hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بالاخره «پیروز» شد

بالاخره «پیروز» شد

روز یکشنبه همین هفته بود که شورای شهر تهران از بین چهار نامزد تصدی شهرداری (کامل تقوی‌نژاد، غلامرضا انصاری، عباس آخوندی و پیروز حناچی) آخوندی و حناچی را به‌عنوان نامزدهای نهایی انتخاب کرد. دیروز و در مرحله فینال این انتخاب ماراتن‌گونه، اعضای شورا در نهایت «پیروز حناچی» را به ساختمان خیابان بهشت فرستادند.

روز یکشنبه همین هفته بود که شورای شهر تهران از بین چهار نامزد تصدی شهرداری (کامل تقوی‌نژاد، غلامرضا انصاری، عباس آخوندی و پیروز حناچی) آخوندی و حناچی را به‌عنوان نامزدهای نهایی انتخاب کرد. دیروز و در مرحله فینال این انتخاب ماراتن‌گونه، اعضای شورا در نهایت «پیروز حناچی» را به ساختمان خیابان بهشت فرستادند. طبق گفته هیأت‌رئیسه این شورا، حناچی ١١ رأی و عباس آخوندی، وزیر سابق راه، ١٠ رأی کسب کردند؛ پیروزی‌ای که کاملا میلیمتری اتفاق افتاد. دوره کنونی شورای شهر حدود دو ‌سال پیش کار خود را آغاز کرد و در این مدت، تاکنون دو سرپرست و سه شهردار برای تهران انتخاب کرده است. پس از پایان حکمرانی طولانی‌مدت محمدباقر قالیباف بر پایتخت،‌ مصطفی سلیمی سرپرست شهرداری تهران شد تا حکم محمدعلی نجفی، نخستین شهردار منتخب شورای شهر جدید برسد. نجفی کمتر از یک‌سال بر این صندلی تکیه زد و سرانجام با حاشیه‌های فراوان در اواخر فروردین‌ماه امسال کناره‌گیری کرد. در پی استعفای نجفی، سمیع‌الله حسینی مکارم، از معاونان شهردار تهران به‌عنوان سرپرست، اداره شهرداری را برای چند هفته در دست گرفت. اردیبهشت‌ماه، شورای شهر تهران محمدعلی افشانی، از معاونان وزارت کشور را به‌عنوان شهردار انتخاب کرد اما با تصویب قانون منع استخدام بازنشستگان و تأیید این‌که این قانون شامل شهرداری نیز می‌شود، ناگزیر از این سمت کنار گذاشته شد. شورای شهر دوره پنجم زیر ذره‌بین قرار گرفته و تحلیلگران معتقدند که انتخاب سه شهردار در دو سالی که از عمر این شورا گذشته، نمره‌ای منفی در کارنامه این دوره محسوب می‌شود. اکنون باید دید انتخاب «پیروز حناچی» و عملکرد او می‌تواند رضایت شهروندان پایتخت را در پی داشته باشد و از طرفی دید اصحاب سیاست را به خود مثبت کند یا نه.
واکنش‌ها به انتخاب شهردار جدید
انتخاب «پیروز حناچی» به‌عنوان چهاردهمین شهردار تهران بعد از انقلاب واکنش‌های زیادی را در پی داشت؛ واکنش‌هایی که گاه زبان طنز به خود می‌گرفت، گاه نگاه جدی سیاسی در پی داشت و گاه چالش و رقابت درون‌گفتمانی و گاه تبریک به انتخاب تخصص و کارآمدی بود. واکنش‌های آمیخته با طنز از این منظر بود که شورای شهر تهران در اقدامی رونالدینیویی وقتی که تمام نگاهش به آخوندی بود، رأی خود را به شهردارشدن حناچی داد. واکنش‌های سیاسی نیز بیشتر بر همگرایی اصلاح‌طلبان شورای شهرمتمرکز بود. تلقی همگرایی از آن‌جا ناشی می‌شد که رقبای اصلاح‌طلب تبلیغات گسترده‌ای برای ناکارآمد جلوه‌دادن شورای شهر پنجم به راه انداخته بودند. در این میان واکنش‌هایی هم به رقابت درون‌گفتمانی بین اصلاح‌طلبان منتج می‌شد؛ به این معنا که در فرآیند انتخاب شهردار، می‌توان رقابت پنهانی این اردوگاه را دید.  
علی شکوری‌راد، فعال اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب اتحاد ملت در واکنش به انتخاب حناچی گفته که «با رأی اکثریت شورای ‌شهر تهران شهردار جدید تهران انتخاب شد. انتخاب دکتر حناچی نتیجه مناسب‌تری برای این مرحله بود. شورا با رأی‌آوری حناچی همگرایی و انسجام خود را بهتر حفظ خواهد کرد.»
محمود صادقي، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز ‏انتخاب پیروز حناچی به‌عنوان شهردار تهران را نویدبخش حاکمیت مدیریتی تخصصی، منضبط، قانونمند و شفاف در پایتخت توصیف کرد. عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات نیز در واکنش به انتخاب حناچی گفته که «خوشحالم از این‌که فردی که به پاکدستی و دوری از حاشیه‌های سیاسی مشهور است به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد.»
حمیدرضا جلایی‌پور، جامعه‌شناس و از تئوریسین‌های اصلاحات نیز خطر حملات جریان رقیب را با این انتخاب برجسته کرده و گفته که «از امروز که جناب حناچی، این شخصیت دارای صلاحیت حرفه‌ای و اخلاقی، شهردار تهران شد مثل گذشته هجمه (نه نقد که باید از آن استقبال کرد) به جریان اصلی اصلاحات ادامه پیدا می‌کند و شورای شهر و مدافعان اصلاح‌طلب این شورا باید زره ضد هجمه تبلیغاتی بپوشند.» در میان واکنش‌ها اما واکنش آخوندی که رقیب شهردار جدید محسوب می‌شد، جالب توجه بود. آخوندی در یادداشت کوتاهی در این‌باره نوشت: «من نیز یاد گرفتم که برای تغییرات بنیادین و مبارزه با فساد نیاز به آگاهی و یکپارچگی بیشتر است. امروز آغاز یک راه است. برای ایران از پای نمی‌نشینیم.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد