستان

مدیرکل ثبت‌احوال گلستان گفت: هشت هزار و 367 مورد ازدواج و هزار و 544 مورد طلاق در 6 ماه نخست امسال و هشت هزار و 458 مورد ازدواج و هزار و 235 مورد طلاق در مدت مشابه سال گذشته در استان رخ داد که نشان از کاهش 1،1 درصدی ازدواج و افزایش 25 درصدی طلاق دارد.

ابوبکر دولو افزود: نمی‌توان شهر خاصی را به‌طورقطع پیشتاز افزایش یا کاهش ازدواج و طلاق اعلام کرد چراکه به دلیل نبود دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق در برخی نقاط، شهروندان به شهرهای اطراف مراجعه می‌کنند.

او ادامه داد: میانگین سن طلاق زوج‌ها در مردهای گلستان 35.1 سال و در زن‌های گلستان 30.6 سال و میانگین سن زوج‌ها در ازدواج 27.7 سال در مردان و 23.3 سال در زنان است.

رئیس‌کل دادگستری گلستان هم بر لزوم افزایش آموزش دختران و پسران پیش از ازدواج تأکید کرد و گفت: باهدف کاهش طلاق و تنش‌های بین زوجین در سه سال ابتدایی زندگی مشترک که بیشترین طلاق‌ها در این دوره رخ می‌دهد، طرح آموزش مهارت‌های زندگی در گلستان برگزار می‌شود.

هادی هاشمیان افزود: آموزه‌های اخلاقی، حقوقی و قضایی، روان‌شناختی و خانواده ازجمله سرفصل‌های ارائه‌شده این دوره آموزشی به جوانان در آستانه ازدواج است.

او ادامه داد: نتایج اجرای این طرح در چند شهر گلستان نشان می‌دهد مراجعه به دادگاه توسط زوجینی که در این دوره‌های آموزشی شرکت کردند کمتر از سایرین است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان نیز گفت: شمار پرونده‌های ورودی طلاق به دادگستری استان در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در طلاق توافقی 1،65 درصد، طلاق به درخواست زن 5،8 درصد و طلاق به درخواست مرد 6،76 درصد کاهش یافت.

قاسمی افزود: امسال 2 هزار و 568 فقره پرونده طلاق وارد دادگستری گلستان شد که در مقایسه با 2 هزار و 663 فقره پرونده مدت مشابه سال گذشته کاهش حدود 100 پرونده را نشان می‌دهد.

به گفته او، سال گذشته از مجموع پرونده‌های حوزه خانواده در مراکز مشاوره استان 18.2 درصد منجر به سازش شد که این آمار برای 6 ماه نخست امسال 15 درصد است.

او افزود: مراکز آموزش قبل از ازدواج باهدف شناخت بیشتر زوجین از مسائل زناشویی و خانواده در شهرستان‌های گرگان، مینودشت، گنبدکاووس، علی‌آباد، کردکوی، بندرگز و کلاله راه‌اندازی شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد