hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خزان گونه سبز جنگل های هیرکانی/شمشاد خزری خشک شد

خزان گونه سبز جنگل های هیرکانی/شمشاد خزری خشک شد

چندسالی است که گونه همیشه سبز جنگل‌های هیرکانی براثر بیماری و آفت با خزان روبرو شده و سطح وسیعی از این شمشادستان ها در مازندران خشک شده است.
بیش از ۲۴ هزار هکتار شمشادستان در جنگل‌های هیرکانی مازندران وجود دارد که طی چندسال گذشته سطح وسیعی ذخیره گاه ژنتیکی دچار آفت و بیماری شدند و با خزان، مرگ این گونه همیشه سبز رقم خورد.
شمشاد هیرکانی یکی از معدود درختان پهن برگ و همیشه سبز و از گونه‌های نادر جنگل‌های ناحیه رویشی شمال محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر بخش زیادی از شمشادستان براثر بیماری بلات و آفت شب پره دچار آسیب شدند.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سال‌های گذشته دو آفت بلات شمشاد و شب پره به شمستادستان ها آسیب رساند، افزود: همه دستگاه‌های دخیل در امور جنگل برای کنترل آفات وارد کار شدند.
عبدالرضا سنگاری با اظهار اینکه به دلیل حساسیت‌های موجود، هر دو هفته مدیران امور جنگل در شمال نشست تخصصی برگزار می‌کردند، افزود: جنگل همانند باغ نیست که بتوان به راحتی روی آن مدیریت کرد.
محلول پاشی دستی شمشادستان ها
سنگاری با بیان اینکه شاهد بروز آفت در شمشادستان های سی سنگان بودیم، افزود: برای نجات این پارک و جلوگیری از آسیب رساندن آفت به شمشادها اقدام به محلول پاشی کردیم.
وی با اشاره به جلسه با محیط زیست وسازمان حفظ ونبابات و دانشگاه‌ها سعی کردیم مدیریت مطلوب داشته باشیم اما محیط زیست مخالف محلول پاشی بود، افزود: این سازمان محیط بود محلول پاشی هوایی سبب آسیب رساندن به زیستمندان دیگر خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر یادآور شد: به دلیل آنکه سیکل زندگی آفت در برخی جاها به شش نسل می‌رسد، کارها با مشکل مواجه شد زیرا دسترسی به بسیاری از عرصه‌ها سخت بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به انبوه بودن جنگل، امکان سمپاشی از طریق سمپاش های دستی ممکن نبود و هرجا که دسترسی داشتیم اقدام به محلول پاشی شده است.
سنگاری یادآور شد: در سی سنگان هفت بار محلول پاشی صورت گرفته است و خوشبختانه اکنون وضعیت شمشادها بهتر شده است.
وی با عنوان اینکه ۱۸ هزار و۵۰ پایش گیاه پزشکی صورت گرفته است، چهار هزار و ۵۷۵ هکتار از عرصه‌ها آلوده بودند و در مناطق آلوده نیز اقدام به محلول پاشی کردیم.
سنگاری با بیان اینکه برای حفظ عرصه‌های جنگلی وگونه های با ارزش باید هزینه کنیم، گفت: تمامی جنگل‌های پهن برگ وسوزی برگ دارای ارزش هستند وباید مدیریت کنیم.
وی سطح شمشادستان ها را را هشت هزار و۵۰۰ هکتار بیان کرد و گفت: بیش از پنج هزار هکتار براثر بیماری بلات دچار آسیب شد و سه هزار هکتار نیز براثر شب پره دچار خسارت و خشکیدگی شد.
بیش از پنج هزار هکتار براثر بیماری بلات دچار آسیب شد و سه هزار هکتار نیز براثر شب پره دچار خسارت و خشکیدگی شدرحمت علیزاده معاون امور جنگل منابع طیعی مازندران – نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه جابجایی نهال‌های شمشادها برای صیانت از آفت از جمله اقدامات برای حفظ آن بوده است، افزود: در جاهایی که نهال‌های انبوه وجود داشت نسبت به جابجایی آن اقدام کردیم.
وی تصریح کرد: شمشاد از گونه‌های باارزش جنگل‌های هیرکانی است و سعی کردیم گلخانه‌ای را در نهالستان شهرپشت ایجاد کردیم و برخی نهال‌ها را به آنجا منتقل وقلمه زنی کردیم.
علیزاده یادآور شد: اگر تمام جنگل‌ها در معرض آفت قرار گیرد این نهال را به عنوان بانک ژن در اختیار داریم وتاکنون ۱۵ هزار اصله نهال را جابجا کردیم و در مرکز بذر آمل نگهداری می‌شود.
معاون امور جنگل منابع طبیعی مازندران – یادآور شد: تمام تلاش ونیت این است که در جنگل گونه با ارزش شمشادها را حفظ کنیم.
وی با بیان اینکه وضعیت جنگلداری در کشور جوان است، گفت: نگاه به جنگل‌های هیرکانی خاص است و به این جنگل‌ها با نگاه علمی بیشتری باید نگریست.

در حوزه منابع طبیعی مازندران – ساری ۱۶ هزار هکتار سطح شمشادستان وجود دارد که این عرصه‌ها هم طی سال‌های اخیر دچار بیماری وآفت زدگی شد و همانند غرب استان، محلول پاشی و ایجاد بانک ژن برای احیای گونه‌های همیشه سبز در دستور کار قرار گرفته است.
شب‌پره» شمشاد، آفتی نوظهور بوده که خردادماه چندسال قبل در جنگل‌های شمال ایران مشاهده‌شده است و تهدیدی دیگر برای شمشادستان های شمال به شمار می‌رود.
موطن اصلی این آفت، آسیای شرقی بوده که در دهه اخیر در جنگل‌های اروپایی انتشاریافته و در سال جاری در جنگل‌های شمال ایران مشاهده‌شده است، این آفت در سال جاری در جنگل‌های شمال ایران ازجمله در آمل و در شهرستان چالوس، پارک بنفشه، نمک‌آبرود مشاهده‌شده است.
شب‌پره‌ها، شب‌پروازند و بر اساس بررسی انجام‌شده با توجه به شرایط آب و هوایی شمال ایران، حداقل چهارتا نسل برای آن پیش‌بینی می‌شود و به علت اولین مشاهده در سال جاری هنوز بیولوژی آفت موردمطالعه قرار نگرفته است و تعداد نسل آن در شمال ایران چهارتا پنج نسل پیش‌بینی می‌شود.
خردگی برگهای شمشاد و باقی ماندن رگبرگ‌ها، تنیدن تارهای فراوان، وجود لاروهای در حال تغذیه، وجود فضولات لاروی، بی‌برگی درختان به‌صورت توده‌ای ازجمله علائم است. خشکیدگی و سختی ظاهری درخت، خوردگی پوست شاخه‌های درخت، وجود زیادی شفیره‌ها در لابه‌لای برگ، تراکم شب‌پره در منطقه به‌ویژه هنگام شب، بقایای ناشی از پوست‌اندازی در باله‌های درخت از دیگر علائم است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد