hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کهگیلویه و بویر احمد | اشتغال؛ مشکل اصلی جوانان استان

کهگیلویه و بویر احمد | اشتغال؛ مشکل اصلی جوانان استان

اگر از مردم استان کهگیلویه و بویر احمد بپرسید که مهم‌ترین مشکل شما چیست قطعا بیکاری و نبود شغل مناسب یکی از بیشترین مطالبات است. استان کهگیلویه و بویر احمد پس از استان‌های کرمانشاه و خوزستان بالاترین نرخ بیکاری را دارد و این شاخص اقتصادی در تابستان امسال نسبت به تابستان 96 به میزان 9/4 درصد افزایش‌یافته است.


بالاترین میزان نرخ بیکاری در تابستان سال 1397 کرمانشاه 4/16 درصد و کمترین میزان نرخ بیکاری استان همدان 5/6 درصد بود.

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان ١٣٩٧ مرکز آمار نشان می‌دهد از نظر نرخ بیکاری در کل کشور استان کهگیلویه و بویر احمد در رتبه سوم قرار دارد و میانگین نرخ بیکاری در کشور 2/12 درصد است. کهگیلویه و بویراحمد از نظر نسبت اشتغال پس از استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، مرکزی و ایلام در رتبه پنجم کشوری از لحاظ کمترین اشتغال قرار دارد. بالاترین نسبت اشتغال در تابستان سال 1397 خراسان شمالی 2/42 درصد و کمترین میزان سیستان و بلوچستان 9/28 درصد بود. نسبت اشتغال تابستان سال 1397 استان کهگیلویه و بویراحمد با نرخ 2/32 درصد و در سال 1396 این نسبت 6/33 درصد بود که 4/1 درصد افزایش داشته است و امسال نسبت اشتغال در کل کشور 9/35 درصد است. نرخ مشارکت اقتصادی تابستان سال 1397 استان کهگیلویه و بویراحمد 38 درصد و در سال 1396 نرخ مشارکت اقتصادی 6/37 درصد بود که 4/0 درصد کاهش‌یافته است و نرخ مشارکت اقتصادی امسال در کل کشور 9/40 درصد است. کهگیلویه و بویراحمد از نظر نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور پس از استان‌های سیستان و بلوچستان، مرکزی، ایلام، لرستان و گلستان در رتبه ششم کمترین نرخ مشارکت اقتصادی قرار دارد. نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال 1395، 7/17 درصد بوده که در سال 1396، با 4/4 درصد کاهش به 3/13 درصد رسید.

اشتغال عمده‌ترین درخواست مردم کهگیلویه و بویراحمد

معاون توسعه منابع انسانی و اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد که هفته گذشته از طریق سامانه نوین ارتباطی سامد (11) پاسخگوی درخواست‌های مختلف در مناطق مختلف استان بود عمده درخواست‌ها را مربوط به مسئله اشتغال و بیکاری و دریافت تسهیلات بانکی اعلام کرد. جعفر گوهرگانی افزود: همچنین مسائل عمرانی، اجتماعی، طرح‌های راکد سرمایه‌گذاری، مشکلات مربوط به ارائه تسهیلات بانکی به‌ویژه سخت‌گیری‌های بی‌مورد بانک‌ها و تضییع حقوق آن‌ها توسط برخی دستگاه‌های اجرایی از دیگر موضوعات و درخواست‌های مطرح‌شده توسط مردم از این سامانه الکترونیکی بود. به نظر می‌رسد سایر درخواست‌های مردم از طریق سامانه سامد نیز درزمینه اشتغال و بیکاری باشد چون همه مسائل مطرح‌شده مستقیم یا غیرمستقیم با همین موضوع مرتبط باشد.

افزایش آمار اشتغال با پرداخت تسهیلات بانکی

یکی از مهم‌ترین راهبردها برای افزایش اشتغال از سوی دولت‌های مختلف پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان طرح‌های اقتصادی است که در سال‌های اخیر طرح توسعه مشاغل روستایی و عشایری در استان‌های مختلف ازجمله کهگیلویه و بویراحمد اجراشده است. اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها مسئول اجرای این طرح است که با یک فرایند چندمرحله‌ای، متقاضیان اجرای این طرح‌ها را به بانک‌ها معرفی تا تسهیلات تصویب‌شده را دریافت کنند. سهم سال 1397 کهگیلویه و بویراحمد از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری 2 هزار و 140 میلیارد ریال است که مرحله نخست آن شامل یک هزار و 70 میلیارد ریال جذب شد و مرحله دوم نیز به همین میزان به این استان تعلق می‌گیرد.

85 درصد تسهیلات روستایی استان پرداخت شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال گذشته تاکنون سهمیه ابلاغی تسهیلات توسعه و ایجاد اشتغال روستایی از محل صندوق توسعه ملی در فاز نخست به این استان یک هزار و 70 میلیارد ریال بوده که از این میزان 85 درصد آن پرداخت‌شده است.

پروانه نیک مرام اظهار داشت: امسال سه هزار و 60 میلیارد ریال تسهیلات از محل‌های مختلف برای ایجاد اشتغال در استان اختصاص یافت که 30 درصد آن برای اجرای طرح‌های ملی در وزارت خانه باقی ماند و در فاز نخست یک هزار و 70 میلیارد ریال از محل اشتغال روستایی و عشایری در کهگیلویه و بویراحمد جذب شد.

او افزود: در صورتی مبلغ تسهیلات فاز دوم به بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ می‌شود که آن‌ها 90 درصد با متقاضیان طرح‌ها انعقاد قرارداد داشته باشند و یا 75 درصد پرداختی داشته باشد.

نیک مرام بیان کرد: بر اساس آخرین آمار، 904 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به 823 طرح در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت‌شده و میزان مبلغ قرارداد شده با متقاضیان طرح‌های اشتغال یک هزار و 175 میلیارد ریال بوده که درمجموع میزان تسهیلات قرارداد شده به ابلاغی 110 درصد بوده است.

بار اصلی توسعه بر دوش صنعت احداث و پیمانکاران است

یکی از بخش‌های مهم اقتصادی که نقش مؤثری در اشتغال به‌ویژه مشاغل فصلی و کارگری دارد بخش پیمانکاری استان است که به قول رئیس اتاق بازرگانی یاسوج کمترین استفاده را از تسهیلات بانکی می‌برند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج گفت: بار اصلی توسعه کشور بر دوش صنعت احداث و بخش پیمان‌کاری است در شرایطی که این بخش از تسهیلات بانکی و کمک‌های ستاد تسهیل و کارگروه اشتغال استفاده نکرده است.

جبار کیانی اظهار داشت: صنعت احداث زیرساخت‌های کشور را با استفاده از منابع و دارایی‌های خود و تسهیلات بانکی با سود 18 تا 32 درصد ساخته و زمینه اشتغال افراد بسیار زیادی را فراهم کرده است.

او بیان کرد: این بخش با اجرای طرح‌های عمرانی شرایط را برای بخش‌های دیگر از قبیل کشاورزی، صنعت و تجارت در استان فراهم کرده است و ازاین‌رو شایسته حمایت بیشتری از سوی دولت است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد