hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > چرا از کرونای جهش یافته انگلیسی می ترسیم؟

چرا از کرونای جهش یافته انگلیسی می ترسیم؟

در حال حاضر هر بیماری کرونا، باید ویروس جهش یافته انگلیسی فرض شود و هشیار باشیم.




به گزارش خبرگزاری صداو سیما، سایه سنگین کرونا آن طور که از شواهد پیداست قصد خروج از کشور را ندارد و ماجرا وقتی نگران‌کننده‌تر شده که سروکله ویروس جهش یافته کرونا، معروف به "کرونای انگلیسی "هم پیدا شد، هر چند تفاوتی از نظرپیشگیری و درمان درباره آن‌ها وجود ندارداما تفاوت‌های عمده ویروس کرونای انگلیسی با انواع قبلی ویروس کرونا، سرایت‌پذیری خیلی بالاتر، افزایش ابتلا در افراد کمتر از ۲۰ سال و مرگ ومیر بیشتر است.
از روز‌های نخست سال نو میلادی که انگلیس اعلام کرد کرونا در این کشور جهش قابل توجهی پیدا کرده و خفن‌تر شده است آه از نهاد همه متخصصانی که یک سال تمام تلاش می‌کردند این ویروس را از بین ببرند، بلند شد؛ زیرا معتقد بودند که این ویروس مانند برادر بزرگ‌ترش که خودش را از چین خارج کرد و به همه دنیا رساند، تنها در کوچه و پس‌کوچه‌های لندن پرسه نخواهد زد و قطعا قصد سفر خواهد کرد. این نگرانی‌ها بی‌دلیل نبود و با وجود قوانین سختگیرانه‌ای که بسیاری از کشور‌ها برای سفر‌های خود در نظر گرفتند باز هم کرونای انگلیسی خودش را به کشور‌های دیگر از جمله ایران رساند و حالا بسیاری از پزشکان می‌گویند هر کسی که کرونا بگیرد حتما از نوع انگلیسی‌اش خواهد بود.

شناسایی ۱۷ مورد قویا مشکوک کرونای جهش یافته انگلیسی در استان اصفهان
شناسایی شماری از مبتلایان به کرونای انگلیسی در نقاط مختلف کشور از جمله استان اصفهان، هشدارشیوع این نوع از ویروس جهش یافته است که به تأکید کارشناسان هم سرایت بیشتری دارد (حدود ۷۰ درصد بیشتر از کرونای قبلی)، هم کشنده‌تر است و هم برخلاف کرونای چینی رحم و مروت ندارد و دامن جوانان و کودکان را هم می‌گیرد.
پنجم اسفند و در یک سالگی همه گیری بیماری کووید ۱۹ در اصفهان، خبری از شناسایی نخستین موارد کرونای جهش یافته انگلیسی در استان اصفهان منتشر شد و صدای زنگ خطر موج جدید کرونا به صدا در آمد.
نخستین موارد شناسایی شده در این استان که آزمایش اولیه آن‌ها مثبت بود، یک کودک ۹ ساله و یک پیرمرد ۷۶ ساله بودند که بررسی‌ها نشان داد آن‌ها در مکان‌هایی که همراه با تجمع بود مانند ارزانسرا حضور داشتند.
بر اساس آخرین اطلاعات دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و کاشان تاکنون به ترتیب ۱۵ و دو مورد قویا مشکوک به کرونای جهش یافته انگلیسی در استان اصفهان شناسایی شده و نتیجه آزمایش‌های اولیه آن‌ها مثبت بوده که آن‌ها در شهرستان‌های مختلف استان ساکن بودند.
همه افرادی که ارتباط نزدیکی با این مبتلایان داشتند در قرنطینه خانگی هستند و هیچ یک از مبتلایان قویا مشکوک به کرونای جهش یافته انگلیسی، خوشبختانه تاکنون فوت نکرده اند.
به گفته مهدی دلاوری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان دو مبتلا به کرونای انگلیسی در این شهر، بازرگانانی هستند که از پیرانشهر و اربیل عراق آمده ودر ابتدای ورود به شهرستان در قرنطینه بودند و درمان لازم بر روی این دو فرد انجام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم وضع کرونا در اصفهان از نظر تعداد بیماران بستری را با ثُبات می‌داند و می‌گوید:، اما مشکل اصلی ورود کرونای انگلیسی به استان اصفهان و شناسایی این تعداد ابتلاست که نگران کننده است.
طاهره چنگیز باتأکیدبراینکه ویروس جهش یافته انگلیسی واگیردارترو کشنده‌تر است و کودکان و نوجوانان را بیشتر درگیر می‌کند، اضافه می‌کند: توجه به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیب فزاینده مبتلایان و مهار بیماری ضروری است.
وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده مبتلایان شناسایی شده به کرونای انگلیسی در تجمع ها، مراسم ترحیم و فروشگاه‌های ارزانی حضور داشتند، ادامه می‌دهد: مهمترین راه انتقال این بیماری از راه هواست و باید مردم از حضور در اجتماعات و مکان‌های سربسته خودداری کنند.
چنگیز با اشاره به اینکه افرادی که قرنطینه را رعایت نکنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند، تأکید می‌کند: در صورتی که فروشگاه‌ها و اصناف دستور العمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند وضع کرونایی اصفهان از زرد به نارنجی می‌رود و موجب تعطیلی از جمله مراکز خرید و باشگاه‌های ورزشی می‌شود.

تازه‌ترین خبر‌های کرونایی در استان اصفهان
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بین مردم استان اصفهان از ۹۰ درصد در آذر و دی امسال به کمتر از ۸۰ درصد در این روز‌ها رسیده است، اضافه می‌کند: بیشترین بی توجهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی و حضور در تجمع هاست.
آرش نجیمی با بیان اینکه در زمان حاضر، استان اصفهان در همه گیری کووید ۱۹ در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارد، ادامه داد: اگر مردم به هشدار‌های داده شده توجه نکنند احتمال ورود این خطه به وضعیت قرمز در هفته‌های آینده وجود دارد.
طبق آخرین رنگ بندی وضعیت بیماری کرونا در استان اصفهان، شهرضا تنها شهرستان با وضعیت نارنجی (پر خطر) در استان است و ۶ شهرستان برخوار، بویین میاندشت، تیران و کرون، چادگان، لنجان و نایین در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارد.
۱۵ شهرستان اصفهان، اردستان، خمینی شهر، خوانسار، خوروبیابانک، دهاقان، سمیرم، شاهین شهرو میمه، فریدن، فریدونشهر، فلاورجان، گلپایگان، مبارکه، نجف آباد ونطنز هم در وضعیت زرد (خطرمتوسط) است.
طبق آخرین آمار منتشره، مجموع بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی ۲۴ شهرستان استان، ۴۹۵ نفر است که از این تعداد، ۷۵ نفر از این بیماران با وضع بدحال در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

آژیر خطر شیوع ویروس انگلیسی در استان اصفهان
سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان با اشاره به مشاهده کرونا جهش یافته انگلیسی در شهرستان‌های اصفهان، خمینی شهر و فلاورجان می‌گوید: مدارس این شهرستان‌ها در همه دوره‌های تحصیلی از نهم اسفند تا پایان سال تحصیلی جاری برخط (آنلاین) شدند.
حجت اله غلامی به تشدیدطرح جامع نظارت و محدودیت‌های کرونایی در استان اشاره ایی دارد و اضافه می‌کند: از این پس نظارت‌ها و بازرسی‌های اصناف، اتحادیه ها، کارشناسان بهداشت، صمت و تعزیرات بر روند اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در استان اصفهان ویژه‌تر اجرا می‌شود.
وی، بهترین راه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بویژه نوع جهش یافته آن را رعایت هرچه بیشتر و دقیق‌تر شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می‌داند و تأکید می‌کند: اگر غفلت و عادی انگاری صورت گیرد، تجمع‌ها و تردد‌ها ادامه داشته باشد، مردم در فضا‌های بدون تهویه قرار گیرند و فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک جدی گرفته نشود با توجه به رفتار ویروس انگلیسی و ورود آن به استان اصفهان ممکن است گرفتار موج ویروس کرونای جهش یافته شویم و افزایش جدیدی را در تعداد مبتلایان تجربه کنیم.
سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان با اشاره به اینکه تردد بین شهری می‌تواند افراد را در معرض خطر قرار دهد، تصریح می‌کند: تردد بین استانی بویژه با افرادی که با استان‌های مرزی در غرب کشور در تماس بودند نیز مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد.
هر چند با توجه به شناسایی ویروس جهش یافته انگلیسی در نیمی از استان‌های کشور و اهمیت جلوگیری از گسترش آن، تدابیری اندیشیده شد، از جمله اینکه ورود خودرو‌های شخصی به استان‌های شمالی و وضعیت زردکرونایی و شهر‌های اصفهان، مشهد، قم، شیراز، بوشهر، بندرعباس و جزایر کیش و قشم با محدودیت و ممنوعیت همراه است.
رئیس پلیس راهور استان اصفهان نیز به این نکته که ورود خودرو با پلاک غیر بومی به کلانشهر اصفهان ممنوع است اعلام می‌کند: ورود خودرو‌ها به اصفهان در مبادی ورودی این کلانشهر با دوربین کنترل می‌شود ودر صورت تخلف جریمه پنج میلیون ریالی اعمال خواهد شد، همچنین مأموران پلیس راهور نیز در سطح شهر، تردد خودرو‌های با پلاک غیر بومی را کنترل می‌کنند.
اگر این افراد، ساکن یا شاغل در این خطه باشند و مدارک لازم را در این زمینه داشته باشند، منعی برای آن‌ها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ورود و خروج خودرو‌ها به شهرستان‌های با وضعیت نارنجی (پر خطر) نیز ممنوع است، تأکید می‌کند: منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا سه بامداد نیز همچنان در همه شهر‌ها استان و طرح زوج و فرد در هسته مرکزی کلانشهر اصفهان از ساعت ۹ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۱ برقرار است.
فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هم اقامت گردشگران در اصفهان را بستگی به شرایط و وضعیت کرونا اعلام می‌کند.
همچنین به گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت، نمایشگاه فروش بهاره امسال به علت شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از تجمع‌ها در این استان برگزار نمی‌شود.

یک سالگی کرونا، این ویروس نامبارک در استان اصفهان
نخستین موارد تأیید شده از کووید ۱۹ در اصفهان پنجم اسفند پارسال گزارش شد و در یک سالی که از همه گیری این بیماری گذشت، بیش از ۱۵۱ هزار نفر بطور قطعی به کرونا، مبتلا و ۷۵ هزار بیمار دارای علائم ابتلا بستری شدند که از میان آن‌ها حدود هشت هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.
در میان از دست رفتگان کرونا در یکسال گذشته در استان اصفهان، ۱۲ مادر باردار و ۱۹۳ کودک و نوجوان، به چشم می‌خورند و در روز‌های اخیر نیز نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به انگلیسی در برخی از مناطق کشور از جمله اصفهان رخنه کرده است.
استان اصفهان در سالی که گذشت با دو موج سنگین ابتلا به کرونا مواجه شد که نوبت نخست از اسفند پارسال تا فروردین امسال و نوبت دوم از تیر تا آذر بود بطوریکه در موج دوم که بسیار شدید بود تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به دو هزار و ۲۰۰ نفر در یک لحظه رسید.
بیش از نیمی از بیماران بستری و جان باختگان کرونا در استان اصفهان در یکسال گذشته بیش از ۶۰ سال سن داشتند و از میان هشت هزار و ۷۰۰ بیمار دارای علائم کرونا که جان خود را از دست دادند، حدود چهار هزار نفر دارای نتیجه مثبت و قطعی آزمایش کرونا بودند.
از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون آمار مبتلا یان به کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل هم، ۱۴ هزار و ۳۲۰ نفر بود که از این تعداد هشت هزار و ۶۸۵ بیمار بهبود یافته از بیمارستان‌های شهید بهشتی و سیدالشهدا مرخص شده اند.

مهمترین راه مقابله با ویروس‌های جهش یافته کرونای انگلیسی
رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و از همه مهمتر استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری و انجام دادن آزمایش‌های تشخیصی بیشتر و رهگیری بیماری مهمترین راه مقابله با کرونای انگلیسی است.
بنابراعلام کارشناسان، ورود به مکان‌های بدون تهویه و شلوغ یکی از علت‌های شیوع این بیماری است.
از طرفی یکی از مشکلات در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا بویژه نوع جهش یافته آن (انگلیسی)، ضعف در قرنطینه کردن بیماران است. وقتی مبتلایان و اطرافیان او شناسایی می‌شوند، باید یک شاخص وجود داشته باشد که نشان دهد چند درصد از افراد کرونا قرنطینه را رعایت کرده اند؟ ایده آل ۱۰۰ درصد است، اما اگر قرنطینه ۵ و ۷ روز بیماران مثبت، کمتر از ۸۰ درصد باشد، این به معنی خطر است و یعنی یک فرد بیمار در جامعه، دیگران را هم آلوده می‌کند و تیم‌های حمایتی باید روی افراد در قرنطینه متمرکز شوند.
صاحب نظران و مسئولان مقابله با کرونا مستمر از مردم می‌خواهند در صورت ابتلا به کرونا، مدت زمان قرنطینه را رعایت و از اطرافیان که با بیمار در ارتباط بوده یا هستند هم در خواست می‌کنند آن‌ها هم قرنطینه خانگی را رعایت کنند تا از شیوع بیشتراین ویروس بویژه نوع جهش یافته آن خودداری شود.

کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است
تا زمانی که ۷۰ درصد از جمعیت کشور، ایمن نشوند، کرونا وجود دارد. اصلا موضوع ریشه کنی کرونا فعلا مطرح نیست و معنی ندارد بنابراین تا زمانی که میزان واکسیناسیون کامل نشده، با این بیماری سر و کار داریم. اگر می‌بینیم در جایی بیماری در حال افزایش است، باید محدودیت‌ها تشدید و وقتی منحنی بیماری رو به پایین است باید بیماریابی تقویت شود.
در میان امواج سهمگین کرونا چه بسیار افرادی که فداکارانه در جبهه مقدم مبارزه با این ویروس جان دادند، اما تا آخرین نفس برای نجات جان دیگران جنگیدند.
کرونای انگلیسی در کل کشور در گردش است. این ویروس را باید با دستگاه‌های NGS سنجیده و ژنوم آن تعیین شود. معلوم نیست کسی که به کووید ۱۹ مبتلا شده، ویروس جهش یافته انگلیسی است بلکه او را کرونا مثبت می‌دانند.
ویروس کرونای انگلیسی، قدرت سرایت بیشتر و رفتار وحشیانه‌تری دارد و بیماری زایی و کُشندگی آن نسبت به والد یعنی ویروس ووهان چین بیشتر است و این خطر بسیار جدی، سلامت مردم را تهدید می‌کند.
کاهش رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حضور بیشتر مردم در مراسم مختلف و تجمع‌ها، این دغدغه بزرگ را در بین مسئولان ایجاد کرده که ممکن است به موج جدید کرونا و رسیدن آن به مرحله پر خطر و انفجاری منجر شود.
خواهش می‌کنیم اگر فردی کوچک‌ترین علائم از بیماری کووید ۱۹ را پیدا کرد یا با افرادی که در تماس با مسافران عراق بودند در ارتباط بود، در کوتاهترین زمان ممکن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند تا در صورت ابتلا به ویروس، قرنطینه و درمان شوند تا از چرخش ویروس در جامعه جلوگیری شود.
با وجود اینکه این روز‌ها واکسن به نبرد کرونا آمده، ولی همچنان باید مراقب زیرکی‌های این ویروس بود و باید لحظه به لحظه زندگی را به درست‌ترین شکل ممکن قدر بدانیم.
مراقب باشید سرایت بیشتر مساوی با مرگ‌ومیر بیشتر.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد