hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان گلستان/ روزهای سختی در پیش است

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان گلستان/ روزهای سختی در پیش است

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت گلستان جزو سه استانی است که کمترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اواسط آبان ماه تاکنون در آنها گزارش شده است.

 با نزدیک شدن به نوروز و در آخرین روزهای پایانی سال حضور گسترده و ازدحام مردم در سطح شهرها سبب شده تا بار دیگر آمار شیوع کرونا افزایشی شود.

تعداد مراجعات سرپایی نیز در روزهای اخیر افزایش یافته و بیمارانی که در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بستری شده‌اند نیز بر تعدادشان افزوده شده است.

مشکلات اقتصادی و معیشتی در کنار خستگی مردم از برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در این وضعیت کرونایی سبب شده تا این روزها بسیاری از شهروندان خطر کرونا را نادیده بگیرند.

تعداد دستفروشان در حالی که حدود دو هفته تا پایان سال باقی مانده هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و حتی تردد را در پیاده روهای شهر با مشکل مواجه کرده است. علاوه بر فروش لباس، کیف و کفش، مواد غذایی روباز و بدون بسته بندی استاندارد و بهداشتی نیز عرضه می‌شود که به دلیل قیمت پایین تر مورد استقبال بیشتر شهروندان قرار می‌گیرد.

وضعیت در فروشگاه‌های سطح شهر هم تفاوت چندانی ندارد، ازدحام مردم و البته صف‌هایی که در عین بی تدبیری برای برخی اقلام اساسی ایجاد شده، شرایط را برای اوج گیری دوباره کرونا مهیا کرده است.

علاوه بر کسانی که مجبورند برای تأمین معیشت و رفع نیاز خود به بازار مراجعه کنند اما افرادی هم هستند که صرفا برای وقت گذراندن و دور دور کردن از منزل خارج می‌شوند.

متأسفانه در روزهای اخیر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گلستان کاهش پیدا کرده و این را می‌توان در سطح بازار، واحدهای صنفی، ادارات و بانک‌ها و غیره مشاهده کرد.

آنطور که سخنگوی وزارت بهداشت گفته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به کمترین حد خود از اواسط آبان امسال تا کنون رسیده است.

برهمین اساس شاخص رعایت پروتکل‌ها در کشور 71.76 درصد شده که بعد از استان‌های کردستان و قم کمترین رعایت دستورالعمل‌ها از سوی گلستانی‌ها گزارش شده است.

خطر عادی انگاری شرایط خیلی زود گریبان همه را خواهد گرفت و ممکن است روزهای سختی را در انتهای اسفند و فروردین آینده در پیش داشته باشیم.

علیجان تبرایی، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران نیز با اشاره به اینکه برخی از شهروندان با آغاز واکسیناسیون کرونا به شرایط عادی زندگی برگشتند، اظهار داشت: هنوز هیچ واکسنی در دنیا در هیچ بیماری تولید نشده که برای یک بیماری ایمنی صد درصدی ایجاد کند، به همین خاطر کسانی هم که واکسن کرونا دریافت می‌کنند به معنای ایمنی کامل در آنها نیست و باید همچنان رفتارهایشان کنترل شده باشد. ضمن اینکه زمانی می‌توان به قطع زنجیره بیماری امیدوار بود که حدود 70 درصد مردم واکسینه شده باشند.

وی افزود: شکل‌گیری حس ایمن بودن در مردم و رعایت نکردن پروتکل‌ها، تأمین نشدن نیاز اقتصادی و اجتماعی مردم خصوصاً قشر آسیب‌پذیر در این شرایط زمینه شیوع گسترده کرونا را فراهم خواهد کرد.

تبرایی گفت: در روزهای پایانی سال، پیک شلوغی بازارها غروب است برای همین مردم می‌توانند خریدهای خود را به صبح و یا زمان خلوت دیگری موکول کنند. البته امروز شرایط برای خرید اینترنتی هم فراهم ‌شده و می‌توان به این شکل خریدها را انجام داد.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران درباره جهش‌های کرونا بیان داشت: ویروس کرونا با انتقال از بدن فردی به فرد دیگر دچار تغییر می‌شود اما در موارد کمی این تغییر باعث ایجاد مخاطرات جدید جدی می‌شود. نمونه‌های ثبت شده ویروس در ایران، جهش‌های خاصی که تنها در ایران ثبت شده را نشان می‌دهد اما این جهش‌ها جدی نبودند.

وی تأکید کرد: تا زمانی که واکسیناسیون عمومی در کشور اتفاق نیفتاده بهترین راه رعایت فاصله فیزیکی، خودداری از برگزاری و حضور در تجمعات و زدن ماسک است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد