hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اردبیل| آبیاری سنتی بلای جان اردبیل

اردبیل| آبیاری سنتی بلای جان اردبیل

درحالی‌که بحران کم‌آبی در اردبیل در سال‌های اخیر بیش‌ازپیش به چشم می‌خورد کشاورزی سنتی منجر به اتلاف آب در این استان شده و تغییر شیوه کشت و استفاده از آبیاری نوین ضرورت دارد.


یکی از راه‌حل‌های نجات از وضعیت رو به بحران آب در استان اردبیل و نیز جلوگیری از فرسایش و نابودی زمین‌های کشاورزی تغییر شیوه کشت و استفاده از آبیاری نوین است.

اکنون بیش از 92 درصد آب استان اردبیل در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و برای جلوگیری از هدر رفت آن تغییر الگوی کشت و شتاب بخشیدن به استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری ضروری است.

کارشناسان می‌گویند که راندمان آبیاری بارانی تا 70 درصد و آبیاری قطره‌ای تا 95 درصد است، یعنی در سامانه آبیاری بارانی تا 20 درصد و در سامانه آبیاری قطره‌ای تا پنج درصد آب تلف می‌شود، درحالی‌که در آبیاری مزارع به روش سنتی حتی با انجام هزینه‌های گزاف و تسطیح زمین راندمان آبیاری از 50 درصد تجاوز نمی‌کند.

در وضعیت سنتی که بیشتر زمین‌های استان اردبیل به این شیوه آبیاری می‌شوند این میزان حتی کمتر از 35 درصد است، این به آن معنا است که اگر از روش‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای استفاده نکنیم، 65 درصد آب مزارع از بین می‌رود و با احتساب آب تلف‌شده در کانال‌های انتقال، میزان تلفات از 75 درصد نیز تجاوز می‌کند.

اردبیل در رتبه آخر آبیاری نوین

 رضا کریمی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس با انتقاد از وضعیت تجهیز زمین‌های کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری گفت: استان اردبیل در این زمینه رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.

او افزود: با توجه به اینکه اردبیل یکی از استان‌های موفق بخش کشاورزی است مسئولان مربوطه باید در این حوزه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

کریمی با بیان اینکه باید مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی مبنای کار قرار گیرد، گفت: ضروری است که مسئولان کشاورزی در راستای اجرای طرح آبیاری نوین همکاری همه‌جانبه‌ای با کشاورزان داشته و زمینه توسعه آن را فراهم کنند و بانک‌های مربوطه نیز به این کار اهتمام کنند.

خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم دراین‌باره گفت: گسترش سامانه‌های آبیاری نوین از مؤلفه‌های اساسی بخش کشاورزی بوده و نیاز است از کشت محصولات زودبازده و نیاز به آب کم استفاده شود.

او ادامه داد: از اوایل امسال در کنار افزایش قیمت تمام‌شده تجهیزات آبیاری نوین، سهم دولت در اجرای طرح نیز از 85 درصد به کمتر از 40 درصد کاهش‌یافته که این موضوع موجب بی‌رغبتی کشاورزان شده است.

او بیان کرد: مسئولان باید عقب‌ماندگی سال‌های گذشته استان اردبیل در تجهیز آبیاری نوین را با تخصیص اعتبارهای ویژه جبران و رفع کنند.

توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در اولویت است

اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل نیز گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه و رونق‌بخش کشاورزی استان توسعه سامانه‌های نوین آبیاری بارانی است.

او اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌شده تا در دو سال آینده سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل 25 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را به سامانه‌های نوین آبیاری بارانی مجهز کند.

بهنامجو افزود: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که استان اردبیل استعداد بالقوه‌ای در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری دارد و باید این استعداد تقویت شود.

استاندار اردبیل افزود: متوسط میزان درآمد مردم استان نسبت به سایر استان‌های کشور در سطح پایینی قرار دارد و با توجه به اینکه استان اردبیل قطب کشاورزی است و قشر قابل‌توجهی از جمعیت آن از طریق کشاورزی امرارمعاش می‌کنند باید به دنبال راهکارهایی بود تا بتوان میزان درآمد سرانه خانوارهای استان را افزایش داد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد