hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بیشترین علل مراجعه مادران به متخصص زنان/مادران باردار با کرونا چه کنند؟

بیشترین علل مراجعه مادران به متخصص زنان/مادران باردار با کرونا چه کنند؟

یک پزشک جراح و متخصص زنان و زایمان در ساوه به تشریح مراقبت‌های بارداری و دلایل مراجعه زنان غیر باردار به یک پزشک متخصص پرداخت.
دکتر شقایق شیروانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مراجعین به پزشک جراح و متخصص زنان و زایمان را زنان باردار و غیرباردار تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: ویزیت زنان غیرباردار معمولا اورژانسی نیست یا درصد خیلی کمی از موارد اورژانسی را تشکیل می‌دهد و بیشترین موارد اورژانسی مربوط به بانوان باردار و بویژه گروه پرخطر است که بیشتر برای مراقبت‌های دوران بارداری مراجعه می‌کنند.
وی از مراکز بهداشتی که پذیرای مادران باردار برای پیگیری و انجام مراقبت‌های دوران بارداری هستند خواست تا بانوان باردار پرخطر را حتما از ابتدا به متخصص زنان ارجاع دهند تا توسط متخصص کنترل و مراقبت شوند.
شیروانی به عوارض کروناویروس بر روی مادران باردار اشاره کرد و افزود: متاسفانه آمار فوت مادران باردار ناشی از ابتلا به بیماری کروناویروس قابل توجه بوده است. از آنجاکه تحقیقات قطعی برای واکسیناسیون کرونا در دوران بارداری صورت نگرفته توصیه می‌شود در حال حاضر واکسیناسیون برای مادران باردار انجام نشود.
وی بیان کرد: با توجه به خطرات و تاثیرات منفی ویروس کرونا بر روی زنان باردار و نیز رها کردن مراقبت‌های بارداری در برخی افراد به علت ترس از ابتلا به کرونا در مراجعه به مراکز درمانی، روند مراقبت زنان باردار با اختلال روبرو شده و آنها ترجیح می‌دهند که به جای مراجعه به پزشک در منزل بمانند در حالی که متاسفانه این کار بعضا باعث مراجعه دیر یا اورژانسی به مراکز درمانی می‌شود. پزشکان متخصص با درک شرایط کرونایی میزان مراجعه زنان باردار که به صورت روتین قبل از کرونا انجام می‌شد را کاهش داده‌اند اما انتظار می‌رود حداقل مراجعه و در موعد مقرر انجام شود تا مادران از عوارض احتمالی در امان باشند.
وی به رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده ماسک توسط زنان باردار، پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی، سفر و عدم حضور در تجمعات و اماکن پرخطر چه در دوران بارداری و چه بعد از زایمان تاکید کرد و افزود: زنان باردار در شرایط کرونایی باید کمترین تماس را با دیگران و محیط بیرون داشته باشند و از تردد غیرضروری اجتناب کنند تا سلامت خود و جنین‌شان به مخاطره نیفتد.
وی در ادامه به برخی از عوارض دوران بارداری بویژه برای مادرانی که سزارین سوم و بیشتر دارند اشاره کرد و افزود: وجود برخی عوارض احتمالی نظیر چسبندگی جفت و قرارگیری جفت در محل غیر طبیعی در بین مادران باردار ضرورت مراقبت توسط پزشک متخصص را دوچندان می‌کند.
دکتر شیروانی به مادرانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون، دیابت و ... هستند یا مادرانی که چند بار سزارین شده یا با عارضه جفت‌های سرراهی یا چسبندگی جفت مواجه هستند نیز توصیه کرد که برای پیشگیری از خطرات متاثر از این عارضه‌ها حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند و تحت نظر باشند.
وی به عدم اعتماد برخی بیماران شهرستان ساوه به کادر سلامت و پزشکان ساوه اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی از بیماران برای یک کار ساده درمانی به شهرهای همجوار نظیر تهران یا قم مراجعه می‌کنند در حالی که بسیاری از پزشکان ساوه در مراکز درمانی تهران و قم نیز فعالیت دارند و این طور نیست که بخواهند در خصوص ویزیت بیماران ساده‌انگاری و سهل‌انگاری کنند و بهتر است ارجاع به مرکز مجهزتر طبق صلاحدید پزشک باشد.
وی بیان کرد: مراجعه بیماران به شهرهای همجوار بویژه در شرایط کرونا منطقی نیست و بعضا مشاهده شده که مراجعه دیرهنگام به یک پزشک متخصص، مداخله و  رسیدگی به بیمار را با مشکل مواجه کرده و درمان مناسب بیمار را به تعویق می‌اندازد، پس بهتر است بیماران در همان شهر محل زندگی خود پروسه درمانی را آغاز کرده و چنانچه نیاز به اعزام و ارجاع بیمار به مرکز مجهزتربود با تشخیص پزشک صورت گیرد.
این پزشک جراح و متخصص زنان و زایمان در ادامه به اجرای روش‌های غربالگری سرطان دهانه رحم به کمک تست پاپ اسمیر، سرطان پستان به کمک ماموگرافی و سونوگرافی و معاینات دوره‌ای زنان غیرباردار اشاره کرد و گفت: توصیه ما به زنان غیرباردار مراجعه جهت انجام معاینات و غربالگری‌های دوره‌ای است تا با تشخیص عارضه‌های احتمالی که در بین زنان وجود دارد از پیشرفت بیماری‌ها جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: بانوانی که قصد بارداری دارند بهتر است بارداری آنها برنامه ریزی شده باشد به ویژه زنانی که دارای بیماری‌های زمینه ای نظیر دیابت و فشار خون یا سن بالا هستند حتما باید قبل از اقدام به بارداری به پزشک مراجعه کرده و مشاوره شوند، تا از خطراتی که ممکن است جنین آنها را تهدید کند پیشگیری شود. برخی عفونت‌ها نظیر عفونت دهان و دندان موجب زایمان زودرس و حتی سقط می‌شود که باید قبل از اقدام به بارداری با ارجاع به دندانپزشک از آن جلوگیری کرد.
وی افزود: درصد مادرانی که نسبت به مراقبت‌های قبل از بارداری اهتمام دارند اندک است و لازم است با افزایش سطح آموزش و اطلاع رسانی از ایجاد عوارض برای مادر و جنین پیشگیری کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد