hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گرد و غبار اصفهان ترکیبی از ذرات معدنی، فلزات سنگین و دوده است

گرد و غبار اصفهان ترکیبی از ذرات معدنی، فلزات سنگین و دوده است

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات کشور گفت: گرد و غبار اصفهان ترکیبی از ذرات معدنی، فلزات سنگین و دوده است و با روش‌های سنتی مانند کاشت درخت نمی‌توان آلودگی ریزگردها را رفع کرد.
رضا شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به عنوان یکی از اعضای کمیته ملی مقابله با گردوغبار، مطالعات پهنه‌بندی کانون‌های مستعد گرد و غبار را از سال ۱۳۹۳ در برخی استان‌ها آغاز کرد و از سال ۱۳۹۶ تاکنون این مطالعات ملی طرح در سراسر کشور در حال انجام است که حدود ۸۵ درصد پیشرفت داشته است.
وی با بیان اینکه پهنه‌بندی کانون‌ها انجام شده و نتایج آن در اختیار کمیته ملی مقابله با گرد و غبار قرار گرفته است، افزود: مطالعات ما هم اکنون روی موضوعات مهمتری از جمله جنس و ترکیبات ژئو شیمیایی گرد و غبار، میزان تأثیر آن‌ها بر سلامت مردم و تأثیر تغییر اقلیم بر آلودگی هوا متمرکز بوده و اولویت برنامه، مهار این کانون‌ها است و اینکه با چه روش‌هایی می‌توان آنها را مهار کرد زیرا با روش سنتی و کاشت درخت نمی‌توان مشکلات متعدد آلودگی گرد و غبار را رفع کرد.
مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به نتایج نمونه‌برداری‌های سطحی و اتمسفری گرد و غبار اصفهان، خاطرنشان کرد: گرد و غبار اصفهان مانند شهرهای صنعتی تهران و اهواز، ترکیبی از ذرات غبار طبیعی یا "mineral معدنی" از جمله سیلیس یا سیلیکا، کانی رسی و کمی آهک است که از اراضی پیرامون یا ساخت و سازهای شهری نشأت می‌گیرد به علاوه فلزات سنگین ناشی از فعالیت صنایع که به ویژه در شهری مثل اصفهان زیاد مشاهده می‌شود و دوده که از اگزوز ماشین‌ها خارج می‌شود.
شهبازی ادامه داد: فلزات سنگین صنایع و دوده یا کربن سوخته حاصل فعالیت خودروهای دیزلی و کارخانه‌هایی که مازوت و گازوئیل می‌سوزانند است که ترکیب ذرات گرد و غبار هوای این کلانشهر را تشکیل می‌دهد، ترکیباتی که در هوای شهرهایی مثل تهران و اهواز هم وجود دارد.

کاشت درخت راهکار مقابله با گرد و غبار شهرهای صنعتی نیست

وی افزود: در شهری مانند زابل (سیستان و بلوچستان) که صنعتی نیست میزان دوده کمتر اما درصد غبار معدنی بالا است و پیرامون شهر باز است و باد جریان دارد از این رو ذرات طبیعی و معدنی زابل را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بیماری‌هایی که در این منطقه وجود دارد با شهرهای صنعتی متفاوت است؛ برای مثال بیماری چشمی و ریوی در زابل شایع است اما در شهرهای صنعتی مانند تهران، اصفهان علاوه بر این‌ها سرطان زیاد است و ترکیبی از بیماری‌های شایع در زابل، تهران و اصفهان در اهواز وجود دارد.
مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه کاشت درخت نمی‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار باشد، تصریح کرد: دیدگاه‌ها در این باره باید اصلاح شود؛ مسائلی مانند فرونشست زمین و گرد و غبار یکی دو روزه ایجاد نشده و عوامل مختلفی در طول زمان در شکل‌گیری آنها مؤثر بوده است، از این رو به بسته‌ای از راهکارها نیاز دارد که یکی از آن‌ها درختکاری است، اما اینکه چه درختی و چگونه کاشته شود مهم است و یا احیای تالاب‌ها، بکارگیری روش‌های مصنوعی و دیگر راهکارها هر کدام نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

تأثیر تغییر اقلیم بر آلودگی هوای دو هفته‌ای تهران و اصفهان

شهبازی با بیان اینکه تغییر اقلیم بر پدیده گرد و غبار به شدت تأثیرگذار است، اظهار کرد: تغییر اقلیم در آلودگی هوای دو هفته‌ای تهران و اصفهان در دی ماه امسال نقش آشکار داشت؛ وزش باد که به صورت طنز از کنار آن می‌گذریم موضوعی مهم بوده و مسئله حائز اهمیت تغییر جهت وزش باد است.
وی با بیان اینکه جهت بادهای غالب در حال تغییر است، افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد جهت وزش باد غالب در تهران و اصفهان در گذشته از سمت غرب و شمال غرب و حدود ۵ درصد بادها از سمت جنوب و شرق بوده است در حالی که هم اکنون وزش باد از شرق و جنوب شرق کشور به فلات مرکزی به ۱۰ درصد رسیده است و این سبب انباشت آلودگی بیشتر می‌شود.

تغییر جهت وزش بادهای غالب در کشور

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی و زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، خاطرنشان کرد: شرق اصفهان بیابانی است، دشت سجزی و برخی صنایع در این منطقه قرار دارند و تغییر جهت وزش باد از غرب به شرق سبب انباشت آلودگی در اصفهان می‌شود و نمی‌گذارد شهر نفس بکشد.
شهبازی با تاکید بر اهمیت تأثیر تغییر اقلیم بر آلودگی هوا، گفت: جهت بادها مانند الگوی بارش‌ها در کشور متفاوت شده؛ در سال‌های اخیر الگوی بارشی از برف به باران تغییر کرده است و آرام آرام جهت بادهایی که از سمت جنوب و شرق کشور می‌وزند در حال افزایش است، این‌ها نکاتی است که در زمینه آلودگی هوا و راهکارهای باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار ایمنا، استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار وسعت دارد و بیش از ۹۰ درصد از آن را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های طبیعی دربر گرفته است. یک سوم عرصه‌های طبیعی استان اصفهان در مساحتی حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مناطق بیابانی است.
بر پایه آخرین مطالعات انجام شده تاکنون ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی در این عرصه‌های بیابانی شناسایی شده که حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار وسعت دارد. از جمله کانون‌های فرسایش بادی می‌توان به بیابان‌های کاشان، برخوار، اردستان، خور وبیابانک، نائین، تالاب گاوخونی و سجزی اشاره کرد که به گفته کارشناسان دشت سجزی و بیابان‌های انارک (ریگ جن) کانون‌های بحران گرد و غبار درجه یک اصفهان شناخته شده‌اند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد