hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > لرستان| جادوی پاییز در کوچه‌باغ‌های بروجرد

لرستان| جادوی پاییز در کوچه‌باغ‌های بروجرد

یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری بروجرد که همواره از دید مدیریت شهری و متولیان مغفول مانده کوچه باغات بروجرد است که خطر نابودی طی سال‌های اخیر این ظرفیت را به دلایل مختلف تهدید می‌کند. این روزها با سرک کشیدن فصل پاییز در کوچه‌باغ‌های بروجرد این طبیعت بکر و بهشت گونه رنگ و بویی خاص گرفته تا میزبانی وسوسه‌انگیز برای علاقه‌مندان به زیبایی‌های پادشاه فصل‌ها باشد.


بهشتی هزار رنگ در قاب چشمان رهگذران

 باغات و خانه باغات بروجرد نمونه‌ای منحصربه‌فرد از باغات ایرانی است و این موضوع به جذابیت‌های این ظرفیت بهشت گونه به‌مراتب افزوده است.

با همه آسیب‌هایی که در طول سال‌های اخیر به کوچه باغات بروجرد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های زیست‌محیطی و تاریخی بروجرد واردشده است بازهم با گذر از بخش‌هایی که هنوز تغییرات ناهمگون به سراغ آن نیامده است می‌توان صحنه‌های جالبی را به نظاره نشست که برای هر علاقه‌مندی جذابیت خاص خود را دارد.

به اعتقاد کارشناسان گردشگری کوچه باغات بروجرد در فصل پاییز ظرفیت ناآشنا و مغفول در حوزه گردشگری این شهر محسوب می‌شوند که به نظر برای تبلیغ آن در سطح گسترده ضمن فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی باید از نابودی این ظرفیت جلوگیری شود.

از طراحی کوچه باغات این شهر کاملا مشهود است که باغات تنها اقتصادمحور نبوده و توجه به زیباسازی بصری در فصول مختلف نیز مدنظر بوده است به‌طوری‌که در این باغات درختان غیر بارور فراوانی ازجمله چنار، کاج سرو، بید مجنون، صنوبر و... نیز دیده می‌شود.

ظرفیتی برای رونق گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد دراین‌باره گفت: باوجوداینکه بخش عمده‌ای از کوچه باغات بروجرد از بین رفته است بازهم می‌توان شرایط احیاء این ظرفیت گردشگری را فراهم کرد.

حجت اله یارمحمدی، تصریح کرد: درگذشته کوچه باغات بروجرد در شمال شهر یک کمربند سبزی را به وجود آورده بودند که امروز شاهدیم اگرچه بخش مهمی از کوچه باغات بروجرد از بین رفته است اما ادامه آن باغات در غرب بروجرد که شامل جاده گلدشت و دانشگاه آزاد بروجرد است احیاشده است.

او بابیان اینکه کوچه‌باغی‌های بروجرد ظرفیتی کم‌نظیر در بحث گردشگری است، تصریح کرد: وجود کوشک‌ها و عمارت‌های تاریخی در دل باغات به ظرفیت‌های گردشگری این مجموعه افزوده است و با بها دادن به آن می‌توان از این سرمایه برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری بهره برد.

یارمحمدی گفت: در فصل پاییز تماشای رنگ‌های مختلف در کوچه باغات و انبوهی از برگ‌ها در زیر پای علاقه‌مندان به طبیعت برای هر گردشگری می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد.

او افزود: وجود گذرگاه‌های نفر رو از میان باغات که با پرچین مسیر را مشخص می‌کند آن‌قدر جذاب و دیدنی است که وصفش کمی دشوار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد، گفت: به‌هرحال شرایط توسعه گردشگری در کوچه باغات بروجرد بسیار مهیا بوده چراکه محل قرار گرفتن باغات درحالی‌که در دل شهر قرارگرفته اما خارج از هیاهوهای شهری است و زیرساخت‌ها و امکانات موردنیاز یک شهر به آن نزدیک است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد