hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمانشاه| زلزله کرمانشاه یک‌ساله شد

کرمانشاه| زلزله کرمانشاه یک‌ساله شد

یک سال از زلزله کرمانشاه گذشت؛ زلزله‌ای که در چند ثانیه سرنوشت صدها نفر را تغییر داد و کاخ آرزوها را بر سرشان ویران ساخت. در بین شهرهایی که دچار حادثه زلزله شدند سرپل ذهاب بیشترین خسارت را دید و ثلاث باباجانی نیز دو بار دیگر شاهد پس‌لرزه‌های شدیدی بود که خسارت‌هایی را افزون بر گذشته بر ثلاث باباجانی تحمیل کرد. بعد از زلزله 7.3 دهم ریشتری در 21 آبان ماه تاکنون ۵ هزار و ۴۶۵ پس‌لرزه در استان کرمانشاه به وقوع پیوسته و مصائب زلزله‌زدگان همچنان ادامه دارد اگرچه اقدامات زیادی برای کاهش آلام زلزله‌زدگان صورت گرفته اما هنوز هم مردم این منطقه منتظر حل مشکلات هستند. در بعضی از مناطق هنوز آواربرداری هم انجام‌نشده و این نشان می‌دهد راه درازی تا حل کامل مشکل زلزله‌زدگان در پیش است.


شوک گرانی و واحدهای نیمه‌کاره

 دولت و بنیاد مسکن واحدهای تخریب‌شده را تا مرحله نصب چارچوب درها و پنجره تکمیل می‌کنند و دیگر مراحل شامل کاشی‌کاری، سفیدکاری و غیره بر عهده زلزله‌زدگان است؛ هزینه‌ای که تأمین آن برای بخشی از شهروندان سخت است به‌ویژه کسانی که پس از زلزله منبع درآمد خود را ازدست‌داده‌اند.

اما تعدادی از واحدهای نیمه‌کاره در شهرهای زلزله‌زده استان کرمانشاه از مرحله اسکلت فراتر نرفته‌اند طوری که شهر سرپل ذهاب مملو از چارچوب‌های فلزی چندطبقه است که به گفته مالکان، اعتباری برای تکمیل آن‌ها در دست نیست.

اکنون مهم‌ترین مشکل و دغدغه این زلزله‌زدگان که سبب گله‌مندی آن‌ها شده، موانع تکمیل این واحدهای نیمه‌تمام است. گزارش‌های میدانی حاکی است که تسهیلات دولتی کفاف تأمین سایر مصالح ساختمانی را نمی‌دهد. مالکان این واحدهای چندطبقه نیمه‌کاره همچنان در کانکس‌های سطح شهر و کنار اسکلت ساختمان خود زندگی می‌کنند. بسیاری از آن‌ها مدعی‌اند که همه تسهیلات دریافتی دولت را هزینه کرده‌اند اما باوجوداینکه داشته‌های خود را هم روی آن گذاشته‌اند فقط توانسته‌اند اسکلت بنا را عَلم کنند و دیگر پولی برای تکمیل آن ندارند.

جهش تورمی و گران شدن مصالح در تابستان 97 مهم‌ترین عامل خالی شدن دست مالکان و ایجاد انبوه واحدهای نیمه‌کاره است، تورمی که استاندار کرمانشاه هم از آن به‌عنوان یک زلزله 6 ریشتری جدید در مناطق زلزله‌زده یاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال آهن به‌یک‌باره از کیلویی 2 هزار و 100 تومان به چهار هزار و 700 تومان افزایش یافت.

مهرداد سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه هم با اشاره به نوسان‌های بازار و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، گفت که درخواست مردم برای افزایش کمک‌های اعتباری به‌حق است و دولت افزایش کمک‌ها را بررسی می‌کند.

او ادامه داد: کمک‌های دولت برای ساخت و مقاوم‌سازی واحدهایی 80 و 90 متری است و بر اساس برآوردهای ما این کمک‌های بلاعوض و تسهیلات پرداختی برای چنین واحدهایی کفایت می‌کند اما چنانچه کسانی بخواهند با همین مبالغ واحدهایی با متراژ بیشتری بسازند طبیعی است که کفایت نمی‌کند. به‌طور مثال اگر فردی یک واحد مسکونی چهار طبقه داشته و خسارت به آن واردشده به ازای هر طبقه 73 میلیون تومان پرداخت می‌شود اما اگر فردی یک طبقه داشته علاوه بر پرداخت خسارت آن‌یک طبقه دولت 40 میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای ساخت یک پیلوت هم به این واحدها پرداخت می‌کند (به دلیل قانون ایجاد پارکینگ) اما اگر بخواهد ساختمان خود را توسعه دهد باید از جیب خود هزینه کند.

محبت جمالی نیا، فرماندار سرپل ذهاب دراین‌باره گفت: کسانی که اقدام به‌اضافه ساخت و احداث ساختمان سه و چهار طبقه کرده‌اند، حتماً سرمایه و توان لازم برای اتمام آن را دارند و خودشان می‌توانند آن را تکمیل کنند.

مسکن مهر در سربالایی

مسکن مهر شهید شیرودی سرپل ذهاب 24 بلوک شامل 576 واحد داشت که در جریان زلزله ستون و سقف‌های آن سالم ماند اما بسیاری از دیوارها فروریخت. به تشخیص کارشناسان، سازه سه بلوک هم سست شده بود که برای بازسازی مجدد، تخریب شد اما بقیه بلوک‌ها پس از مقاوم‌سازی تکمیل می‌شود.

با توجه به حجم محدود خسارت‌ها در 21 بلوک شهرک شیرودی انتظار عمومی این بود که مقاوم‌سازی و تعمیر آن‌ها حتی پیش از سالگرد زلزله به پایان برسد اما عملیات اجرایی چند ماه به‌طورکلی متوقف بود.

استاندار کرمانشاه درباره آخرین وضعیت پیشرفت این طرح گفت که «تا پایان پاییز 1397 شش بلوک مسکن مهر سرپل ذهاب آماده تحویل به مالکان می‌شود. 15 بلوک هم تا پایان سال تکمیل خواهد شد. سه بلوک تخریب‌شده هم تا پایان نیمه نخست 1398 تکمیل می‌شود.»

از سوی دیگر حمید دیمویی رئیس ستاد معین بازسازی بنیاد مسکن استان اصفهان که مسئولیت بازسازی مسکن مهر را بر عهده دارد، عنوان کرد که با تلاش سخت و فشرده می‌توانیم تا پایان سال 97، 6 بلوک و تا نیمه اول 98 هم 15 بلوک را تکمیل و تحویل مردم دهیم. سه بلوک تخریبی هم تا آخر سال 98 آماده می‌شود.

این در حالی است که علیرضا شوشتریان مدیر پروژه مسکن مهر سرپل ذهاب ادامه کار را با مشکلاتی از جمله «افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد نیروی کار» مواجه و کمک به رفع آن را ضروری دانست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد