hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > افتتاح مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری در باغ‌ گل‌های اصفهان، یک ظرفیت جدید گردشگری برای اصفهان

افتتاح مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری در باغ‌ گل‌های اصفهان، یک ظرفیت جدید گردشگری برای اصفهان

مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری در مجموعه تفریحی، گردشگری و آموزشی باغ گل‌های اصفهان افتتاح شد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، در ادامه اجرای برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» با حضور شهردار اصفهان، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان با صرف اعتباری افزون بر ۴۰ میلیارد ریال به بهره ‌برداری رسید.

هدف از احداث این گلخانه، تکمیل کلکسیون گیاهی و افزایش تنوع گونه‌ های گیاهی مجموعه تفریحی آموزشی باغ گل‌ها و افزایش جاذبه گردشگری است.

این مجموعه دارای سازه‌ ای گنبدی شکل (ژئودزیک) با قطر ۳۰ متر در سطح زمین و به مساحت ۷۰۰ مترمربع و ارتفاع ۲۰ متر است. سقف‌های گنبدی (ژئودزیک) از لحاظ فیزیکی بهترین مقاومت را در مقابل نیروی خارجی مثل بادهای شدید یا شدت آب و باران دارند

مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان واقع در باغ گل‌ها با صرف اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال آماده شده است.

تعداد گیاهان موجود در این مجموعه ۳۰۰ گونه گیاهی از جمله انواع میوه‌ های گرمسیری شامل: آناناس، انبه، آواکادو، پاپایا، قهوه، کاکائو، گواوا، وانیل، انواع درختان و درختچه‌ های زینتی گرمسیری شامل: ابوتیلون، تاتوره درختی، تکوما، شیشه شور، فردوسی، کاملیا، مورینگا، انوع نخل مانند نخل راپیس، نخل کوکوس و انواع گیاهان علفی برگ زینتی و گل ‌دار شامل: ارکیده، آکمئا، بیلبرژیا، پدیلانتوس، استرلیتزیا، کالاته آ، کریپتانتوس است.

آبنمای صخره ‌ای با سنگ‌های طبیعی به ارتفاع هشت متر، سیستم پایدار سرمایش و گرمایش با استفاده از گرمای زمین، اجرای بستر خاک با استفاده از روش‌ های علمی و نتایج آزمایش‌های آب و خاک، آبیاری گیاهان با استفاده از روش‌ های هوشمند و سیستم تهویه و کنترل دما و رطوبت به صورت هوشمند از جمله ویژگی های این مجموعه است.

*مجموعه گیاهان گرمسیری محلی برای گردشگری، آموزش و فرهنگ سازی

شهردار اصفهان در این مراسم با بیان اینکه باغ گلها مظهر زیبایی هاست، اظهار کرد: احداث چنین گلخانه ای باعث ایجاد یک هم افزایی بین طبیعت و اندیشه های نیک انسان برای دوستی با طبیعت است

قدرت اله نوروزی تصریح کرد: مدت زمان زیادی است قطار "هر یکشنبه یک افتتاح" راه افتاده و تاکنون توانسته در هر ایستگاهی، یک کالا، ارزش یا خدمتی را تقدیم مردم کند

وی ضمن تشکر از مدیران و کسانی که باغ گیاهان گرمسیری را در مجموعه باغ گلها احداث کردند، افزود: زحمات زیادی برای احداث این گلخانه کشیده شد تا در این شرایط خشکسالی این مجموعه زیبا در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

شهردار اصفهان اضافه کرد: گلخانه حاره ای برای استفاده کنندگان در عرصه های علمی،‌ تفریحی و آموزشی فراهم شده است، این مکان تنها یک گلخانه یا محل آمد و شد افراد برای تفریح نیست بلکه این مکان محلی برای سیاحت، آموزش و محلی برای فرهنگ سازی و دوستی با طبیعت است.

وی با بیان اینکه باغ گیاهان گرمسیری احداث شده تا هنرمندان و همه کسانی که می خواهند خدا را بهتر بشناسند از آن استفاده کنند، افزود: درخت، گیاه و طبیعت از جمله راه های خداشناسی است و این مکان خلق شده تا بهتر بتوان قدرت الهی را درک کرد. امیدوارم در این مکان تنها گیاهان و درختانی که در شرایط استوایی رشد می کنند پرورش داده شوند و نباید گیاهان غیرحاره ای و گیاهان متناسب با فضاهای عادی در آن نگهداری شود

وی از اعضای شورای اسلامی شهر که در بررسی مصوبات و انجام نظارت‌ ها و همچنین از مدیرانی که در حوزه بزرگ شهرداری برای خدمت سر از پا نمی‌شناسند، قدردانی کرد و گفت: اگر امروز شاهد انقلاب عمرانی در شهر هستیم و وعده‌ها به موقع محقق می‌ شود و پل های بزرگ، زیبا و با سبک های جدید هر روز برافراشته می شود و اگر فضای سبز اینگونه حفظ و نگهداری می شود به واسطه تلاش بی وقفه خادمان مردم در شهرداری است.

*تنوع ارائه خدمات در برنامه های "هر یکشنبه یک افتتاح"

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این مراسم باغ گلها را به باغ خداشناسی تشبیه کرد و گفت: هر فردی در این باغ قرار می گیرد و گونه های مختلف گل را با رنگ های متنوع مشاهده می کند برای وی چیزی جز خداشناسی اتفاق نمی افتد.

علیرضا نصر با بیان اینکه در برنامه های "هر یکشنبه یک افتتاح" شهرداری اصفهان تنوع ارائه خدمات به شهروندان وجود دارد، تصریح کرد: امیدوارم هر فردی در این گلخانه حضور پیدا می کند علاوه بر اینکه از این فضا لذت و بهره می برد در نگاه، بینش و فکرش تغییر ایجاد می شود.

وی افزود: از همه کسانی که چنین مجموعه زیبایی را احداث کرده اند تشکر می کنم.

وی این مرکز را ظرفیت جدید گردشگری اصفهان، عنوان کرد.

 * زیبایی جدید شهر اصفهان 

رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در حاشیه این مراسم، اظهار کرد:‌ برای راه اندازی مجموعه گیاهان گرمسیری حدود 4 میلیارد تومان هزینه شده است و این مجموعه می تواند به زیبایی های شهر زیبای اصفهان اضافه کند.

عباسعلی جوادی با بیان اینکه هر مجموعه ای که بتواند باعث خوشحالی مردم شود شهرداری موظف است آن را پیگیری و ایجاد کند، تصریح کرد: با اتمام دوران کرونا و ورود گردشگر به اصفهان این مجموعه می تواند در کنار سایر جاذبه های گردشگری اصفهان مکانی برای جلب هر چه بیشتر بازدیدکنندگان از باغ گلها باشد.

وی گفت: لازم است هر روز بر زیبایی های شهر اصفهان افزوده شود و کارهای بسیاری وجود دارد که می تواند در این راستا انجام شود، اضافه شدن ۵٣ هکتار فضای سبز شمال غرب اصفهان نیز که به تازگی آغاز شده می تواند علاوه بر افزایش اکسیژن سطح شهر اصفهان می تواند محلی برای تفریح مردم باشد.

رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: افزایش سرانه فضای سبز می تواند برای شهری با حدود دو میلیون نفر جمعیت که همواره آلودگی هوا در آن وجود دارد بسیار مفید باشد و به سلامت مردم کمک کند.

*اضافه شدن یک ظرفیت گردشگری به شهر اصفهان با موضوعیت فضای سبز 

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در حاشیه این مراسم، اظهار کرد: پیرو آغاز پروژه جنگلکاری منطقه بختیار دشت که کارکردی محیط زیستی و اکولوژیکی دارد امروز شاهد این بودیم که با موضوعیت گل و فضای سبز یک ظرفیت گردشگری دیگر به شهر اصفهان اضافه می شود.

مهدی مزروعی با بیان اینکه در کنار سایر نقاط مثبت و قوت اصفهان ایجاد چنین ظرفیتی می تواند به ماندگاری گردشگران در شهر اصفهان اضافه کند، تصریح کرد: هر هفته در زمینه های مختلف اتفاقات بسیار خوبی در شهر اصفهان از سوی مدیریت شهری در حال رخ دادن است و امروز نوبت به پروژه ای پرمحتوا با جاذبه های گردشگری رسید

*ایده ای که پس از سالها اجرا شد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این مراسم با بیان اینکه این مجموعه گردشگری و آموزشی برای تکمیل کلکسیون باغ گلها احداث شده است، اظهار کرد: انگیزه داشتن گلخانه گرمسیری از ۱۵ سال پیش در شهر وجود داشت و اقدامات نیمه کاره ای نیز در این راستا انجام شده بود اما اهتمام جدی برای تحقق آن از سال ۹۷ آغاز شد و مقدمات اولیه صورت گرفت.

فروغ مرتضایی نژاد تصریح کرد: این مجموعه ای است از درختان گرمسیری که شاید در جنوب کشور وجود داشته باشد، گلها و گیاهان آپارتمانی حاره ای، درختان انبه، ‌موز، کاکائو، قهوه و ... در یک فضای کوچک کنار همدیگر قرار گرفته اند و به صورت تمام اتوماتیک و هوشمند از گونه های گیاهی این مجموعه نگهداری می شود

وی ادامه داد: سازه این مکان به صورت گنبدی پیش بینی شده است که این سازه نیز می تواند جنبه گردشگری داشته باشد، برای تکمیل این مجموعه، سازمان پارک ها و فضای سبز کتابی آماده کرده تا اطلاعات جامع در اختیار بازدیدکنندگان و دانشجویان قرار بگیرد.

ایجاد گلخانه های متعدد با اقلیم های مختلف در اصفهان 

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه مردم ایران به ویژه مردم اصفهان لیاقت برخورداری از بهترین مجموعه ها را دارند، اضافه کرد: یکی از ایده های من این است که گلخانه های متعدد از اقلیم های مختلف سرد، گرم، کوهستانی و ... را در شهر اصفهان داشته باشیم تا اگر شهروندی توانایی سفر به نقاط مختلف جهان و ایران و دیدن گونه های گیاهی را ندارد بتواند از این گلخانه ها استفاده کرده و از آن لذت ببرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: اکنون بیش از ۳۰۰ گونه انواع درختان و گل‌ های گرمسیری و گیاهان فضای سبز گرمسیری (آپارتمانی) در این مجموعه استفاده شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد