hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مرغداری‌های تعطیل شده خراسان جنوبی به چرخه تولید باز می‌گردند

مرغداری‌های تعطیل شده خراسان جنوبی به چرخه تولید باز می‌گردند

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از پرداخت یک میلیارد تومان غرامت به واحدهای تولیدی استان در پی شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد و گفت: پیش‌‌بینی می‌شود این واحدها ۲۰ اسفند به چرخه تولید بازگردند.
 در حالی که در اواخر آذرماه امسال خبرها حاکی از عاری بودن خراسان جنوبی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و پاکی 5 ساله این استان از این ویروس بود اما از ابتدای دی ماه اخباری از آلودگی دو واحد مرغداری بیرجند به این بیماری منتشر شد.
با توجه به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است و این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه‌گیری در میان آن‌ها می‌شود، این موضوع همانند کرونا، سبب ایجاد اضطراب در بین مردم شد اما دامپزشکی به مردم اطمینان داد که تمام طیور و همچنین محصولات آلوده معدوم شده و محصولات موجود در بازار سالم است.
13 دی ماه بود که خبر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی منتشر شد و از شیوع بیماری ابتدا در یکی از واحدهای تولید مرغ بیرجند خبر داد اما چندی نگذشت که این بیماری سر از شهرستان خوسف و سربیشه نیز درآورد.
سرعت انتشار به قدری بود که بیشترین معدوم سازی در بین استان‌های درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور در خراسان جنوبی رقم خورد حال آنچه مدنظر است اینکه از 23 کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تنها 11 واحد بیمه بودند.
آن طور که مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی به خبرنگار تسنیم گفت: غرامت بیمه به واحد‌های خسارت دیده از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی 110 میلیارد ریال برآورد شده است.
بخشی با بیان اینکه تلفات در این واحد‌ها 425 هزار و 510 قطعه است ادامه داد: تاکنون غرامت بیمه به یک واحد مرغداری پرداخت شده است. همچنین غرامت بیمه به هشت واحد دیگر نیز تأیید شده و در حال واریز است و مدارک غرامت بیمه دو واحد دیگر نیز تکمیل شده و به زودی تأئید می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: حدود 3 هفته است که بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده و امید است به زودی عملیات مهارشدن این ویروس اعلام ‌شود.
محمد اصغرزاده از معدوم شدن 806 هزار قطعه مرغ تخمگذار، 270 هزار قطعه مرغ گوشتی، 105 هزار قطعه مرغ مادر، دو هزار و 90 قطعه بوقلمون و 52 قطعه شترمرغ در پی شیوع بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان خبر داد.
وی اظهار داشت: بیش از 90 درصد مرغ‌های تخمگذار و نیمچه گوشتی خراسان جنوبی علیه ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واکسینه شدند و  بیش از 80 درصد این واحدها نیز واکسن مرحله دوم را دریافت کردند و تا پایان سال هم تمامی مرغ‌های تخمگذار و نیمچه تخمگذار مرغداری‌های استان علیه این ویروس واکسینه می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تأکید بر اجباری بودن بیمه مرغداری‌ها در استان گفت: از این پس چنانچه مرغ‌های تخمگذار و نیمچه واکسینه نشده باشند اجازه‌ جوجه‌ریزی داده نمی‌شود و تمامی مرغداری‌ها باید بیمه باشند.
وی با بیان اینکه واحدهایی که در پی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معدوم شدند را ممیزی می‌کنیم تا بلافاصله به چرخه تولید برگردند و پیش‌بینی می‌شود از 20 اسفند واحدهایی که تعطیل شده بودند دوباره به چرخه تولید بازگردند.
اصغرزاده از پرداخت یک میلیارد تومان غرامت به واحدهای تولید تخم‌مرغ، کارتن، شانه و دان‌هایی که معدوم شدند خبر داد و افزود: تنها به یک واحد هنوز غرامتی بابت معدوم سازی تخم‌مرغ و دان پرداخت نشده اما برای آن واحد هم تدابیر لازم به زودی انجام می‌شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد