hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > لرستان یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی

لرستان یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: با کمک یکی از تشکل‌های بین اللملی و با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست، دبیرخانه مطالعات پلنگ ایرانی به استان سپرده شده است.
مهرداد فتحی بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عواملی همچون شکارغیرمجاز، چرای بی‌رویه دام، عدم مشارکت جوامع محلی، جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها و ... تنوع زیستی لرستان را به شدت تهدید می‌کند.
وی با بیان اینکه مسائل اکوسیستمی فرادستگاهی است و همه باید کمک کنند تا بتوانیم یک اکوسیستم را نجات دهیم، بیان کرد: افزایش ضرر و زیان حیات وحش را به عنوان یک عامل بازدارنده در نظر گرفتیم.
فتحی بیرانوند افزود: گشت و کنترل مستمر را کریدورهای حیات وحش افزایش داده و با ایجاد پاسگاه‌های سیار از ورود دامداران غیرمجاز به مراکز تحت مدیریت جلوگیری شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: جلساتی با منابع طبیعی و امور عشایری برگزار شده تا با هم‌افزایی در راستای حفظ تنوع زیستی قدمی برداریم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پلنگ به عنوان یک گونه چتری در راس هرم غذایی قرار دارد و به لحاظ اکولوژیکی یکی از گونه‌هاست که باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد، اظهار کرد: با توجه به شرایط اکولوژیکی، لرستان یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی است و با اقدامات انجام شده شاهد احیای این گونه در جای جای استان هستیم.
فتحی بیرانوند اضافه کرد: مطالعات پایه و بررسی تعارضات این گونه انجام شده و به جوامع محلی که در جوار زیستگاه‌های پلنگ ایرانی قرار دارند آموزش‌های لازم داده شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه مطالعات پلنگ موضوعی بین‌المللی است، عنوان کرد: در این راستا با کمک یکی از تشکل‌های فعال در حوزه بین‌اللملی و با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور، دبیرخانه مطالعات پلنگ ایرانیبه لرستان سپرده شده که امید می‌رود با انجام اقدامات لازم شاهد احیای این گونه ارزشمند جانوری باشیم و تجربه‌ها و دستاوردهای مطالعاتی را در اختیار سایر استان‌ها قرار دهیم و به این دغدغه طرفداران محیط زیست پاسخ دهیم.
وی تصریح کرد: با انجام پرداخت خسارت به دامداران، آموزش جوامع محلی، انجام مطالعات و تبیین اهمیت پلنگ در حوزه اکولوژیکی امیدواریم بتوانیم شاهد احیای پلنگ در سراسر زیستگاه این گونه جانوری در لرستان، کشور و خاورمیانه باشیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد